خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب‌سایت «اف‌ایکس استریت»، بازار فلزات گرانبها، با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با شرایط سختی روبرو است. روز چهارشنبه، فدرال رزرو طبق پیش بینی های صورت گرفته، نرخ بهره خود را به میزان 75 واحد افزایش داد. جروم پاول، عنوان کرد که فدرال رزرو تمام تلاش خود را خواهد کرد که تورم را کاهش دهد و ثبات قیمت ها را بازگرداند.

بخشی از سخنرانی جروم پاول:

من و همکارانم به شدت متعهد هستیم که تورم را به هدف 2 درصدی خود برگردانیم. ما هم ابزارهای مورد نیاز و هم عزم لازم برای بازگرداندن ثبات قیمت ها را داریم. ثبات قیمت بر عهده فدرال رزرو است و به عنوان بستر اقتصاد عمل می کند. بدون ثبات قیمت، اقتصاد درست کار نمی کند. سیاست ما رساندن تورم به سطح 2% است. 
به نظر می رسد پاول پس از دنبال کردن سیاست پولی فوق العاده سست که در وهله اول به بی ثباتی قیمت ها و تورم شدید دامن زد، اکنون می خواهد شبیه پل ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو عمل کند. والکر نرخ‌های بهره را به بالاترین حد ثبت‌ شده افزایش داد تا در نهایت افزایش تورم را کاهش دهد. آنچه مسلم است، در آن زمان، امور مالی ایالات متحده نسبتاً سالم بود. سطح بدهی قابل مدیریت بود. و بازارهای مالی به طور مصنوعی توسط سیاست نرخ بهره صفر افزایش نیافته بودند.
پاول تازه شروع به کاهش حجم ترازنامه عظیم فدرال رزرو کرده است. در پاسخ، وال استریت در حال چرخش است. به نظر می رسد مسکن دچار چالش شده و اقتصاد در حال رکود است. او در اظهاراتی پس از تصمیم افزایش نرخ بهره پیشنهاد کرد که مقابله با تورم مهمتر از هر حرکتی برای اقتصاد است. او عملاً از جلوگیری از رکود دست برداشته است. نکته مهم اینجاست که اکثر تصمیمات فدرال رزرو معمولا و حداقل 3 ماه طول می کشد که اثر خود را بر اقتصاد بگذارد، بنابراین ممکن است در پایان سال اوضاع به طور قابل توجهی بدتر شود.

به نظر می رسد که اوراق قرضه در میانه یک روند نزولی قرار داشته باشد. در واقع،  پس از نزدیک به چهار دهه فعالیت به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه گذاران محافظه کار، خزانه داری در نتیجه تورم و افزایش نرخ بهره ضررهای هنگفتی را به صاحبان خود وارد می کند. 

وضعیت بازار سهام چندان بهتر به نظر نمی رسد. تورم و افزایش نرخ بهره، رشد درآمد واقعی را کاهش داده است. بنابراین اگر شرایط اقتصادی بدتر شود، قطعا سود شرکت ها نیز کمتر خواهد شد. 

در مقابل، بازار فلزات گرانبها نیز اخیرا بازدهی چندانی نداشته اند. چرا که در تمام طول سال با شرایط و پیش بینی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو مواجه بوده اند که در نهایت باعث افزایش نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ارزهای خارجی شده است. گرچه، در چند هفته اخیر واگرایی های مثبتی در بازار نقره شکل گرفته است. و نقره در برابر دارایی های مالی، سایر کالاها و همچنین طلا قدرت نسبی بالایی را نشان داد. در واقع نقره در ابدای ماه به پایین ترین سطح خود رسیده و سپس پیشرفت های خوبی را در نمودارها نشان داد. همین موضوع باعث شد که گاوها (سرمایه‌گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها) امیدوار شده و منتظر باشند که نقره از سد 20 دلار عبور کند. 

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در حال حاضر از شاخص دلار آمریکا حمایت می کند. اما افزایش بیکاری، کاهش فعالیت های تولیدی، فروش مسکن و آمار ناامیدکننده تولید ناخالص داخلی در گزارش های آتی می تواند شرایط سختی را برای اقتصاد فراهم کند. و این به طور خودکار بانک های مرکزی را مجبور به عقب نشینی می کند.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین