خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، وب‌سایت اف‌ایکس استریت در یادداشتی پیرامون رویدادهای اخیر فلزات گرانبها نوشت: قیمت طلا بار دیگر در روز پنج‌شنبه روند کاهشی را احساس کرد و به پایین‌ترین سطح 29 ماهه خود یعنی 1654 دلار بازگشت. از طرفی، چشم‌انداز فدرال‌رزرو سرمایه‌گذاران را در معرض خطر نگه می‌دارد، زیرا آنها برای هزینه‌های استقراضی بالاتر آماده می‌شوند. با نگاهی به بازار می‌توان دید که سهام آسیایی از همتایان خود در وال استریت در مسیر منفی سبقت می‌گیرند، در حالی که معاملات آتی S&P 500 آمریکا روزانه، 0.60 درصد ارزش خود را از دست داده است. بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده دوباره کشش صعودی را به دست می‌آورد و نرخ‌های معیار 10 ساله به بالاترین سطح 11 ساله یعنی 3.64 درصد می‌رسد. در کنار این‌ها، هنوز هم ارزیابی پیامدهای افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو برای سرمایه‌گذاران خالی از لطف نیست.

با تمام این‌ها، به نظر می‌رسد فلز زرد بدون بهره آسیب‌پذیر است، زیرا در جلسه پیش رو از سوی سوئیس و بریتانیا تشدید سیاسی بیشتری وارد می‌شود. در مورد کشورهای دیگر، انتظار می‌رود بانک ملی سوئیس (SNB) و بانک انگلستان (BOE) نرخ بهره را 75 واحد در ثانیه افزایش دهند. می‌توان به جرأت گفت که کلید بازارها در دست هدایت سیاست مالی است.

افزایش نرخ بهره

از سوی دیگر، در صورت ادامه تنش بین روسیه و غرب، دلار می‌تواند افزایش بیشتری را تجربه کند، چرا که موقعیت دلار به عنوان پناهگاه امن می‌تواند همچنان ثابت باقی بماند. بنابراین، انتظاری طبیعی است که چشم‌انداز طلا (XAU/USD) در کوتاه‌مدت در وضعیت باخت - باخت ظاهر شود.

در این بین، شمش از نوسانات چشمگیری برخوردار بوده است و به دنبال تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره 75bps مورد انتظار، در هر دو جهت مثبت و منفی حرکت کرد. گزارش بازارها نشان می‌دهد که در واکنش اولیه به اعلامیه فدرال رزرو، قیمت فلز زرد به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر یعنی 1654 دلار سقوط کرد و سپس در جریان کنفرانس مطبوعاتی پاول، رئیس فدرال رزرو، مانع 1690 دلاری را به چالش کشید.

و اما در ادامه‌ی کار، پس از اینکه پاول، نرخ پایانی 4.6 درصدی را در سال 2023 پیش‌بینی کرد که بسیار کمتر از رقم 5 درصدی مورد انتظار بود، دلار از بالاترین سطح 20 ساله یعنی 111.58 اصلاح شد. بازده خزانه‌داری نیز به سرعت کاهش یافت و به گاوهای نر طلا مهلت مورد نیاز را ارائه داد. با این حال، طلا (XAU/USD) روز چهارشنبه با افزایش قابل توجهی بسته شد و بدین ترتیب، از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی جدید حمایت کرد. 

گاوهای نر طلا

چشم‌انداز فنی قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

بررسی نمودار روزانه نشان می‌دهد که قیمت طلا در روز چهارشنبه برای مدت کوتاهی از حمایت خط روند صعودی 1664 دلار عبور کرد، اما بسته‌شدن در حدود 1674 دلار، مانع از تائید افزایش قیمت طلا شد.

این پنج‌شنبه، در میان افزایش علاقه فروش، قیمت در زیر سطح حمایت فوق‌الذکر قرار دارد. بسته‌شدن روزانه زیر سطح حمایت برای تایید الگوی ادامه نزولی مورد نیاز است.

سطح روانی 1650 دلار خط دفاعی فوری خواهد بود که در زیر آن خریداران مشتاق حرکتی پایدار به سمت حمایت بعدی در حدود 1643 دلار، خواهند داشت.

شاخص قدرت نسبی حرکتی کاهشی به سمت منطقه اشباع فروش، نزدیک به 34.00 را منعکس می‌کند، که نشانگر فضای بیشتری برای نزول است.

برعکس، هر تلاشی برای بازیابی نیاز به پذیرش حرکت بالاتر از محدوده اخیر نزدیک به 1680 دلار دارد. گفتنی است که مانع صعودی بعدی در حدود 1700 دلار است.

بسته‌شدن روزانه بالاتر از رقم 1700 برای آزادکردن بهبود بیشتر به سمت میانگین متحرک روزانه نزولی 21 در 1704 دلار حائز اهمیت است.

نمودار روزانه طلا

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین