خبر

ریزش قیمت طلا در بازار جهانی ادامه دارد

قیمت جهانی طلا با مطرح شدن احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در آمریکا که صعود ارزش دلار را به دنبال داشته است، به پایین‌ترین سطح در دو ماه گذشته سقوط کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری تا پیش از ظهر پنج شنبه در بازار سنگاپور حداکثر یک درصد کاهش یافت و به 1278 دلار رسید. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 1.1 درصد یا 14.70 دلار کاهش یافت و به 1280 دلار رسید. قیمت این فلز گرانبها در یک هفته گذشته دو درصد کاهش یافته است در حالیکه همزمان شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین سطح در شش ماه گذشته صعود کرده است. کاهش قیمت طلا در پنج روز گذشته طولانی‌ترین روند نزولی این فلز گرانبها از ژوئن تاکنون محسوب می‌شود.

سال گذشته نیز زمانی که احتمال آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا مطرح شد، قیمت طلا 28 درصد سقوط کرد. بر اساس بیانیه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا که روز گذشته منتشر شد، بسیاری از مقامات این بانک انتظار دارند نرخ‌های بهره زودتر از زمان برنامه ریزی شده افزایش پیدا کند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار است در نشست روسای بانک‌های مرکزی در جکسون هول وایومینگ صحبت کند. پیش بینی می‌شود سخنرانی وی حاوی اشاراتی در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا با وجود آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه در آمریکا، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین و خاورمیانه که تقاضا برای این فلز را تقویت کرده است، 6.4 درصد رشد داشته است. غزه، عراق و اوکراین همچنان شاهد ناآرامی و تداوم تنش‌ها میان نیروهای درگیر هستند.

بانک مرکزی آمریکا در شش نشست گذشته خود هر بار کاهش 10 میلیارد دلاری خرید اوراق قرضه را تصویب کرده است. بر اساس بیانیه نشست اخیر بانک مرکزی، مقامات این بانک از پایین ماندن نرخ‌های بهره برای یک مدت طولانی ناراضی هستند. نرخ بهره از دسامبر سال 2008 نزدیک صفر بوده است.

اگرچه طلا سدی در برابر آشفتگی ژئوپلیتیکی و مالی به شمار می‌رود اما افزایش نرخ‌های بهره علاقه به این سرمایه گذاری مطمئن را کاهش خواهد داد و موجب می‌شود روند رشد طلا محدود شود.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری حداکثر 0.8 درصد صعود کرد و به 19.3335 دلار رسید. قیمت این فلز 0.6 درصد از ابتدای سال تاکنون کاهش داشته است.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری حداکثر 0.4 درصد کاهش یافت و به 1422 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از چهارم ژوئن بود. کاهش قیمت این فلز در 10 روز گذشته طولانی‌ترین روند نزولی آن از سال 1978 محسوب می‌شود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 866 دلار رسید در حالیکه چهار روز قبل 902 دلار معامله شده بود که بالاترین رقم در 13 سال گذشته بود.

به نقل از ایسنا

نویسنده: ادمین سیستم
پنجشنبه 30 مرداد 1393 ساعت 13:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین