خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، بهای نفت روز سه شنبه پس از سقوط به کمترین میزان بیش از 11 ماه گذشته، حرکتی جهشی را به ثبت رساند؛ در حالی که سرمایه‌گذاران کاهش بالقوه‌ی تولید را از سوی تولیدکنندگان عمده نفت ارزیابی کردند. لازم به ذکر است که این تولیدکنندگان قرار است در هفته‌ی جاری یک نشست کلیدی داشته باشند.

بهای معاملات آتی نفت برنت 1.81 دلار یا 2.2 درصد افزایش یافت و در ساعت 0446 GMT به قیمت 85.00 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.37 دلار یا 1.8 درصد افزایش به 78.61 دلار در هر بشکه رسید.

برنت در روز گذشته 0.5 درصد کاهش یافت و در اوایل جلسه با بیش از 3 درصد کاهش به 80.61 دلار رسید که در واقع پایین‌ترین حد خود از 4 ژانویه به حساب می‌آید. WTI پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر 2021، روز دوشنبه 1.3 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران هایتونگ فیوچرز در یادداشتی اعلام کردند، اگرچه بازار در حال حاضر پس از افت شدید، خود را اصلاح کرده، اما این خبر که اوپک پلاس به طور جدی کاهش تولید بیشتری را در نشست‌های آتی در نظر خواهد گرفت، به جهش قیمت‌ها دامن زده است.

آنها بر این باورند که اگرچه این صرفاً یک حدس و گمان است... نه بیانیه‌ی رسمی اوپک، اما همچنان نشان‌دهنده‌ی احساسات کوتاه‌مدت بازار است و احتمالاً نقطه‌ی عطف قیمت نفت خواهد بود.

کاهش تولید نفت

قرار است سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، نشستی را در 4 دسامبر برگزار کنند. تحلیلگران گروه اوراسیا در یادداشتی در روز دوشنبه پیشنهاد کردند که تضعیف تقاضا از چین می‌تواند اوپک پلاس را به سمت کاهش تولید سوق دهد. 

اوپک پلاس با هدف تقویت قیمت نفت، کاهش تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر آغاز کرد.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities Co Ltd اظهار داشت: «به دلیل نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای چین، جریان‌های نزولی نسبت به قیمت نفت در آسیا در حال گسترش است، در حالی که در این اثنا، اعتراضات نادر آخر هفته نیز نگرانی‌ها را نسبت به تأثیر آن بر اقتصاد چین افزایش داد.»

اما از سوی دیگر، ترس از نابودی تقاضا در چین با وجود کاهش روزانه موارد کووید 19 در روز دوشنبه، بازار را تحت فشار قرار داد.

بازارها همچنین در حال ارزیابی تاثیر سقف قیمتی آتی غرب بر نفت روسیه هستند.

البته به بیان دیپلمات‌ها، دولت‌های اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد سقف قیمت به توافق نرسیدند و لهستان اصرار داشت که این سقف باید کمتر از حد پیشنهادی G7 تعیین شود.

سقف قیمت قرار است از 5 دسامبر اعمال شود، زمانی که ممنوعیت اتحادیه اروپا نیز برای نفت خام روسیه اجراء خواهد شد.

نفت روسیه

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین