خبر

افزایش چشمگیر معاملات سنگ‌های قیمتی در مراسم حج

در طی سفرهای زیارتی به گفته یکی از تجار عربستان: عواید حاصله از تجارت در این دوران بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۷۵ ریال سعودی می‌گردد.

به نظر می رسد، در دوران حج میزان معامله و خرید و فروش سنگ های قیمتی به طور محسوسی افزایش یابد. به گفته "یوسف حامد الماساری" یکی از تجار فوق درآمد حاصله از این‌گونه معاملات بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۷۵ میلیون ریال سعودی (حدود ۵/۱۹ میلیارد تومان) می‌شود. وی معتقد است؛ زوار هندی در زمینه تجارت انواع الماس تخصص کافی دارند، الماس هایی که قیمت هر قیراط آن ها بین ۱۳۰ ریال سعودی الی ۵۶۰ ریال سعودی در نوسان است. آن ها در پی تجارت زمرد نیز هستند.

- کهربا Amber

زوار سریلانکا با خود سنگ های مختلف قیمتی هم‌چون یاقوت، سفایر، الکساندریت می‌آورند که قیمت هر قیراط ممکن است تا ۵ هزار ریال سعودی ارزیابی می‌گردد. زوار روسی نیز انواع و اقسام کهربا را با خود حمل می‌کنند. از جمله، کهربایی که در آن حشره‌ای مشاهده می‌شود. قیمت تسبیح آن نیز ۱۵۰۰ ریال سعودی است. فیروزه ایران در حالی که به صورت های مختلفیتراش خورده، از دیگر سنگ های قیمتی است که در این فصل به فروش می‌ر سد و بازار خوبی دارد.صدها سال پیش، قبل از اختراع هواپیما زیارت کنندگان برای رفتن به مکه از راه زمینی به سوی این شهر مقدس عزیمت می کردند.

- تجارت Trading

این سفر ماه‌ها به طول می‌انجامید، افراد در بین راه در برخی از مناطق توقف‌های کوتاهی داشتند و در راه بازگشت به خانه، در راه به فروش کالاهایی هم‌چون ابریشم، سنگ‌های قیمتی، هنرهای دستی ، فرش مبادرت می‌ورزیدند. امروزه نیز این‌گونه تجارت هم‌چون گذشته و با اندکی تفاوت انجام می‌گیرد. با گذشت قرن‌ها و در طول سال‌ها، تکنولوژی مدرن و اختراعات، جریان رفت وآمد حجاج را تسهیل نمود، اما تغییری در آداب تجارت و حتی عبادت حاصل نشد.

انجام مراسم حج یکی از ۵ رکن واجب اسلام است که هر مسلمان باید حداقل یک بار در طول عمر خود انجام دهد. در بین مسلمانان هستند کسانی‌که، استطاعت این کار را دارند و حتی آب و غذای مجانی برای حجاج فراهم میکنند.تجارت در چنین شرایطی، به دلیل هدایای مختلفی که زایران خانه خدا برای اقوام و بستگان خود تهیه می‌کنند، برای بسیاری از تجار مختلف منافع سرشار ی را به دنبال دارد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین