خبر

در این مطلب می‌خواهیم شما را با بخشی از نکات مربوط به ترازوی طلافروشی و آزمایشگاهی آشنا کنیم و بررسی کنیم که ترازوی دو رقم اعشار (ترازوی یک‌صدم) که در اصلاح طلافروشی‌ها سه صفر گفته می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد و قیمت آن به چه فاکتورهایی وابسته است.

آشنایی با ترازوی طلافروشی

ترازوی طلافروشی در واقع نوعی ترازوی دارای سینی مخصوصی است که صفحه‌نمایش پیکسلی دارد. این مدل ترازو در طلافروشی یافت می‌شود و بسیار دقیق است. حساسیت بالای آن به دلیل وزن کردن دقیق انواع طلا و جواهرات ایجاد شده است. ترازوهای طلافروشی از ظرفیت‌های متفاوتی برخوردارند. در طول تاریخ قبل از ایجاد این نوع ترازوها مغازه‌ها بیشتر از ترازوهای کفه‌ای استفاده می‌کردند، دقت و سرعت این ترازوها کمبود و در مقایسه با ترازوهای دیجیتال امروزی گزینه نامناسبی محسوب می‌شد.

توجه داشته باشید که نگهداری و استفاده از این دسته ترازوهای دقیق به علت حساسیت زیاد آنها بسیار مهم است. سطح قرارگیری این ترازو باید کاملاً صاف و تراز باشد تا اعداد و ارقام را درست و دقیق نشان دهد. ترازو را همیشه بر روی سطحی کاملاً مسطح به‌دوراز جریان مستقیم هوا و نور قرار دهید. برای دقت بیشتر دستگاه آن را مرتباً کالیبره کنید.

انواع ترازوی طلافروشی

انواع ترازوهای طلافروشی به سه دسته ترازوهای طلافروشی، طلاسازی و آزمایشگاه ری‌گیری دسته‌بندی می‌شوند. ترازوهایی که برای طلافروشی یا طلاسازی تولید می‌شوند، معمولاً تا دقت یک‌صدم (ترازوی سه صفر یا دو رقم اعشار) را به‌خوبی اندازه‌گیری می‌کنند. در بخش آزمایشگاه ری‌گیری حساسیت کار بالاتر است و لازم است تا از ترازوهای دقیق‌تری مثل چهار رقم اعشار استفاده شود. معمولاً افرادی که به فروش جواهرات و سنگ‌های ارزشمند می‌پردازند، ترازوهای سه رقم اعشار را برای کار خود انتخاب می‌کنند.

بررسی دقت ترازوی طلافروشی دیجیتال

قیمت بالای طلا سبب شده تا موضوع وزن‌کشی آن بسیار مهم و حساس تلقی شود. ترازوهای دیجیتال امروزی وزن‌کشی طلا را آسان کرده‌اند، به‌طوری‌که هیچ خطایی در توزین و برآورد قیمت محتمل نمی‌شوند. ترازوهای طلافروشی معمولاً بادقت و حساسیت بالایی تولید و به مشتریان عرضه می‌شوند و دقت یک‌صدم گرم (ترازوی سه صفر یا دو رقم اعشار) از رایج‌ترین ترازوهای مورداستفاده در طلافروشی است.

برای مطالعه بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی انتخاب ترازوی سه صفر یا همان دو رقم اعشار طلافروشی را مطالعه نمایید.

 در کنار این ترازوها، ترازوهای سه رقم اعشار یا چهار صفر نیز در بین افرادی که قصد اندازه‌گیری خلوص طلا را بادقت بیشتری دارند، استفاده می‌شوند. نهادهای فراوانی امروزه برای ارزیابی عملکرد ترازوها و سنجش دقت به وجود آمده‌اند. این نهادها هر ۶ ماه یکبار از طلافروشی‌های سطح شهر بازدید می‌کنند و اعتبار ترازوها را می‌سنجند.

بررسی ظرفیت ترازوی طلافروشی

بررسی ظرفیت توزین ترازوی طلای فروشی هم همانند دقت آن اهمیت زیادی دارد. انتخاب این ظرفیت در ترازوها به کاربردی که برای کاربر دارد و همچنین بودجه او وابسته است. برای مثال یک طلافروشی کوچک در شهر یا شهرستان نیازی به ترازوهایی با ظرفیت بالا در ابعاد کیلو و تن نیاز ندارد. اما این به آن معنی نیست که در مغازه‌های این‌چنینی ترازوی سه کیلویی طلا یا همان ترازوی زرگری سه کیلویی وجود ندارد. افرادی که در راسته طلافروشان بازار بزرگ کار می‌کنند، باید یک ترازوی سه کیلویی طلا در مغازه خود داشته باشند، زیرا که این افراد معمولاً با ابعاد بالا سروکار دارند و نیازمند ظرفیت‌های بالاتری از ترازو هستند. مسلماً قیمت ترازوهای با ظرفیت بالا بیشتر از سایر ترازوهای طلافروشی است.

تکنولوژی ساخت انواع ترازو هرگز این امکان را به ترازوها نمی‌دهد که ظرفیت آنها تا هر مقدار دلخواهی بالا رود. نکته آن است که هرچه دقت بالاتر باشد، ظرفیت پایین‌تر خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان هم دقت بالا و هم ظرفیت بالا را یکجا در یک ترازوی طلا داشت.

بررسی قیمت ترازوی طلافروشی

پس از آنکه ترازوی موردنظر فرد بر اساس ظرفیت و دقت آن انتخاب شد، قیمت ترازو مطرح می‌شود. عواملی که در قیمت ترازوهای طلافروشی تأثیرگذار است شامل: ظرفیت، کشور سازنده، امکانات، دقت، کالیبراسیون، برند سازنده، گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. مسلماً ترازوی زرگری سه کیلویی قیمت بالاتری از یک ترازو با ظرفیت کمتر خواهد داشت. همچنین قیمت و کیفیت ترازویی که در کشور چین ساخته شده با ترازوی آلمانی متفاوت خواهد بود. تکنولوژی نیز در قیمت مؤثر است، برای مثال ترازوهای الکترو مگنت نسبت به استرین گیج گران‌تر هستند. امکاناتی نظیر توزین درصدی، قابلیت قطعه‌شماری و... از دیگر فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت ترازوی سه صفر و سایر ترازوها هستند.

کاربردهای ترازوی دیجیتال یک‌صدم گرم

این نوع ترازوی دیجیتال در آزمایشگاه و در طلافروشی‌ها استفاده می‌شود. ترازوهایی بادقت بالاتر از این مناسب استفاده در مغازه‌ها طلافروشی نیستند و در عوض کاملاً مناسب محیط‌های آزمایشگاهی خواهند بود. از ترازو بادقت دو رقم اعشار همچنین می‌توان در صنایع غذا و دارو، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، صنعت پتروشیمی، کارخانه تولید مواد غذایی استفاده نمود.

نحوه کالیبراسیون ترازوی سه صفر

برای کالیبره کردن ترازوها به دو صورت داخلی و خارجی عمل می‌شود. چنانچه ترازوی شما به کالیبراسیون داخلی و اتوماتیک مجهز باشد، برای کالیبره کردن آن به وزنه خارجی هیچ نیازی نیست. اما اگر این‌گونه نباشد، لازم است تا کاربر از وزنه خارجی کمک بگیرد و به‌صورت دستی عملیات را اجرا کند.

مزیت وجود محفظة شیشه‌ای دور ترازو

در ترازوهای دیجیتالی نظیر ترازوهای یک‌صدم گرم که دقت بالا است یک محفظه‌ای شیشه‌ای دور ترازو قرار گرفته است که وظیفه دارد تا مانع تأثیر تغییرات محیطی که بر وزن‌کشی مؤثر هستند، شود. شاید برای شما نیز عجیب به نظر برسد، اما حتی هوا و گردوغبار و فشار هوا می‌تواند نتیجه نهایی وزن‌کشی را مختل سازند.

ویژگی‌های جانبی ترازو

قابلیت توزین درصدی

این قابلیت بیشتر در ترازوهای مخصوص آزمایشگاه استفاده می‌شود، با این قابلیت وزن نمونه‌ها نسبت به یک نمونه مرجع به‌صورت درصد ارائه می‌شود.

قطعه‌شماری ترازو

این قابلیت در اکثر ترازوهای طلافروشی و آزمایشگاه وجود دارد و تعداد قطعات روی سینی توزین را نشان می‌دهد.

توزین حیوانات با ترازوی دیجیتال دقیق

وزن کردن حیوانات باتوجه‌به آنکه این موجودات بازیگوش هستند و مدام در حال تحرک‌اند، کار راحتی نیست. این ویژگی در برخی از ترازوها سبب می‌شود تا وزن حیوان بدون درنظرگرفتن تحرک‌های او اندازه‌گیری شود. این قابلیت سبب افزایش قیمت ترازو می‌شود.

از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کرید، سپاس گذاریم. امیدواریم با مطالع این راهنما شناخت کافی نسبت به ترازوی طلافروشی و آزمایشگاهی را به دست آورده باشید و بدانید طبق چه معیارهایی ترازوی مناسب کار خود را انتخاب کنید.

نکاتی درباره‌ی ترازوی سه صفر طلافروشی (دو رقم اعشار)

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین