خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات آسیایی روز پنج‌شنبه کاهش یافت؛ و این در حالی بود که بلاتکلیفی پیش از نشست روز یکشنبه اوپک پلاس ادامه داشت، اگرچه در این بین، تعدیل سخت‌گیری‌های کووید در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، کاهش قیمت‌ها را محدود کرد.

معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 04:30 GMT، با 0.3 درصد کاهش یا 25 سنت به 86.72 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 0.2 درصد کاهش یا 17 سنت، به 80.38 دلار رسید.

در بحبوحه‌ی کاهش ارزش دلار و خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضای چین، قراردادهای نفتی معیار روز چهارشنبه بیش از 2 دلار افزایش یافت.

تحلیلگران تحقیقاتی ANZ روز پنج‌شنبه در یادداشتی ذکر کردند: «بازار درباره‌ی تصمیم اوپک نامطمئن است؛ برخی انتظار کاهش دارند، در حالی که برخی دیگر، بیشتر احتمال لغو توافق فعلی را می‌دهند.»

تحلیلگران افزودند که بازار همچنین خود را برای تأثیر تحریم‌های اروپا بر نفت روسیه آماده می‌کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، قرار است در 4 دسامبر، ملاقاتی مجازی داشته باشند.

بنا بر گفته‌ی منابع به رویترز، تصمیم برای برگزاری نشست عملاً احتمال کمی برای تغییر سیاست را نشان می‌دهد، چرا که تمرکز اصلی این گروه، ارزیابی تأثیر افزایش سقف قیمت نفت روسیه بر بازار است.

نفت روسیه

در همین حال، تغییر در استراتژی کووید صفر در چین که خوش‌بینی را نسبت به بهبود تقاضای نفت چین افزایش می‌دهد، احساسات را برانگیخت.

درحالی‌که شیوع‌های جدید در چین می‌تواند در کوتاه‌مدت بر فعالیت‌ها تاثیر بگذارد، صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد که زمینه برای بازسنجی مجدد ایمنی سیاست‌های کووید وجود دارد که می‌تواند مسیر رشد اقتصادی را در سال 2023 هموار کند.

شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ چین روز چهارشنبه، در میان رشته‌ای از تظاهرات علیه شدیدترین محدودیت‌های ویروس کرونا در جهان، کاهش محدودیت‌های کووید را اعلام کردند.

با این حال، داده‌های رسمی PMI در روز چهارشنبه نشان داد، فعالیت‌های تجاری چین در ماه نوامبر بیشتر کاهش یافته و این امر، نگرانی‌ها را در مورد سال آینده افزایش داد.

در این بین، ذخایر نفت خام نیز کاهش قیمت را در روز پنج‌شنبه محدود کرد.

طبق گزارش اداره‌ی اطلاعات انرژی، ذخایر نفت خام در هفته‌ی منتهی به 25 نوامبر، 12.6 میلیون بشکه کاهش یافت که در مقایسه با انتظارات قبلی تحلیلگران برای کاهش 2.8 میلیون بشکه‌ای، مقدار بیشتری بود.

با این وجود، موجودی بنزین و مواد تقطیری بیش از حد انتظار افزایش یافت که نشانگر کاهش تقاضا است.

اداره‌ اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا نیز از 12 میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین میزان از قبل شروع همه‌گیری ویروس کرونا است.

ذخایر نفت پیش از همه‌گیری

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین