خبر

آی کیو (IQ) یا ضریب هوشی معیاری است که برای اندازه‌گیری هوش فکری شما ساخته شده است. اگرچه ضریب هوشی بالا تنها عامل تعیین‌کننده‌ی هوش نیست، اما معیار رایجی است که برای توصیف پتانسیل یک فرد در زندگی و تشخیص ناتوانی‌های ذهنی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله چندین روش برای افزایش آی کیو توضیح داده شده است.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا می‌شود آی کیو را افزایش داد؟ خب، همان‌طور که معلوم است، با یک نوع تمرین برای افزایش ضریب هوشی این کار امکان‌پذیر است.

تحقیقات راه‌های مختلفی را برای توسعه برخی از حیاتی‌ترین مهارت‌های اندازه‌گیری شده از طریق تست آی کیو پیشنهاد می‌کنند. این مقاله به بررسی برخی از فعالیت‌هایی می‌پردازد که می‌توانند باعث افزایش آی کیو شوند.

سطح آی کیو چیست؟

آی کیو که مخفف ضریب هوشی (Intelligent Quotient) است، معیاری برای سنجش توانایی ذهنی یک فرد و مقایسه آن با همسالانش است. این اندازه‌گیری در دهه ۱۹۰۰ توسط یک روانشناس فرانسوی به نام «آلفرد بینه» رایج شد.

سطح آی کیو یک فرد با استفاده از تست‌های استانداردی که توسط روانشناسان دارای مجوز و در برخی موارد، کسانی که آموزش بهداشت روانی دیده‌اند، اندازه‌گیری می‌شود. وقتی افراد زیادی در آزمون شرکت می‌کنند، می‌توان نمره‌ی هر فرد را با بقیه‌ی نمرات مقایسه کرد.

تست‌های استاندارد آی کیو عبارت‌اند از:

  • مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC-V)
  • مقیاس هوش وکسلر برای بزرگ‌سالان (WAIS-IV)
  • مقیاس‌های هوش استانفورد-بینه، نسخه پنجم (SB5)

راه‌های اثبات شده برای افزایش آی کیو

افزایش آی کیو

سطح آی کیو شما توانایی استدلال شما را به همراه مواردی مانند تجسم فضایی، حافظه و تجزیه و تحلیل کمی اندازه‌گیری می‌کند. در حالی که این‌ها می‌توانند نشانگرهای مهم هوش باشند، اما تنها این‌ها ملاک هوش نیستند. علاوه‌براین، هوش شناختی تنها پیش‌بینی کننده‌ی استعداد یا موفقیت یک فرد در زندگی نیست.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که آزمون‌های آی کیو خلاقیت را به خوبی اندازه‌گیری نمی‌کنند. آن‌ها همچنین هوش هیجانی یا تفکر انتقادی را اندازه نمی‌گیرند. همه‌ی این‌ها عواملی هستند که می‌توانند به طور قابل توجهی بر دستاوردهای یک فرد در زندگی تأثیر بگذارند.

عوامل زیست‌شناختی، اجتماعی و محیطی متعددی می‌توانند تعیین کنند که یک فرد در هر زمان خاص چگونه می‌تواند در آزمون هوشی امتیاز بگیرد و زندگی یک فرد بدون توجه به اندازه‌گیری آی کیوی او چگونه رقم می‌خورد. این شامل سلامت فرد، سابقه‌ی ژنتیکی، وضعیت اجتماعی یا اقتصادی، دسترسی به آموزش و… است.

این امر همچنین تعیین میزان مشروعیت یک آزمون هوش برای افرادی از گروه‌های به حاشیه رانده شده تاریخی یا برای افرادی از فرهنگ‌ها و جهان‌بینی‌های مختلف را دشوار می‌کند.

با این حال، پزشکان می‌توانند از اندازه‌گیری آی کیو به عنوان اولین گام در تشخیص برخی بیماری‌های روانی و ناتوانی‌های یادگیری استفاده کنند.

  • ۱۴ حیطه‌ی اصلی هدف‌گذاری در زندگی و روش دستیابی به آن‌ها

تمرین برای افزایش ضریب هوشی

راه های اثبات شده برای افزایش ای کیو

تست آی کیوی شما می‌تواند نشانگر مفیدی از هوش شما باشد. اما اقداماتی که انجام می‌دهید و تلاش‌های شما در طول زندگی می‌توانند به همان اندازه مهم باشند.

اما اگر می‌خواهید ضریب هوشی خود را افزایش دهید، تحقیقات نشان می‌دهد که انجام مداوم برخی تمرین‌ها در زمینه‌های مختلف که با تست‌های آی کیو اندازه‌گیری می‌شوند، جزو راه‌های اثبات شده برای افزایش آی کیو محسوب می‌شوند.

فعالیت‌های زیر ممکن است به شما در بهبود در زمینه‌های هوشی مختلف مانند استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله و افزایش آی کیو کمک کند.

۱. فعالیت‌های مربوط به حافظه

فعالیت‌های مربوط به حافظه نه تنها حافظه را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند مهارت‌های استدلال و زبان را نیز تقویت کند و منجر به افزایش آی کیو می‌شوند. در واقع، بازی‌های حافظه در مطالعات تحقیقاتی برای بررسی چگونگی ارتباط حافظه با زبان و دانش اشیا یا درک شخص از یکشی فیزیکی استفاده شده است.

استدلال و زبان هر دو به عنوان معیارهای هوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این معنی که فعالیت‌های حافظه می‌توانند به رشد هوش کمک کند و تا حدودی باعث درمان کم هوشی شوند.

فعالیت‌هایی که شامل آموزش حافظه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • پازل‌های تصویری بزرگ
  • جدول کلمات متقاطع
  • بازی تطبیق کارت
  • سودوکو

۲. فعالیت‌های کنترلی اجرایی

بالا بردن آی کیو کودک

کنترل اجرایی توانایی کنترل فعالیت‌های شناختی پیچیده و کارکردهای با مرتبه بالا، مانند تصمیم‌گیری، جهت‌دهی به توجه، و سازماندهی و مدیریت وظایف است که تمرین آن‌ها باعث افزایش آی کیو می‌شود.

کنترل اجرایی بخشی از عملکرد اجرایی است که شامل مدیریت و مقررات اجرایی نیز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عملکرد اجرایی به شدت با استدلال سیال، که یکی از جنبه‌های هوش انسانی است، مرتبط است.

فعالیت‌هایی که شامل آموزش کنترل اجرایی می‌شود عبارت‌اند از:

  • نگارگری
  • نور قرمز، چراغ سبز
  • بازی فکری

۳. فعالیت‌های استدلال دیداری فضایی

استدلال دیداری فضایی شامل فرآیندهای ذهنی مربوط به بازنمایی‌های فیزیکی است. برای مثال، خواندن و تفسیر نقشه مستلزم استدلال و پردازش بصری- فضایی است که تمرین این موارد نیز باعث افزایش آی کیو می‌شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که بهبود استدلال بصری فضایی منجر به افزایش نمرات آزمون آی کیو می‌شود. در آن مطالعه، حافظه و فعالیت‌های کنترل اجرایی تا حدی برای کمک به بهبود استدلال بصری فضایی شرکت‌کنندگان استفاده شد.

مطالعه دیگری نشان داد که توانایی‌های استدلال دیداری و فضایی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان جوان چینی در درس‌هایی مانند ریاضی و خواندن مرتبط است.

فعالیت‌هایی که شامل آموزش بصری و فضایی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تشخیص پیچ و خم‌ها
  • فعالیت‌های مربوط به نقطه نظر
  • مدل‌های سه بعدی
  • منشورهای باز شده

بازی برای بالا بردن ضریب هوشی

بسیاری از بازی‌ها و فعالیت‌های ذکر شده در بالا را می‌توان به صورت آنلاین نیز انجام داد. همچنین بازی‌های آی کیوی آنلاینی وجود دارند که شامل فعالیت‌هایی هستند که بسیاری از نواحی مغز را که در بالا ذکر شد، فعال می‌کنند. در حالی که این بازی‌ها و تست‌های آی کیو نمی‌توانند به طور دقیق ضریب هوشی افراد را اندازه‌گیری کنند، اما همچنان می‌توانند راهی عالی برای توسعه هوش شما باشند.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین