خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از خبرگزاری رویترز، نفت روز چهارشنبه بیش از 1 درصد کاهش یافت که تحت فشار تقویت دلار و افزایش ذخیره‌سازی نفت خام قرار گرفت که بدین ترتیب حمایت از کاهش تولید ایالات متحده ناشی از طوفان ایان را جبران می‌کند.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 06:30 GMT با 1.02 دلار یا 1.2 درصد کاهش به 85.25 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 97 سنت یا 1.2 درصد کاهش به 77.53 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد معیار در جلسه قبل بیش از 2 درصد افزایش یافته بودند.

و اما، دلار روز چهارشنبه به بالاترین حد خود در برابر سبدی از ارزها در دو دهه اخیر رسید، زیرا افزایش نرخ‌های بهره جهانی نگرانی‌های مربوط به رکود را تقویت کرد. به بیان دیگر، دلار قوی با گران‌شدن برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.

از منظر نوسانات بورس، بازارهای سهام آسیا با افزایش هزینه‌های استقراض، ترس از رکود جهانی را برانگیختند و سرمایه‌گذاران را به سمت دلار امن سوق دادند.

تینا تنگ، تحلیلگر سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets) با اشاره به احتمال نزدیک‌شدن به رکود اقتصادی بر این باور است که: «با کاهش عملکرد بازارهای آسیایی به دلیل افزایش بازده اوراق، چشم‌انداز تقاضا، تیره‌تر خواهد شد.»

تنگ افزود: «تمرکز معامله‌گران در حال حاضر روی مسائل عرضه نیست، زیرا آشفتگی بازار اوراق قرضه دارایی‌های ریسک را عقب رانده است؛ و در کنار آن، افزایش سرسختانه دلار آمریکا قیمت نفت را تحت فشار قرار داده است.

دلار و قیمت نفت

منابع بازار روز سه شنبه با استناد به ارقام گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 23 سپتامبر حدود 4.2 میلیون بشکه افزایش یافت، این در حالی است که ذخایر بنزین حدود 1 میلیون بشکه کاهش داشت.

به گفته سخنگویان این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، ذخایر مشتقات نفت حدود 438 هزار بشکه افزایش یافت.

لازم به ذکر است که این گزارش پیش از اطلاعات رسمی اداره اطلاعات انرژی که در روز چهارشنبه در ساعت 4:30 بعد از ظهر به انتشار می‌رسد، منتشر شده است.

علاوه بر آن، گلدمن ساکس روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال 2023 را به دلیل انتظارات کاهش تقاضا و تقویت دلار آمریکا کاهش داد، اما افزود ناامیدی از عرضه جهانی تنها دورنمای بلندمدت صعودی آن را تقویت کرده است.

در چشم‌اندازی دیگر، تولیدکنندگان در آستانه طوفان ایان، تولید را متوقف کردند؛ ناگفته نماند که این طوفان روز سه‌شنبه وارد خلیج مکزیک ایالات متحده شد و طبق پیش‌بینی‌ها به طوفان خطرناک رده 4 بر فراز آب‌های گرم خلیج تبدیل شده است. اما این روند دیری نپائید و تولیدکنندگان دوباره شروع به بازگرداندن کارگران به سکوهای نفتی دریایی کردند.

به گفته تنظیم‌کننده مقررات فراساحلی اداره ایمنی و اجرای محیط زیست (BSEE) حدود 190000 بشکه در روز از تولید نفت یا 11 درصد از کل تولید نفت خلیج فارس تعطیل شد.

به علاوه، تولیدکنندگان 184 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی یا نزدیک به 9 درصد از تولید روزانه را از دست دادند. BSEE اعلام کرد که پرسنل از 14 سکوی تولید و دکل تخلیه شدند.

شایان توجه است که ایان اولین طوفان امسال است که تولید نفت و گاز در خلیج مکزیک ایالات متحده را مختل می‌کند که در واقع تولیدکننده‌ی حدود 15 درصد نفت خام و 5 درصد از گاز طبیعی خشک ایالات متحده است.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین