خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نظرسنجی رویترز از استراتژیست‌های ارز خارجی نشان می‌دهد که روپیه هند در سه ماه آینده، علی‌رغم بهبود اخیر، بر اساس افزایش کسری تجاری و جریان‌های جهانی به دلارهای امن، نزدیک به پایین‌ترین حد تاریخی خود معامله خواهد شد.

پس از یک ماه معامله نزدیک به 80.065 نادر در هر دلار، این ارز در روز سه شنبه به 78.490 به بالاترین سطح یک ماهه رسید و برای بانک مرکزی هند که از طریق ذخایر ارز خارجی در حال سوختن است و از 80 دلار در هر دلار دفاع می کند، تسکین یافت.

اما این احیاء احتمالاً دوام نخواهد آورد. میانگین پیش‌بینی در نظرسنجی رویترز از 40 تحلیلگر از 1 تا 3 آگوست نشان داد که تا پایان اکتبر به پایین‌ترین حد خود باز می‌گردد.

تقریباً 50 درصد از تحلیلگران، 18 نفر از 40 نفر، انتظار داشتند که روپیه تا حدی قابل تبدیل در سه ماه به مرز 80 دلار در هر دلار رسیده یا از آن عبور کند، در حالی که تنها 30 درصد در نظرسنجی جولای چنین اظهار نظری کردند. اکثر آنها شاهد سقوط آن به یک رکورد جدید بودند.

در پاسخ به این سوال که کمترین نقطه روپیه در برابر دلار در طول سه ماه آینده چقدر خواهد بود، 16 تحلیلگر که به یک سوال اضافی پاسخ دادند، میانگین 80.50 را با دامنه 79.75-81.80/$ دادند.

خیلی به این بستگی دارد که بانک مرکزی هند در مورد نرخ بهره چه تصمیمی بگیرد. در نظرسنجی جداگانه رویترز، انتظار می‌رفت که نرخ رپو را که در حال حاضر 4.90 درصد است، حداقل 35 واحد در روز جمعه افزایش دهد، اما اقتصاددانان بر اساس اندازه این حرکت به چهار جهت تقسیم شدند.

ساکشی گوپتا، اقتصاددان از بانک HDFC گفت: اکنون تمرکز بر روی این است که آیا فدرال رزرو آمریکا سومین افزایش متوالی 75 واحد پایه نرخ بهره را در نشست سپتامبر خود ارائه می‌دهد یا خیر.

او گفت: «احتمالاً RBI به این اندازه تهاجمی نیست ... روپیه را کاهش می‌دهد.»

بانک مرکزی هند که افزایش نرخ بهره را از ماه مه آغاز کرد، در کمپین صعودی خود نسبتاً عقب مانده است و در مجموع تنها 110 امتیاز پایه بیشتر ارائه خواهد کرد.

گوپتا همچنین گفت که آخرین تنش‌های آمریکا و چین به فضایی جذاب برای دلار آمریکا افزوده است.

او گفت: «این نشان می‌دهد که رالی اخیر کوتاه‌مدت است و احتمال زیادی وجود دارد که روپیه از مرز 80 عبور کند.»

اما همه متقاعد نشده بودند که روپیه تضعیف خواهد شد، زیرا ادامه سفته‌بازی فدرال رزرو ممکن است افزایش نرخ کمتری را به همراه داشته باشد و رکود اخیر در قیمت کالاها ممکن است دلار را از افزایش بیشتر بازدارد.

شیلان شاه، اقتصاددان ارشد هند در کپیتال اکونومیکس، که معتقد است بیشتر افزایش قیمت دلار اکنون به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: «ممکن است از RBI خواسته شود در ماه‌های آینده کمتر از آنچه تاکنون در سال جاری بوده، برای دفاع از روپیه مداخله کند. قیمت کالاها نیز در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت.»

آخرین نظرسنجی نشان داد که انتظار می‌رود این ارز تا پایان ژوئیه سال آینده به 78.83 دلار در هر دلار بهبود یابد.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین