خبر
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه - محسن شمشیری

هر دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۸ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۸ هزار و ۷۰ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز  در صرافی‌های بانکی با ۲۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۹۹۸ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۸۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۰۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۶۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۷۲۵ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۹۸۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۵۳  تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۴۴ تومان معامله شد.

نوسان قیمت سکه در کانال ۱۴ میلیون تومان

قیمت سکه طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۶۴۵ هزار تومان شد.
قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با ۱۲ دلار کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته یک‌هزار و ۷۷۵ دلار و ۹۹ سنت بود.

کاهش ذخایر طلای ونزوئلا رکود ۵۰ ساله را شکست

بر اساس ترازنامه نیمه اول این بانک که هفته گذشته در یک رسانه محلی منتشر شد و روز دوشنبه رویترز مشاهده کرد، ذخایر طلای بانک مرکزی ونزوئلا تا ژوئن ۲۰۲۲ به میزان ۶تن کاهش یافت.
بر اساس یادداشت‌های صورت‌های مالی بانک، میزان شمش طلا در خزانه های بانک در پایان نیمه اول سال معادل ۷۳ تن بوده که کمترین میزان در ۵۰ سال اخیر است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی حدود ۷۹ تن در خزانه داشت.

میانگین قیمت طلا تخمین زده شده توسط بانک مرکزی ونزوئلا در ترازنامه خود برای نیمه اول سال جاری، ۱۸۴۷ دلار  و ۴۸ سنت در هر اونس تروی بود. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، میانگین ارزش ۱۷۹۹ دلار و ۴۸ سنت در هر اونس تروی بود.
دادگاه عالی بریتانیا درجولای گذشته، تلاش دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور برای به دست گرفتن کنترل بیش از یک میلیارد دلار از ذخایر طلای ونزوئلا را که در انبارهای بانک انگلستان نگهداری می‌شود را رد کرد.
برای چندین دهه شمش طلای بانک از ۳۰۰ تن فراتر رفت تا اینکه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ توسط مقامات به عنوان وثیقه در وام بانک‌های خارجی برای تامین نقدینگی استفاده شد. مقداری از طلا بازیابی شد و مقداری نیز در معاوضه از دست رفت.
به دنبال آن، نیازهای مالی برای مقابله با کاهش تولید نفت و تاثیر تحریم های آمریکا بر فروش نفت خام، دولت مادورو را بر آن داشت تا از طلای پولی به عنوان یکی از منابع درآمد خود استفاده کند. مخالفان اعلام کردند که طی دو سال حدود ۳۰ تن طلا در ازای دریافت ارز نقدی از انبارها خارج شده است.

سقوط ارزهای جهانی با رکود اقتصادی

دلار آمریکا روز سه‌شنبه نزدیک به بالاترین حد یک هفته‌ای خود در نوسان بود، در حالی که دلار استرالیا، یورو و یوان چین تحت فشار باقی ماندند زیرا داده‌های ضعیف اقتصاد جهانی ترس از رکود را برانگیخت.
به گزارش بیزنس، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر شش همتای اصلی خود اندازه‌گیری می‌کند در ۱۰۶.۵۱ ثابت ماند، درست پایین‌تر از اوج ۱۰۶.۵۵ که قوی‌ترین میزان از دوشنبه هفته گذشته بود.
یورو مهم‌ترین ارز در شاخص دلار، پس از نزول قبلی به ضعیف‌ترین ارز از پنج آگوست در ۱.۰۱۵۴ تغییر چندانی نداشت و  در ۱.۰۱۵۸ دلار قرار گرفت.پوند با ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۲۰۴۰ دلار رسید که پایین‌ترین رقم از پنج آگوست تاکنون است.دلار در برابر ین، ارزی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۳۳.۱۹ رسید.
اعتماد خانه‌سازان آمریکایی و فعالیت کارخانه‌های ایالت نیویورک در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح خود از زمان نزدیک به شروع همه‌گیری کووید-۱۹ رسیده است. این به دنبال داده‌های ضعیف فعالیت چین در تولید صنعتی، خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت بود زیرا بهبودی اقتصادی پس از قرنطینه‌های شدید کووید تزلزل یافت.
اما در برابر یوان، دلار ۰.۰۷ درصد افزایش یافت و به ۶.۸۱۷۴ رسید و به سمت بالاترین سطح روز دوشنبه ۶.۸۲۰۰ بازگشت رقمی که از اواسط ماه مه گذشته ثبت شده بود. دلار استرالیا تا ۰.۷۰۰۰۵ دلار سقوط کرد و تهدید کرد که برای اولین بار از روز چهارشنبه به زیر سطح روانی ۷۰ سنت سقوط کند. قیمت کیوی نیوزیلند به ۰.۶۳۴۹ دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت از روز چهارشنبه تاکنون است.به طور گسترده انتظار می‌رود که بانک مرکزی نیوزیلند در روز چهارشنبه مجددا نرخ‌ها را نیم واحد افزایش دهد، با تمرکز بر این که آیا سیاست‌گذاران از فدرال رزرو و بانک مرکزی استرالیا پیروی می‌کنند تا به سمت رویکرد داده محور حرکت کنند یا خیر.
جوزف کاپورسو، استراتژیست بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی به مشتریان نوشت: «ضعف اقتصاد ایالات‌متحده و چین معمولا نشانه بدی برای ارزهای کالایی از جمله استرالیا و کیوی است».
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین