خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات آسیایی روز چهارشنبه به دلیل کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و کاهش ارزش دلار، بیش از 1 درصد افزایش داشت، اما در ادامه‌ی راه، نگرانی اوپک پلاس مبنی بر ثابت‌ماندن تولید از یک سو، و آمار ضعیف چین از سوی دیگر، افزایش را محدود می‌کند.

معاملات آتی نفت برنت در ساعت 0411 GMT با 1.14 درصد یا 95 سنت افزایش، به 83.98 دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 80 سنت یا 1.02 درصد افزایش، به 79.00 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته‌ی منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه، انتظار می‌رود در هفته‌ی منتهی به 25 نوامبر، ذخایر نفت خام آمریکا حدود 7.9 میلیون بشکه کاهش یابد که این امر به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند.

به گفته‌ی منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، ذخایر بنزین حدود 2.9 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر محصولات تقطیری نیز حدود 4.0 میلیون بشکه افزایش را به ثبت رساند. البته ارقام رسمی توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

ذخایر بنزین

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است روز چهارشنبه در موسسه‌ی بروکینگز، در مورد اقتصاد و بازار کار صحبت کند، و آن زمانی است که سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی خواهند بود که چه زمانی فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره تهاجمی خود را کاهش خواهد داد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد در OANDA در یادداشت مشتری خاطرنشان کرد: «بازارهای انرژی به درستی برآورد نمی‌کنند که اقتصاد جهانی چقدر انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند و این هفته می‌توانیم شاهد یک بازنگری صعودی با آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه‌ی سوم آمریکا باشیم.»

مویا افزود: «پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اوپک پلاس ممکن است تولید خود را ثابت نگه دارد، رشد نفت نیز کمرنگ شد.»

بنا به اظهارات پنج منبع اوپک پلاس، این سازمان در سمت عرضه، احتمالاً سیاست تولید نفت خود را در نشست روز یکشنبه بدون تغییر نگه می‌دارد، اگرچه دو منبع دیگر از احتمال کاهش تولید اضافی برای حمایت از قیمت‌ها خبر دادند.

این گروه در حالی تشکیل می‌شود که رکود اقتصادها و همچنین قرنطینه‌های کووید 19 چین به تقاضای نفت ضربه زده است، در حالی که دورنمای نزدیک ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه و سقف قیمتی G7 برای نفت خام روسیه، ابهاماتی را در مورد عرضه ایجاد می‌کند.

ممنوعیت نفت روسیه

اما در آن روی سکه، چین روز به روز موارد کمتر ابتلا به کرونا و وعده‌هایی مبنی بر برخی تغییرات بالقوه در محدودیت‌های حرکتی ضد کووید را اعلام می‌کند و بدین ترتیب جنبه‌ی مثبت دیگری در تغییرات قیمت نفت، در چشم‌انداز قرار می‌گیرد.

به علاوه، با توجه به اینکه داده‌ها نشان می‌دهند فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در ماه نوامبر بیشتر کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه اخیر رسیده، نگرانی‌های مداوم در مورد اقتصاد چین تا حدی تعدیل شده است.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار (NBS)، شاخص رسمی مدیران خرید در بخش تولید (PMI) در برابر 49.2 در ماه اکتبر به 48.0 رسید که پایین‌ترین میزان در هفت ماه گذشته محسوب می‌شود.

با تمام این‌ها، برخی بر این باورند که نقدینگی کم و کمبود کلی حجم معاملات در پایان سال نیز می‌تواند بازار را تقویت کند.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین