خبر

فلز زرد باز هم چوب دلار را خورد

طلا در روزهای آخر هفته با نوساناتی روبروشد که آرامش روزهای گذشته ی بازار را برهم و سرمایه گذاران را از ورود اونس به کانال 1200 دلاری بهت زده کرد. در هفته قبل در کنار اخبار سیاسی و بحران های ژئوپلیتیک، اخبار مربوط به فدرال رزرو و اقتصاد اروپا مورد توجه قرار گرفت و این در شرایطی است که میزان تقاضای طلا به علت اوج سفرهای تابستانی در نیمکره شمالی با کاهش روبرو شد. بازار طلای داخل روز شنبه را در واکنش به افت طلای جهانی و بسته شدن آن بر 1305 دلار و 50 سنت در کنار تضعیف نسبی دلار با کاهش آغاز کرد و ارزش هر مثقال طلای 17 عیار را به 421 هزار تومان رساند که در روز یکشنبه با افت بیشتر دلار 1 هزار تومان دیگر کاهش یافت.

اونس جهانی در روز دوشنبه با 7 دلار افت که تحت فشار تقویت دلار و عملکرد خوب بازارهای سهام جهان رقم خورد به زیر مرز 1300 دلار رفت و بر بهای 1298 دلار و 30 سنت قرار گرفت که البته اخبار سیاسی روزهای شنبه و یکشنبه نیز در این امر بی تأثیر نبود.
آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه پیگیر توافقی برای آتش بس میان جدایی طلبان تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین بودند که کاهش تنش ها تأثیر زیادی بر افت تقاضا و افزایش ارزش دلار داشت.
براساس این گزارش، در روز دوشنبه کاهش دلار به زیر سطح حمایتی 3100 تومان در کنار افت طلای جهانی قدری دیگر از ارزش فلزات طلایی کاست که در روز سه شنبه با تقابل دلار داخل و طلای جهانی و با غلبگی دلار این میزان کاهش جبران و ارزش هر مثقال طلا در بازار تهران به 420 هزار تومان رسید.
این گزارش می افزاید، انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا، افزایش شاخص سهام در بازارهای جهانی و دستیابی دلار به بالاترین حد در 11 ماه گذشته قیمت طلا را در روز سه شنبه و چهارشنبه کاهش داد اما نگرانیهای سیاسی این افت قیمت را محدود و خرید طلا را همچنان به عنوان سرمایه ای امن در کانون توجهات قرار داد.
متن مذاکرات نشست 29 و 30 جولای فدرال رزرو که نشان از بهبود چشمگیر وضعیت بازار کار آمریکا و افزایش زودتر از موعد نرخ بهره در این کشور داشت در بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر شد اما عمده اثرش را در روز پنج شنبه بر بازار طلا گذاشت و ارزش اونس با سقوط به پایین ترین میزان در دو ماه گذشته بر 1276 دلار قرار گرفت.
در چهارشنبه شب آماری نیز از خرده فروشی آلمان در ماه جولای منتشر شد که نشان از افت 1 درصدی داشت. در این روز ارزش دلار نیز به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته رسید.
البته ادامه درگیریهای بین المللی به خصوص در اوکراین و نوار غزه و افزایش میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر مانع از کاهش شدید قیمت این فلز زرد رنگ شد.
بازار تهران در این روز علی رغم رشد نسبی دلار داخل شاهد کاهش قیمتها در پی طلای جهانی بود و ارزش هر مثقال بر بهای 415 هزار تومان که نسبت به آغاز هفته 6 هزار تومان کاهش داشت، قرار گرفت.
در روز جمعه پس از اظهارات جانت یلن در اجلاس جکسون هول قیمت طلا با افزایش نسبی روبرو شد اما با این وجود هفته گذشته با افت بیش از 2 درصدی اونس به پایان رسید.
جانت یلن افزایش نرخ بهره زودتر از موعد را منوط به رشد و رونق اقتصادی با ثبات آمریکا دانست.
گفتنی است، افت و خیز اونس در زیر مرز 1300 دلار در هفته گذشته در حالی است که پیش بینی های کاهشی در روزهای آینده دامنگیر این بازارست و کارشناسان با توجه به تحولات مربوط به وضعیت اقتصادی آمریکا ریزش بیشتری از اونس را به انتظار نشسته اند./
هفته ی گذشته در حالی آغاز شد که کارشناسان برای پیش بینی روند طلا با ابهام روبرو و هوادران کاهش و افزایش قیمتها با هم برابر بودند اما انتشار صورت جلسه نشست های پیشین فدرال رزرو برتری طرفداران کاهش قیمت را به رخ کشید و اونس را با تضعیف 2 درصدی روبرو کرد.

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 2 شهریور 1393 ساعت 09:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین