خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب‌سایت «اف‌ایکس امپایر»، به نظر می رسد که کمترین قیمت طلا، سطحی است که بازار انتظار دارد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در آن نقطه به اوج خود برسد. از این نقطه به بعد و با تغییر سیاست‌های فدرال رزرو، تغییر روند طلا و برگشت از حالت نزولی محتمل خواهد بود.

قراردادهای طلای آتی به پایین‌ترین سطح خود از 28 سپتامبر رسید و در فاصله قابل توجهی از پایین‌ترین سطح خود در روز جمعه قرار گرفت. بسته شدن بازار در چنین سطوحی می‌تواند نشان دهنده این باشد که، بازار ممکن است اوایل هفته آینده برای اقدامات نزولی بیشتر آماده باشد.

یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت، تورم بالا است. فدرال رزرو به جهت مقابله با تورم مجبور است نرخ بهره را افزایش دهد. و این به نوبه خود باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا و در نتیجه دلار می شود. طلا یکی از دارایی هایی است که ارزش آن با دلار سنجیده می شود، بنابراین وقتی که ارزش دلار افزایش می یابد، کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و نزولی می شود. در واقع با افزایش ارزش دلار، طلا برای دارندگان ارزهای خارجی گران تر تمام شده و تقاضا برای آن کاهش می یابد.
روز جمعه، معاملات آتی طلای Comex ، برای ماه دسامبر به 1648.90 دلار رسید که 28.10 دلار یا 1.70 درصد کاهش داشت. علاوه بر این، صندوق سهام طلای SPDR ETF(GLD) با کاهش 1.93 دلاری یا -1.25 درصدی به 152.98 دلار رسید.

قیمت طلا چند روز ثابت بود. اما پس از انتشار گزارش آمار اقتصادی آمریکا در روزهای پنجشنبه و جمعه، که احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در نشست 2 نوامبر تقویت می‌کرد، تحت تاثیر قرار گرفته و دچار نوسان شد.
آمارهای منتشر شده توسط وزارت کار آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده ماه سپتامبر بیش از حد انتظار  افزایش یافته و همین موضوع نگرانی‌ها را در مورد چشم‌انداز نرخ‌ بهره افزایش داد. آمارها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) پس از افزایش 0.1 درصدی در ماه آگوست، 0.4 درصد در سپتامبر افزایش یافت. اقتصاددانان انتظار داشتند که شاخص قیمت مصرف کننده نهایتا تا 0.2 درصد افزایش یابد.
اخبار اقتصادی منتشر شده در روز جمعه نیز باعث کاهش قیمت طلا شد. گزارشی از دانشگاه میشیگان نشان داد که انتظارات تورمی در ماه اکتبر افزایش یافته است. انتظارات تورمی یک ساله پس از کاهش به 4.7 درصد در سپتامبر به 5.1 درصد در اکتبر افزایش یافت، در حالی که انتظارات تورمی پنج ساله پس از کاهش به 2.7 درصد در سپتامبر به 2.9 درصد در اکتبر افزایش یافت.

چشم انداز کوتاه مدت

با توجه به بسته شدن نزولی معاملات، قیمت‌ها احتمالا اوایل هفته آینده تحت فشار باقی می‌مانند و هدف کوتاه مدت رنج 1609.30 تا 1622.20 دلار است. البته دیدن سطح 1500 دلاری برای طلا به هیچ عنوان تعجب آور نخواهد بود.

اگر می‌خواهید بدانید قیمت طلا به کجا می‌رود، منتظر انتشار آمارهای بازار در مورد انتظارات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره باشید. انتظارات نرخ بالاتر به معنای کاهش قیمت طلا است.

تا پایان روز جمعه، بازار با احتمال 100 درصدی برای افزایش 75 واحدی نرخ در ماه نوامبر قیمت‌گذاری کرده بود. این در حالی است که بازار در روز پنجشنبه با احتمال 11.3 درصدی افزایش نرخ بهره 100 درصدی قیمت‌گذاری را انجام داده بود. البته این احتمال در روز جمعه به صفر رسیده و بازار با پیش بینی اعلام افزایش نرخ 75 واحدی در روز 2 نوامبر به کار خود ادامه داد.

نزولی‌ترین شاخص برای قیمت طلا، جهش در نرخ پایانی فدرال رزرو یا سطحی است که بازار انتظار دارد نرخ ها در آن به اوج خود برسند.

در آخرین جلسه فدرال رزرو در اواخر سپتامبر، نرخ بهره نهایی در حدود 3 تا 3.25 درصد از نزدیک به صفر در ماه مارس بود. در پایان روز جمعه، بازارهای پول اکنون افزایش نرخ فدرال رزرو را برای ماه مارس 2023 در حدود 4.95 درصد می بینند. 

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین