خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با رویکرد بررسی نوسان فلزات گرانبها در مورد رویدادهای پیرامون طلا اینگونه نوشت:

به دنبال اصلاح نزولی هفته قبل، قیمت طلا هفته را تحت فشار نزولی آغاز کرد و روز دوشنبه به سطح 1730 دلار کاهش یافت. با این حال، کاهش مجدد دلار آمریکا و عقب‌نشینی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، به طلا (XAU/USD) کمک کرد تا در اواسط هفته افزایش یابد. از آنجایی که تمرکز در هفته‌ی آینده به سمت گزارش شغلی مورد انتظار ماه نوامبر از ایالات متحده تغییر جهت می‌دهد، چشم‌انداز تکنیکال این جفت به یک سوگیری اندک صعودی در کوتاه‌مدت اشاره می‌کند.

هفته‌ی گذشته پیرامون طلا چه روی داد؟

در روزهایی که گذشت، چین برای اولین بار از ماه مه مرگ ناشی از کووید را گزارش کرد و چند منطقه در پکن مدارس را به دلیل افزایش تعداد موارد تعطیل کردند. علاوه بر این، گوانگژو دستور قرنطینه‌ی پنج روزه‌ی منطقه بایون خود را صادر کرد؛ در حالی که چندین شهر دستور آزمایش دسته‌جمعی را صادر کردند. ناگفته نماند آنچه باعث شد تا طلا XAU/USD در ابتدای هفته کاهش یابد، نگرانی‌های مجدد در مورد بازگرداندن محدودیت‌های سختگیرانه چین و تأثیر منفی احتمالی سیاست کووید صفر بر چشم‌انداز تقاضا برای فلز گرانبها بود.

با صرفنظر بازارها از آشفتگی‌های چین در روز سه شنبه، قیمت طلا موفق شد با بهبود شرایط بازار، کثرت تقاضا برای دلار آمریکا را به تنگنا بکشد.

طلا و دلار

در روز چهارشنبه، طلا (XAU/USD) در نیمه‌ی دوم روز به شدت افزایش یافت و به 1760 دلار رسید.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد کسب و کار در S&P Global Market Intelligence، با نگاهی به آمارهای منتشرشده از PMI توضیح داد که نرخ کاهش تولید و تقاضا در پی انقباض اقتصاد، با نرخ سالانه 1 درصد مطابقت دارد. از این رو، فشارهای تورمی باید در ماه‌های آینده به طور بالقوه کاهش یابد، البته در این میان اقتصاد همچنان به سمت رکود محتمل پیش می‌رود.

بعداً در همان روز، صورتجلسه آخرین جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو نشان داد که اکثر سیاست‌گذاران از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره حمایت می‌کنند تا زمان بیشتری برای ارزیابی اثرات عقب‌مانده‌ی اقدامات سیاستی بر اقتصاد داشته باشند. به علاوه، این گزارش فاش کرد که کارکنان فدرال رزرو می‌دیدند که ممکن است اقتصاد در سال آینده وارد رکود شود. در این بین، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به پایین‌ترین سطح خود از اوایل اکتبر و 3.65 درصد کاهش یافت و به طلا XAU/USD کمک کرد تا اواخر روز چهارشنبه به افزایش خود ادامه دهد.

در نیمه دوم هفته، بازارهای مالی نسبتاً آرام ماندند؛ چرا که شرایط معاملاتی در بحبوحه‌ی تعطیلات شکرگزاری در ایالات متحده کاهش یافت. با این وجود، با ثبت رکورد روزانه 32695 مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین، قیمت طلا نتوانست شتاب صعودی خود را در آخر هفته حفظ کند و در نهایت هفته را تقریباً بدون تغییر نزدیک به 1750 دلار به پایان رساند.

تاثیر کووید بر طلا

معامله‌گران در انتظار چه رویدادهایی برای هفته آتی هستند؟

در روز دوشنبه هیچ انتشار داده‌ای با تاثیر بالا وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران تنها باید روی سرفصل‌های ویروس کرونا از چین تمرکز کنند. در صورتی که چین به تشدید محدودیت‌ها در آخر هفته ادامه دهد، طلا XAU/USD می‌تواند هفته را در حالت عادی آغاز کند.

گزارش دیگر، شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس روز سه شنبه است که در سند اقتصادی ایالات متحده منعکس خواهد شد. با این حال، فعالان بازار احتمالاً پیش از انتشار داده‌های کلیدی آتی هفته، از پذیرش این داده‌ها به عنوان مبنایی برای موقعیت‌های معاملاتی خود، خودداری خواهند کرد.

در روز پنج‌شنبه، ISM داده‌های PMI تولیدی ماه نوامبر را منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که PMI سرفصل از 50 در ماه اکتبر به 49.3 کاهش یابد و انتظار می‌رود مؤلفه شاخص قیمت پرداختی از 46.6 به 50.4 برسد. واکنش بازار به گزارش‌های PMI حاکی از آن است که اگر فشارهای قیمتی در ماه نوامبر و در قلب کاهش فعالیت‌های اقتصادی، تعدیل شود، ممکن است دلار آمریکا تحت فشار فروش قرار گیرد. البته در این سناریو، قیمت طلا می‌تواند به دنبال واکنش اولیه افزایش یابد.

دلار و طلا

اداره آمار کار ایالات متحده اطلاعات بازار کار ماه نوامبر را در روز جمعه منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) به دنبال رشد 261،000 در اکتبر به میزان 30000 کاهش یابد. چاپ منفی احتمالاً روی دلار آمریکا سنگینی می‌کند و در آستانه‌ی آخر هفته، در را برای اقدام صعودی طلا XAU/USD باز خواهد کرد. ابزار پیش‌بینی نشان می‌دهد که بازارها در حال حاضر با احتمال 71 درصد افزایش 50 واحدی (bps) نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر قیمت‌گذاری می‌کنند.

ناگفته نماند یک گزارش شغلی ناامیدکننده می‌تواند افزایش کمتر نرخ را تایید کند و حتی انتظارات را برای یک تغییر سیاستی در سال آینده احیا کند. چنین ارزیابی از بازار باید باعث شود که بازده اوراق قرضه T ایالات متحده به شدت کاهش یابد و به طلا XAU/USD در حفظ حرکت صعودی خود کمک کند.

با تمام این‌ها، یک آمار خیره‌کننده‌ی مثبت در گزارش NFP (شاخص اشتغال بخش کشاورزی) می‌تواند بر بازارهای مالی اثر معکوس داشته باشد و قیمت طلا را مجبور به کاهش کند.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین