خبر

نوسانگر (اُسیلاتور) حجم

نوع اندیکاتور: مستقل- فقط نموارهای تعاملی

نوسانگر حجم، حجم را به‌­­وسیله رابطه بین دو میانگین متحرک اندازه­­­‌گیری می‌­­کند.

اندیکاتور نوسانگر حجم، میانگین متحرک حجمی سریع و کُند را محاسبه می­­‌کند. آنگاه تفاوت بین این دو (میانگین متحرک حجمی سریع منهای میانگین متحرک حجمی کُند) را ترسیم می‌­­شود. میانگین متحرک حجمی سریع معمولاً در یک دوره 14 روزه یا 14 هفته­­‌ای است. میانگین متحرک کُند معمولا 28 روزه یا هفته‌ای است. تحلیلگران مرتباً در مورد کاربری این دوره­­‌های زمانی بحث می­­‌کنند - برخی می‌­­گویند که 14 و 28 اعداد بسیار محافظه­­‌کارانه‌­­ای هستند، در حالی که دیگران استدلال می­­‌کنند که این اعداد به اندازه کافی محافظه‌کارانه نیستند.

در اینجا ما مانند یک معامله­­‌گر کوتاه‌­­­مدت از عدد 5/10 استفاده می­­‌کنیم. هیستوگرام مانند یک نوسانگر، بالا و پائین خط صفر نوسان دارد. حجم می‌­­تواند بینشی در مورد قوت یا ضعف روند قیمت ارائه دهد. این اندیکاتور مقادیر مثبت را بالای خط صفر و مقادیر منفی را در زیر خط ترسیم می­­‌کند. یک مقدار مثبت حاکی از وجود حمایت کافی بازار برای ادامه پیشروی فعالیت قیمت در جهت روند فعلی است. یک مقدار منفی، نشان‌دهنده‌ی عدم پشتیبانی است که بیان می­­‌کند قیمت‌­­ها ممکن است راکد یا معکوس شوند.

تفسیر

نوسانگر حجمی باید در بازار تجمیع مجدد افزایش یابد. زمانی که حالت اشباع خرید ایجاد می­­‌شود، نوسانگر جهت خود را معکوس خواهد کرد. زمانی که بازار تنزل می­­‌یابد یا در جهت افقی حرکت می­­‌کند، حجم باید کاهش یابد.

همیشه به‌­­خاطر داشته باشید که تغییرات در حجم  در حال اندازه­­‌گیری هستند و حجم طی فروش یکجا، افزایش می­­‌یابد. لازم به ذکر است که یک قیمت فزاینده، همراه با حجم کاهنده همیشه بدون استثناء خرسی (نزولی) است. زمانی که بازار در اوج قرار دارد، انتظار مشاهده یک نمودار حجمی اشباع فروش هست. نکته مهم دیگر: حجم درحال افزایش، همراه با قیمت­­‌های درحال کاهش نیز نزولی است.

پارامترها

دوره 1: مقدار پیش­­‌فرض – 5

دوره 2: مقدار پیش‌­­فرض - 10

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین