خبر

قیمت پروفیل موجود در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان به نوع پروفیل، جنس، وزن، قیمت ارز و غیره اشاره کرد. با توجه به نوسانات بازار، باید قبل از خرید پروفیل حتما عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل را شناخت و مورد بررسی‌ قرار داد. از آن‌جا که یکی از فاکتورهای موثر بر قیمت‌‌گذاری پروفیل، وزن آن است. بسیاری از پروفیل‌ها به‌صورت توخالی تولید می‌شوند که در نتیجه موجب کاهش قیمت آنها می‌گردد. پروفیل به طور کلی به دودسته پروفیل ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شود که هرکدام کاربردهای گوناگونی دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل موثر بر قیمت پروفیل و هم‌چنین نکات مهم هنگام خرید آن آشنا کنیم.

پروفیل چیست؟

در گذشته برای ساخت در و پنجره از چوب استفاده می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت فناوری از پروفیل به خاطر استحکام و مقاومت بالا برای تولید در و پنجره، تیرآهن، میلگرد و غیره‌ استفاده می‌شود. این محصول یک قطعه فلزی بلند است که معمولا به‌صورت تو خالی تولید می‌شود تا در ساخت آن از متریال کمتری استفاده شود و در نتیجه قیمت پروفیل کاهش پیدا کند. پروفیل‌ها دارای دسته‌بندی مختلفی هستند که دو دسته اصلی آن، پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی است که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

انواع پروفیل

  • پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی همان‌طور که از نامش هم مشخص است در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند و با ضخامت‌های دو الی چهار میلیمتر تولید و در بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع پروفیل‌های ساختمانی در قسمت‌های مختلف ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبشی، ناودان، پروفیل زرد و انواع تیرآهن در دسته پروفیل‌های ساختمانی قرار دارند. از ویژگی‌های پروفیل ساختمانی می‌توان به مقاومت زیاد در برابر ضربه و خوردگی، قابلیت انعطاف‌پذیری، امکان جوش‌پذیری و دوام بالا در برابر فشارهای احتمالی اشاره نمود.

  • پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی در تولید سازه‌های فلزی بزرگ از جمله ساخت تجهیزات صنعتی، پل، تابلوهای تبلیغاتی، ماشین آلات صنعتی، صنایع نظامی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌های صنعتی با توجه به اینکه در سازه‌های بزرگ استفاده می‌شوند، دارای ابعاد و ضخامت بیشتری نسبت به پروفیل‌های ساختمانی هستند. پروفیل‌های صنعتی مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی در مقایسه با پروفیل‌های ساختمانی دارند و از‌این‌رو قیمت پروفیل صنعتی با ساختمانی متفاوت خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل

پروفیل در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به همین‌دلیل قیمت پروفیل در برآورد هزینه نهایی پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد. از عوامل مهم در قیمت‌گذاری پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت مواد اولیه

پروفیل انواع مختلفی دارد که هر کدام، از مواد اولیه متفاوتی تولید شده‌اند. هر یک از متریال به‌کار‌رفته در ساخت آن از قیمت مختلفی برخوردار هستند. قطعا هرچقدر قیمت مواد اولیه بیشتر باشد قیمت پروفیل نیز افزایش می‌یابد.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهم در قیمت‌گذاری پروفیل به‌شمار می‌رود. قطعا هرچقدر تقاضا برای این محصول بیشتر شود؛ عرضه آن کمتر می‌شود و در نتیجه قیمت پروفیل در بازار افزایش می‌یابد. توجه داشته‌باشید میزان عرضه و تقاضا نه‌تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای جهانی هم بسیار اهمیت دارد و در‌صورتی‌که با افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار جهانی مواجه شویم، قطعا شرایط خرید و فروش پروفیل سخت خواهدشد.

وزن پروفیل

وزن پروفیل از عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل محسوب می‌شود. پروفیل از متریال مختلف از جمله ورق سیاه، گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ساخته می‌شود که هر کدام دارای چگالی‌های متفاوتی هستند. بعد از محاسبه چگالی، باید مقدار آن را در سطح مقطع پروفیل ضرب کنید. شما با کمک عددی که به‌دست‌می‌آید، می‌توانید قیمت پروفیل را ارزیابی نمایید.

هزینه حمل‌و‌نقل

متریال به‌کار‌رفته در تولید انواع پروفیل با وسایل حمل‌و‌نقل مختلف از جمله کامیون، کشتی، تریلی و غیره حمل می‌شوند تا به دست تولیدکنندگان برسند. قطعا افزایش قیمت سوخت تاثیر بسیاری در قیمت پروفیل دارد؛ زیرا تولیدکنندگان باید هزینه بیشتری بابت حمل‌و‌نقل مواد اولیه پروفیل بپردازند که درنتیجه در قیمت‌گذاری پروفیل تاثیرگذار است.

قیمت ارز

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در قیمت پروفیل، قیمت ارز است. با توجه به اینکه خرید و فروش پروفیل با دلار انجام می‌شود به همین‌دلیل افزایش قیمت ارز بر قیمت انواع پروفیل موثر است.

نکات مهم هنگام خرید پروفیل

  • جنس پروفیل

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم انواع پروفیل از مواد اولیه مختلف از جمله فولاد، آلومینیوم، استیل و گالوانیزه تولید می‌شوند که هرکدام کاربردهای گوناگونی دارند. پیشنهاد می‌کنیم جهت خرید پروفیل حتما به این موضوع توجه کنید. مثلا پروفیل آلومینیومی در دو نوع صنعتی و ساختمانی تولید می‌شود و جهت تولید در و پنجره و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین تفاوت پروفیل آلومینیومی با نوع آهنی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ذخیره‌سازی آن است. از‌این‌رو می‌توان از محصول آلومینیومی به جای محصول آهنی استفاده کرد.

  • ابعاد پروفیل

اگر قصد دارید پروفیل را در پروژه‌هایی استفاده کنید که ‌استاندارد‌بودن ابعاد آن بسیار اهمیت دارد، حتما سراغ تولیدکنندگانی بروید که پروفیل را با ابعاد استاندارد تولید می‌کنند؛ اما اگر در پروژه مورد نظر حساسیتی بابت ابعاد وجود ندارد می‌توانید پروفیل را از تولیدکنندگانی بخرید که این محصول را با دقت ابعادی پایین تولید می‌کنند.

  • قیمت پروفیل

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، قیمت پروفیل به عوامل مختلفی بستگی دارد که حتما باید قبل از خرید به آن دقت کنید تا بتوانید با توجه به نیازتان بهترین پروفیل را با قیمت مناسب خریداری کنید.

  • کیفیت پروفیل

اگر کیفیت پروفیل برایتان اهمیت دارد حتما سراغ تولیدکنندگانی بروید که از مواد اولیه مرغوب در تولید انواع پروفیل استفاده می‌کنند. باید توجه نمود که هرچقدر مواد استفاده‌شده در ساخت پروفیل از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، قطعا قیمت محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد. 

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با انواع پروفیل و هم‌چنین عوامل موثر بر قیمت پروفیل آشنا کردیم. به علاوه به نکات مهم هنگام خرید پروفیل نیز پرداختیم تا بتوانیم شما را در داشتن یک خرید خوب و به‌صرفه کمک نماییم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید انواع پروفیل، حتما عوامل موثر بر قیمت آن را بشناسید تا بتوانید بهترین زمان را برای خرید آن انتخاب نمایید.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین