خبر

ابزارهای طراحی رابط کاربری در کل شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما از طرف دیگر تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها دیده می‌شود. حدود یک دهه قبل، اسکچ مشهورترین ابزار طراحی رابط کاربری بود اما حالا تعداد این ابزارها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ادامه به ۷ مورد از بهترین ابزارها برای طراحی رابط کاربری در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

فیگما

طراحی رابط کاربری

فیگما در حال حاضر با فاصله‌ی زیادی محبوب‌ترین ابزار برای طراحان رابط کاربری محسوب می‌شود و در این زمینه استاندارد‌های زیادی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال فیگما طراحی چند نفره را بسیار ساده‌تر کرد و کاربران بدون هیچ دردسری با همکاری یکدیگر می‌توانند برای یک طرح با هم همکاری کنند.

نسخه‌ی رایگان فیگما امکانات بسیار زیادی ارائه می‌کند و بسیاری از طراحان از همین نسخه‌ی رایگان بهره می‌برند. اما شرکت‌ها برای بهره‌گیری از امکانات بیشتر، معمولا اشتراک ماهانه‌ی فیگما را می‌پردازند. از مزایای فیگما این است که برای تحویل طرح به توسعه‌دهنده، دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای ثانویه ندارید و خود فیگما در این زمینه هم حرف زیادی برای گفتن دارد.

همچنین باید خاطرنشان کنیم بدون نیاز به نصب یک برنامه‌ی جداگانه، می‌توانید این ابزار را از طریق مرورگر اجرا کنید که همین موضوع یکی از مزایای آن به حساب می‌آید. البته امکان نصب برنامه‌ی فیگما هم وجود دارد که عملا یک مرورگر جداگانه برای این برنامه محسوب می‌شود. در نهایت باید بگوییم که مدتی قبل ادوبی اعلام کرد که با پرداخت ۲۰ میلیارد دلار، این ابزار محبوب را تصاحب می‌کند.

اسکچ

طراحی رابط کاربری

همانطور که گفتیم، سال‌ها قبل اسکچ مهم‌ترین ابزار برای طراحی رابط کاربری بود. باید خاطرنشان کنیم این ابزار صرفا برای سیستم‌عامل macOS ارائه شده است. اسکچ در زمینه‌ی نوآوری به پای فیگما نمی‌رسد ولی همچنان برخی شرکت‌ها و طراحان از آن استفاده می‌کنند.

ادوبی XD

طراحی رابط کاربری

چند سال قبل ادوبی تصمیم گرفت وارد حوزه‌ی طراحی رابط کاربری شود و در نتیجه ابزار XD متولد شد. این ابزار در ابتدا مورد توجه زیادی قرار گرفت و سروصدای زیادی راه انداخت. اما در چند سال گذشته ادوبی توجه چندانی به آن نشان نداده و حالا که ادوبی به زودی فیگما را تصاحب می‌کند، احتمالا در آینده‌ی نزدیک این ابزار بازنشسته خواهد شد. اما در هر صورت ادوبی XD همچنان کاربران زیادی دارد و به طور گسترده مرود استفاده قرار می‌گیرد.

Axure RP

طراحی رابط کاربری

این هم یکی دیگر از ابزارهای مشهور در زمینه‌ی طراحی رابط کاربری محسوب می‌شود که البته امکان استفاده‌ی رایگان از آن وجود ندارد. به غیر از ابزارهای استاندارد، این ابزار دارای امکانات خوبی در زمینه‌ی وایرفریم و معماری اطلاعات است و به همین خاطر توانسته تا حدی مورد توجه قرار بگیرد.

Framer

این یک ابزار نسبتا جدید محسوب می‌شود که هنوز نتوانسته طراحان خیلی زیادی را به سمت خود جلب کند. خوشبختانه امکان استفاده از نسخه‌ی رایگان این ابزار وجود دارد ولی واقعیت این است چنین ابزاری معمولا مورد توجه حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد زیرا اکوسیستم بزرگی حول محور آن ایجاد نشده است.

UXPin

ابزار UXPin امکانات بسیار جذابی ارائه می‌دهد و از وایرفریم گرفته تا امکانات مربوط به دسترسی‌پذیری و دیزاین سیستم می‌تواند نیازهای طراحان را به خوبی برطرف کند. اما به دلیل وجود تعدد ویژگی‌ها، این ابزار کمی سنگین محسوب می‌شود.

Marvel

در نگاه اول سادگی زیادی این ابزار توجه را جلب می‌کند و به همین خاطر برای طراحی‌های سریع و ساده گزینه‌ی ایدئالی به حساب می‌آید. همچنین برخلاف دیگر ابزارهای معرفی شده، Marvel از قابلیت تست طراحی هم بهره می‌برد و به کاربران اجازه می‌دهد برای طرح‌های خود تست کاربردپذیری بگیرند.

  • معرفی بهترین ابزارهای طراحی سایت

منبع: creativebloq

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین