خبر

فشار TTM یا TTM Squeeze

نوع اندیکاتور: مستقل

نوع نمودار: صرفا نمودارهای تعاملی

فشار TTM یک اندیکاتور نوسان و مومنتوم است که توسط جان کارتر ابداع شد؛‌ این اندیکاتور از گرایش قیمت به شکست شدید، پس از تثبیت در یک محدوده‌ی معاملاتی کم‌نوسان، بهره می‌گیرد.

مولفه‌ی نوسان در اندیکاتور فشار TTM با استفاده از باند بولینجر و کانال کلتنر، میزان فشرده شدن قیمت را اندازه‌گیری می‌کند. چنان‌چه باندها یا نوارهای بولینجر کاملا در کانال‌های کلتنر محصور شوند، نشان‌دهنده‌ی یک دوره‌ی بسیار کم‌نوسان است. به این وضعیت «فشار یا squeeze‌» گفته می‌شود. وقتی باندهای بولینجر از هم باز می‌شوند و به بیرون از کانال کلتنر باز می‌گردند، این فشار یا squeeze برداشته می‌شود: نوسان افزایش می‌یابد و قیمت‌ها احتمالا از آن محدوده‌ی معاملاتی پرفشار و کم‌نوسان به یک جهت دیگر شکسته می‌شوند. وجود یا عدم وجود فشار به صورت نقطه‌های کوچکی روی خط صفر در اندیکاتور نشان داده می‌شود: نقاط قرمز نشان‌دهنده‌ی وجود فشار، و نقاط سبز نشان‌دهنده‌ی عدم فشار هستند.

هم‌چنین، اندیکاتور فشار TTM برای نشان دادن جهت حرکت مورد انتظار در هنگام برداشته شدن فشار، از یک اسیلاتور مومنتوم استفاده می‌کند. این هیستوگرام اطراف خط صفر نوسان می‌کند؛ افزایش مومنتوم به بالای خط صفر نشان‌دهنده‌ی فرصتی برای اتخاذ پوزیشن لانگ، و کاهش مومنتوم به زیر خط صفر نیز نشان‌دهنده‌ی فرصتی برای پوزیشن شورت است.

TTM Squeeze

اندیکاتور فشار TTM دارای هر دو مولفه‌ی نوسان و مومنتوم است. وقتی شرایط نوسان برای خرید مناسب باشند، نقاط فشار (Squeeze) سیگنال می‌دهند؛ هیستوگرام مومنتوم جهت معامله (لانگ یا شورت) را نشان می‌دهد.

وقتی سطوح نوسان پایین باشند، نقاط فشار (Squeeze) قرمز رنگ خواهند شد. وقتی نوسان افزایش یابد و باندهای بولینجر به اندازه‌ای از هم فاصله بگیرند که به خارج از کانال‌های کلتنر بروند، فشار (Squeeze) برداشته می‌شود و نقاط فشار سبز رنگ خواهند شد. جان کارتر توصیه می‌کند، پس از یک یا چند نقطه‌ی قرمز، به محض مشاهده‌ی یک نقطه‌ی سبز اقدام به خرید کنید.

هیستوگرام مومنتوم به تعیین جهت معاملاتی‌تان کمک می‌کند. چنان‌چه مومنتوم بالای خط صفر و در حال افزایش باشد (ستون‌های آبی کم‌رنگ)، وارد پوزیشن لانگ شوید؛ و اگر هیستوگرام زیر خط صفر و در حال کاهش باشد (ستون‌های قرمز پررنگ)، نشان‌دهنده‌ی فرصتی برای پوزیشن شورت خواهد بود.

برای سهولت در تفسیر، ستون‌های هیستوگرام به شیوه‌ای خاص رنگ‌آمیزی شده‌اند. ستون‌های بالای خط صفر آبی رنگ، و ستون‌های پایین خط صفر قرمز رنگ هستند. به علاوه، ستونی که پایین‌تر از ستون قبلی باشد، به رنگ تیره‌تر در می‌‌‌آید (آبی یا قرمز پررنگ‌تر)، و ستونی که بالاتر از ستون قبلی باشد، به رنگ روشن‌تر در می‌آید (آبی یا قرمز کم‌رنگ‌تر).

حرکات قیمت پس از برداشته شدن یک فشار معمولا تا ۸ الی ۱۰ ستون ادامه پیدا می‌کنند. وقتی هیستوگرام تغییر جهت می‌دهد و شروع به بازگشت به سمت خط صفر می‌کند، سیگنال خرید صادر می‌شود.

هم‌چنین، از هیستوگرام مومنتوم برای تعیین نقاط خاص خروج نیز می‌توان استفاده کرد. کارتر توصیه می‌کند، وقتی دو ستون با رنگ جدید داشتید، اقدام به فروش کنید. برای مثال، اگر فشار برداشته شد و ستون‌ها به رنگ آبی روشن در آمدند (بالای خط صفر و در حال افزایش)، وقتی دو ستون به رنگ آبی تیره (بالای خط صفر و در حال کاهش) را در یک ردیف مشاهده کردید، کارتر توصیه می‌کند اقدام به فروش کنید.

از اندیکاتور فشار TTM می‌توان در بسیاری از چارچوب‌های زمانی استفاده کرد. بسیاری از تحلیلگران برای تایید تشخیص‌های‌شان، یک سهام را در چند چارچوب زمانی بررسی می‌کنند. برای مثال، اگر فشار در دو نمودار روزانه و ساعتی، در یک زمان، برداشته شود، در مقایسه با برداشته شدن فشار، فقط در یک چارچوب زمانی، سیگنال قوی‌تری صادر می‌کند.

محاسبه

دو مولفه در اندیکاتور فشار TTM برای محاسبه وجود دارند: نقاط روشن/خاموش فشار (یعنی ایجاد یا برداشته شدن فشار) و هیستوگرام مومنتوم.

نقاط روشن/خاموش فشار

ابتدا، باندهای بولینجر را برای سهام مورد نظرتان محاسبه کنید. کارتر از تنظیمات استاندارد بولینجر، یعنی ۲۰ دوره و ۲ انحراف معیار استفاده می‌کند، ولی شما می‌توانید این پارامترها را بر حسب نیازهای معاملاتی‌تان تنظیم کنید.

دوم، کانال‌های کلتنر را نیز برای سهام‌تان محاسبه کنید. کارتر از ۲۰ دوره برای میانگین متحرک و ATR، و ۱.۵ برای ضریب ATR استفاده می‌کند، ولی این پارامترها را نیز می‌توانید تغییر دهید.

وقتی مقادیر نوارها یا باندهای بالایی و پایینی بولینجر و کانال‌های کلتنر را محاسبه کردید، استفاده از فرمول وضعیت فشار برای‌تان آسان خواهد بود. اگر هر دو حالتِ زیر صحیح باشند، فشار در دوره‌ی مورد نظر وجود دارد:

بولینجر باند بالا < کانال کلتنر بالا
بولینجر باند پایین > کانال کلتنر پایین

اگر دو حالت بالا اتفاق نیفتاده باشند (یک یا هر دو باند بولینجر خارج از کانال کلتنر باشند)، آن‌گاه فشار در آن دوره برداشته شده است.

هیستوگرام مومنتوم

اندیکاتور فشار TTM دارای یک اسیلاتور مومنتوم هموار نیز هست که جهت احتمالی شکست را نشان می‌دهد. ابتدا، خط وسط دونچیان را برای تعداد مشخصی از دوره‌های مومنتوم (به صورت پیش‌فرض از ۲۰ استفاده می‌شود) محاسبه کنید:

۲ / (پایین‌ترین کف در ۲۰ دوره + بالاترین سقف در ۲۰ دوره)

سپس، میانگین متحرک ساده‌ی قیمت پایانی را برای تعداد مشخصی از دوره‌های مومنتوم (بنابراین، به صورت پیش‌فرض، یک میانگین متحرک ساده‌ی ۲۰ دوره‌ای از قیمت) محاسبه کنید.

اکنون، با استفاده از فرمول زیر، اختلاف میان قیمت پایانی و میانگین خط میانی دونچیان و مقدار میانگین متحرک را حساب کنید:

(۲ / (SMA + خط میانی دونچیان)) - قیمت پایانی

در نهایت، حاصل این محاسبه را با استفاده از رگرسیون خطی هموار کنید. فرمول رگرسیون خطی فراتر از سطح این مقاله است، ولی لازم است با توجه به داده‌های موجود، به دنبال مناسب‌ترین خط بگردید. مقادیر هیستوگرام مومنتوم نشان می‌دهند قیمت مورد انتظار چه‌قدر بالاتر یا پایین‌تر از میانگین است.

پارامترها

  • PeriodBollinger، دوره‌ی بولینجر (۲۰): تعداد ستون ها یا دوره‌های مورد استفاده در محاسبه‌ی باندهای بولینجر. به گفته‌ی جان بولینجر، خالق این اندیکاتور، به نظر نمی‌رسد دوره‌هایی کم‌تر از ۱۰ روز برای باندهای بولینجر به خوبی کار کنند. به گفته‌ی وی، بهترین دوره‌های انتخابی برای بیش‌تر کاربردها معمولا ۲۰ یا ۲۱ روز است.
  • WidthBollinger، پهنای بولینجر (۲): نصف پهنای باند بر حسب مضارب انحراف معیار (معمولا از ۲ استفاده می‌شود). طبق توصیه‌ی جان بولینجر، اگر تعداد روزهای مورد استفاده را برای محاسبه‌ی باندها کاهش داده‌اید، باید تعداد انحراف‌ها را نیز کاهش دهید و بالعکس. برای مثال، اگر از عدد ۵۰ برای تنظیم دوره استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد از ۲.۵ برای انحراف معیار استفاده کنید. برای یک دوره‌ی ۱۰ روزه، بهتر است از ۱.۵ یا ۱ استفاده کنید. مقدار پیش‌فرض آن، ۲ است.
  • PeriodEmaKeltner (۲۰): تعداد ستون‌های یا دوره‌های مورد استفاده در محاسبه‌ی کانال کلتنر
  • MultiplierKeltner (۱.۵): مضرب ATM برای کانال کلتنر
  • PeriodAtrKeltner (۲۰): تعداد ستون‌ها یا دوره‌های مورد استفاده برای محاسبه‌ی ATR کانال کلتنر
  • PeriodMomentum (۲۰): تعداد ستون‌ها یا دوره‌های مورد استفاده برای محاسبه‌ی اسیلاتور مومنتوم  
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین