خبر

هری پاتر یکی از فرنچایزهای بسیار پراهمیت حوزه‌ی سینما است که با وجود قدمت تقریبا زیادی که دارد، همچنان روز به روز با استقبال بیشتر طرفداران روبرو است. با این حال پس از اکران فیلم‌ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) مجموعه‌ی هری پاتر تا حدودی افت کرده است. با وجود ضعف فیلم‌های اخیر در گیشه و لغو پروژه‌هایی توسط جی.کی رولینگ، خالق سری کتاب‌های هری پاتر، برادران وارنر همچنان می‌خواهد این فرنچایز را به هر زحمتی که شده به جلو هدایت کند.

پس از این‌که دیوید زاسلاو ریاست شرکت برادران وارنر را برعهده گرفت اعلام کرد که می‌خواهد با رولینگ جلسه‌ای مبنی بر تولید محتواهای جدید از دنیای هری پاتر ترتیب دهد. اگرچه، افزایش محصولات خط تولید می‌تواند با لغو بسیاری از پروژه‌های احتمالی هم همراه باشد؛ ضمن این‌که با تغییر مدیریت شرکت، باید منتظر ماند تا ببینیم محتواهای هری پاتر چه شکل و شمایل جدیدی پیدا خواهند کرد.

فرنچایز برند هری پاتر سال ۲۰۱۹ میلادی، به نام جدیدی تحت عنوان «جهان جادوگری» تغییر ماهیت پیدا کرد. یکی از دلایلی که این تغییر برند رخ داد را می‌توان در خلق داستان‌هایی دانست که شخصیت هری پاتر دیگر در راس آنها نیست. در حقیقت دست سازندگان برای ساخت آثار جدید از این جهان تخیلی و دوست‌داشتنی کاملا باز شده است. نمونه‌ی کاملا بارز این اتفاق، سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» است که در ابتدا قرار بود پنج فیلم سینمایی از این مجموعه ساخته شود اما پس از عملکرد نه‌چندان موفقیت‌آمیز «اسرار دامبلدور» (The Secrets of Dumbledore)، ساخت و توسعه‌ی دو فیلم آینده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در حال حاضر با توجه به تغییرات مدیریتی شرکت برادران وارنر، تنها کاری که می‌توان انجام داد، حدس و گمانه زدن درباره‌ی داستان‌های احتمالی فیلم و سریال‌های جدید هری پاتر است.

  • ۹ ارجاع مجموعه «هری پاتر» به واقعیت‌های تاریخی

افسانه‌ها و داستان‌ شخصیت‌های بکر و دست نخورده‌ی جهان جادوگری هری پاتر

فیلم و سریال جدید دنیای «هری پاتر»

مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتس همیشه در مرکز داستان‌های هری پاتر قرار گرفته است. حتی در فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» هم عوامل داستان‌نویس نتوانسته‌اند از آن کاملا دوری کنند. با این‌که جهان فرنچایز رفته رفته بزرگتر شد، همچنان جزئیات دست‌نخورده‌ی زیادی از این مدرسه‌ی تاریخی جادوگری وجود دارد که می‌توان آنها را برای مخاطب تعریف کرد.

بسیاری از سوالاتی که به‌واسطه‌ی کتاب‌های اصلی مطرح شده، در سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» انتظار می‌رفته تا پاسخی به آنها داده شود. ایده‌ای که چندان بد هم نبود. ایده‌ی اکتشاف‌های جیمز پاتر در زمان مدرسه و به‌طور کلی پرداختن به زندگی جیمز پاتر هم ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد. در رمان‌های هری پاتر تا حدودی درباره‌ی شیوه‌ی زندگی جیمز پاتر در اواخر زندگی‌اش باخبر می‌شویم اما چقدر می‌تواند جالب باشد تا در یک اثر سینمایی به شرح زندگی پدر هری پاتر در دوران نوجوانی‌اش هم پرداخته شود. قطعا او هم چالش‌های متفاوتی را در زمان پذیرش هاگوارتس تجربه کرده که برای بیننده‌ها می‌تواند جالب باشد.

تقریبا می‌دانیم که زندگی جیمز پاتر سرشار از هیجان بوده و هر اندازه‌ که او سنش بیشتر می‌شود، ماجراهای پیرامونش هم افزایش پیدا می‌کند. در نهایت هم به خوبی می‌دانیم که سرانجام کار جیمز و لیلی در انتها به چه سمت و سویی پیش می‌رود. با این حال، اگر فیلم جدید هری پاتر پیرامون داستان پدرش ساخته شود، قطعا شخصیت‌های آشنای داستان مثل سوروس اسنیپ و منروا مک‌گوناگال هم در داستان حضور خواهند داشت. همچنین سر و کله‌ی ولدمورت هم می‌تواند در بستر داستانی پیدا شود و نحوه‌ی به قدرت رسیدنش از بدو ورود به داستان مورد بررسی قرار گیرد. با این حال احتمالا بازیگرهای جدیدی برای نقش‌ها انتخاب خواهد شد؛ چراکه برای مثال آلن ریکمن در نقش شخصیت اسنیپ در داستان بازی می‌کرد. فردی که دیگر در میان ما نیست.

در طرح داستانی خانواده‌ی هری پاتر می‌توان به نحوه‌ی خلق محفل ققنوس هم فکر کرد؛ چراکه دامبلدور جادوگران و ساحره‌های مختلفی را به یک مقصود واحد دور هم گرد آورده بود. همچنین می‌توان کاراکتر بامزه و مرموز مودی تک چشم را هم با چشمان طبیعی‌اش مشاهده کرد.

در این برهه‌ی زمانی مشخص در جهان هری پاتر، تعداد شخصیت‌ها برای پرداختن به آنها بسیار زیاد است. اگر استودیو به این طرح داستانی به چشم یک ایده‌ی جاه‌طلبانه و بلندمدت نگاه کند، می‌توان حتی به ساخت یک سریال آنتولوژی در دنیای جادوگران هم فکر کرد؛ به این معنا که هر فصل، داستان مجزا درباره‌ی چند شخصیت مستقل را تعریف کند. قطعا روایت داستان‌های کوتاه درباره‌ی شخصیت‌هایی که کمتر جلوی دوربین آنها را تماشا کرده‌ایم می‌تواند به شناخت بهتر از آنها ختم شود. برای مثال نگاه دقیق‌تری به زندگی مالفوی‌ها در زمان کودکی دراکو قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود؛ فردی که در نهایت به اندازه‌ای قدرتمند می‌شود که ابر چوب‌دستی را می‌تواند در دستانش گرفته و طلسم‌های مختلف را اجرا کند. جهان هری پاتر مملو از داستان‌های کوچکی است که پتانسیل زیادی برای به وجد آوردن مخاطب دارد، اما هنوز کسی به سراغ تعریف آنها نرفته است.

جادوی کوئیدیچ

فیلم و سریال جدید دنیای «هری پاتر»

به جز مدرسه‌ی هاگوارتس، مکان‌های دیگری هم در دنیای هری پاتر وجود دارد که بتوان به اکتشاف آنها پرداخت. وقتی صحبت از دنیای جادوگری می‌شود، در حقیقت منظور کل جهان هستی مجموعه است. زمانی که ما در فیلم «اسرار دامبلدور» به فرهنگ‌های جادوگری در زمان جنگ جهانی دوم سفر می‌کنیم، این مسئله وجود دارد که کدام موضوع مهمتر است: این‌که در یک کشور دیگر هستیم یا سیاست‌های دنیای جادوگری؟

با تمامی این تفاسیر، تماشای فرهنگ‌ جوامع جادوگری مختلف می‌تواند هیجان‌انگیز و جذاب باشد؛ چراکه در داستان «جام آتش» به خوبی می‌بینیم که دانش‌آموزهای مدرسه‌های مختلف جادوگری در هاگوارتس گردهم می‌آیند تا به مسابقه بپردازند. همچنین به خوبی می‌بینیم که جام جهانی کوئیدیچ هم در داستان‌ اجرا می‌شود تا به فرهنگ‌های مختلف پرداخته شود. بنابراین، یکی از عواملی که می‌تواند هیجان زیادی برای هواداران سری فیلم‌های هری پاتر به دنبال داشته باشد چیزی نیست جز مسابقه‌ی کوئیدیچ؛ مشهورترین و محبوب‌ترین ورزش مورد علاقه‌ی جادوگران در دنیای تخیلی هری پاتر که یک بازی سراسر هیجان با ریتمی سریع است. هیجان‌انگیزتر از این مسئله در این است که هر تیمی از هر نقطه در جهان می‌تواند در این مسابقه حضور داشته باشد و چه چیزی بهتر از این؟

می‌توان انتظار داشت فیلم جدید هری پاتر با محوریت مسابقه‌ی کوئیدیچ ساخته می‌شود. در این طرح داستانی، تیم هاگوارتس با کمک‌ بهترین و مستعدترین دانش‌آموزهای مدرسه تلاش می‌کند تا به بهترین تیم جهان در مسابقه‌ی کوئیدیچ تبدیل شود. تلاش شخصیت‌ها به همراه تلاش تیمی برای بالا رفتن در مسابقات رده‌بندی می‌تواند هواداران این فرنچایز را راضی نگه دارد.

خط داستانی ولدمورت و فرزند نفرین‌شده

فیلم و سریال جدید دنیای «هری پاتر»

مدت‌ها قبل، نمایش‌نامه‌ای تحت عنوان «فرزند نفرین شده» (Cursed Child) به قلم فردی به نام جک ثورن نوشته و منتشر شد که به حوادثی اشاره می‌کند که ۱۹ سال از آخرین اتفاقات داستان رمان رولینگ می‌گذرد. در نمایش‌نامه‌ی «فرزند نفرین‌شده» شخصیت هری پاتر پا به سن گذاشته و در وزارتخانه‌ی جادو مشغول به کار است. فرزند هری هم که آلبوس سوروس پاتر نام گرفته، برای اولین بار قصد دارد به هاگوارتس سفر کند. داستان این نمایش به صورت پلکانی حوادثی را تعریف می‌کند که در نهایت به یک اتفاق بغرنج ختم می‌شود؛ اتفاقی که به شخصیت منفی داستان یعنی ولدمورت گره می‌خورد.

هواداران دو آتشه‌ی هری پاتر به شدت دلشان می‌خواهد تا مجدد هری پاتر را در این خط داستانی جلوی دوربین تماشا کنند. با این حال دنیل ردکلیف، بازیگر نقش هری پاتر به صراحت اعلام کرده که اصلا و ابدا دلش نمی‌خواهد مجدد در نقش هری پاتر ظاهر شود. او باور دارد خاطرات بسیار خوبی برای طرفدارها خلق کرده اما بازگشت به این نقش می‌تواند نقش سو و منفی بر کارنامه‌ی هنری بازیگری‌اش داشته باشد. ردکلیف با این حال اعلام کرده که «نه» گفتن به نقش هری پاتر برای همیشه نیست و حتی ستارگان مجموعه‌ی «جنگ ستارگان» هم پس از سی الی چهل سال مجدد به نقش‌های قدیمی خود برگشته‌اند و ردکلیف تنها ۱۰ سال از مجموعه‌ی هری پاتر فاصله گرفته است. با این حساب شاید پس از مدت زمان بیشتری مجدد بتوان ابراز امیدواری کرد که فیلم «هری پاتر و فرزند نفرین شده» ساخته خواهد شد.

کریس کلمبوس، هنرمند و فیلم‌سازی که در کارنامه‌ی هنری‌اش، کارگردانی اولین فیلم هری پاتر دیده می‌شود بارها اشاره کرده که دلش می‌خواهد فیلم «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» را هم بسازد. کلمبوس باور دارد که بازیگرها همگی در یک سن و سال مناسبی برای ایفای نقش در این ماجرا قرار دارند و او به شدت علاقه دارد تا این داستان نمایشی را روی پرده‌ی سینما به تصویر بکشد. با وجود این‌که رولینگ و برادران وارنر هم مخالفتشان را با این اقتباس روی پرده‌ی نقره‌ای سینما اعلام کرده‌اند، پاترهدها هنوز حس امیدواری نسبت به تماشای این داستان دارند. در حالی‌که با ساخت فیلم سینمایی «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده»‌ به شدت مخالفت شده، استودیو با فراخوانی نویسندگان تلاش کرده تا یک طرح داستانی مناسب برای ساخت یک سریال اسپین-آف از دنیای هری پاتر نوشته شود. شاید هواداران به جای تماشای یک فیلم سینمایی بلند، با یک سریال خوش ساخت از دنیای هری پاتر در آینده‌ی نزدیک روبه‌رو شوند. در زمان نگارش این مقاله هنوز اطلاعات موثقی درباره‌ی ساخت فیلم یا سریال جدید از دنیای هری پاتر با محوریت خط داستانی «فرزند نفرین‌شده» در دسترس نیست. با این حال استودیوی برادران وارنر این پروژه را هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی نگه داشته است.

منبع: Movieweb

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین