خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اکونومیک تایمز»، طلا پس از فروشی که در هفته‌ی دوم این ماه آغاز شد، بهبود یافت. این فلز از منطقه‌ی حمایتی حیاتی 1720 تا 1730 دلار جهش کرد.

پیش‌بینی اولیه PMI جهانی تولید ایالات متحده در نوامبر S&P که در 23ام منتشر شد، (در مقایسه با پیش‌بینی 50) رقم 47.60 را ثبت کرد، در حالی که S&P جهانی خدمات ایالات متحده PMI با پیش‌بینی 48، عدد 46.10 را نشان داد. گفتنی است که فعالیت کارخانه‌ای برای اولین بار از اواسط سال 2020 کاهش یافته است.

گزارش PMI خدمات، دومین مورد از بدترین انقباض‌ها را از نیمه‌ی اول سال 2020 به تصویر می‌کشد؛ چرا که نرخ بهره بالا و تورم سرکش تا حدی آسیب دیده است. جالب توجه است که قرائت این دو گزارش به فلز زرد امن کمک شایانی کرده است.

بررسی چشم‌انداز فلز زرد نشان می‌دهد که طلا از سطح 1616 دلار - که پایین‌ترین سطح چرخه‌ی ثبت‌شده از 3 نوامبر است - رالی خود را آغاز، و در ادامه ی راه، به دیوار مقاومت در سطح 1786 دلار برخورد می‌کند.

ضعف در شاخص دلار آمریکا همچنان ادامه دارد؛ زیرا از اوج چرخه‌ی خود یعنی 113.92 در 13 اکتبر به پایین‌ترین نرخ چرخه یعنی 105.34 در 15 نوامبر سقوط کرد؛ علت این افت چشمگیر آن است که فعالان بازار با روند کندتر افزایش نرخ فدرال رزرو ایالات متحده سازگار شدند.

فعالان بازار نرخ بهره را دنبال می‌کنند

 با توجه به اینکه شاخص دلار آمریکا حدود 0.95 درصد کاهش یافت و به 105.97 رسید، طلا هفته‌ی منتهی به 27 نوامبر را با افزایش 0.15 درصدی به پایان رساند؛ این در حالی بود که بازدهی 10 ساله آمریکا نزدیک به 3 درصد کاهش یافت و در این هفته به 3.69 درصد رسید. 

از آنجا که بازارهای خارجی تحت فشار بودند، طلا تنها افزایش اندکی داشت. از سوی دیگر، در بازارهای نفتی، نفت خام برنت به دلیل نگرانی‌های تقاضا ناشی از افزایش موارد کووید در چین و تلاش غرب برای محدود‌کردن قیمت نفت روسیه، 4.5 درصد سقوط کرد.

در دورنمای داده‌ها، هفته‌ی آینده، از 28 نوامبر، معامله‌گران مشتاقانه منتظر آمار فروش جمعه سیاه (25 نوامبر) و دوشنبه‌ی سایبری هستند.

ناگفته نماند هفته‌ی آینده یک هفته‌ی بسیار مهم از لحاظ داده‌هاست؛ زیرا ما مجموعه‌ای از داده‌های محرکه‌ی بازار مانند مخارج شخصی واقعی ایالات متحده (اکتبر)، کاهش قیمت اصلی PCE (اکتبر)، PMI تولید ISM (نوامبر) و گزارش ماهانه‌ی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی(نوامبر) را داریم.

با توجه به اینکه تورم اصلی CPI در 6.3 درصد سالانه بسیار بالاتر از سطح هدف فدرال رزرو یعنی کمی بالاتر از 2 درصد است، روایت خرید براساس رویکرد افزایش کند نرخ بهره‌ توسط فدرال رزرو، تا حدودی زیاده‌روی کرده است.

افزایش نرخ بهره

علاوه بر آن، سفارشات کالاهای بادوام، خرده‌فروشی (گزارش اکتبر بالاترین افزایش در هشت ماه گذشته بود) و بازار کار همچنان قوی است. فدرال رزرو قصد دارد نرخ‌های نهایی را بالاتر (5٪ یا بالاتر) از آنچه قبلاً اعمال کرده بود، در نظر بگیرد.

از سوی دیگر، بانک مرکزی نیز ترازنامه‌ی خود را کوچک می‌کند. در این سناریو، در صورتی که داده‌های هفته‌ی آینده نشان‌دهنده‌ی هیچ ضعفی نباشد، تعجب‌آور نخواهد بود که ببینیم بازارها تغییرات نرخ ایالات متحده را ارزش‌گذاری می‌کنند. در کنار این‌ها، تحولات در فضای کریپتوها نیز تا حدی اهمیت خواهد داشت.

بررسی نمودارها حاکی از آن است که شکستن مقاومت 1785 دلاری طلا در هفته‌ی آینده دشوار خواهد بود. منطقه‌ی پشتیبانی 1720 تا 1730 دلار می‌تواند یک بار دیگر آزمایش شود. با این حال، از آنجا که معامله‌گران مشتاقانه منتظر انتشار داده‌های CPI ایالات متحده در 13 دسامبر و تصمیم سیاست FOMC ایالات متحده در 14 دسامبر هستند، انتظار می‌رود سطح 1700 دلار حفظ شود.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین