خبر
 

١٠ معدن افسانه‌ای زمینی

معادن یکپارچه طلاي" ابر گودال کالگورلی"، مملو از قلع است. ابتدا "پدي‌هانان" ایرلندی در سال ١٨٩٣، متوجه درخشندگی طلای این منطقه شد. این گودال غول‌پيكر استرالیای غربی، اکنون وسیع‌ترين معدن عمیق طلا است، که 5/3 کیلومتر طول، 5/1 کیلومتر پهنا و ٣٦٠ متر عمق دارد.

 

1-    ابر گودال کالگورلی
    
معادن یکپارچه طلاي" ابر گودال کالگورلی"، مملو از قلع است. ابتدا "پدي‌هانان" ایرلندی در سال ١٨٩٣، متوجه درخشندگی طلای این منطقه شد. این گودال غول‌پيكر استرالیای غربی، اکنون وسیع‌ترين معدن عمیق طلا است، که 5/ 3 کیلومتر طول، 5/ 1 کیلومتر پهنا و ٣٦٠ متر عمق دارد. اين معدن خارق‌العاده، مدام در حال گسترش است. انتظار مي‌رود بازدهي آن دست کم تا سال ٢٠١٧ متوقف شود. گویی کالگورلی، این ابر گودال، شهر را به خطر بلعیده شدن  تهدید می‌كند. با وجود اینکه ابر گودال برای گردشگردان، جاذبه سیاه چالی دارد و آن‌ها از این پدیده لذت مي‌برند، آلودگی هوا، مصرف آب، آلودگی صوتی، زمین لرزه‌ها و ضایعات معدن، همگي از عوامل اصلی است كه باعث درگیری و نزاع ساکنین محلی این منطقه شده است. با اين‌حال، نه تنها سالیانه حدود ٣٠ تن طلا از این گودال به بهره‌برداری مي‌رسد، بلکه برای حدود ٥٥٠ نفر اشتغال‌زا بوده است.


2-    گودال بزرگ، آفریقای جنوبی

اين گودال بزرگ در کیمبرلی آفریقای جنوبی است که گفته مي‌شود وسيع‌ترين گودالی است که با دست کنده شده است. گفته مي‌شود در طی عمر ٤٣ ساله اين معدن، کمر ٥٠٠٠٠ کارگر شکست تا توانستند با استفاده از بیل و کلنگ 5/ 22 میلیون تن خاک بیرون بکشند و به صورت تقريبي، ٣ تن الماس به کارفرمایان خود،" برادران دي‌بير"، تحویل دهند.
این گودال بزرگ ٤٦٣ متر  پهنا دارد و تا عمق ٢٤٠ متری کنده شده است كه پر از آب مي‌باشد و تنها ١٧٥ متر از آن قابل مشاهده است. این معدن و شهر قدیمی بازسازی شده‌ي آن، اکنون به نمایشگاه بسیار جالبی تبدیل شده است.

3-    معدن الماس دیاویک

معدن الماس "دیاویک "در منطقه‌اي از کانادا قرار گرفته که به‌طرز جالبی محله برده‌هاي شمالی نام گرفته است كه خوشبختانه فوري٧٠٠ کارگر در آن به‌کار گمارده شد. این جزیره در ٢٠ کیلومتر مربع-٢٢٠ کیلومتر از مدار قطب شمال -حفاری شده، این منطقه سردسیر، به ویژه وقتی که آب‌های احاطه‌كننده آن منجمد مي‌شود، مناظر خیره‌كننده‌اي ایجاد مي‌كند.
این معدن دورافتاده که با جاده یخی پیوند خورده، برخی را به سوی خود کشانده است. عمر ١٦ تا ٢٢ ساله این معدن، موجب خوشحالی صاحبان آن شده است زیرا این گودال پهناور به تولید سالیانه الماس‌هاي پر عیار ( ١٦٠٠ کیلوگرم) خود ادامه می‌دهد.




4-    معدن الماس اکاتی، کانادا

گودال عظیم دیگر در رخسار خاکستری رنگ در کانادا، معدن الماس "اکاتی" است كه اولین معدن تجارتی شمال آمریکا است. اين معدن در سال ١٩٩٨ افتتاح شد و از آن دسته معادنی است که هنوز هم با درخشش خیره‌كننده‌ای، تب حرص الماس را در بسیاری پدید آورده، که بدون شک آخرین معدن هم نخواهد بود .این معدن به‌صورت تقريبي" در ٢٠ کیلومتری" مدار قطب شمال قرار دارد. دسترسی به معدن اکاتی، از طریق جاده‌های مخوف یخی امکان‌پذیراست.

5-    معدن گراسبرگ، اندونزی

معدن "گراسبرگ" اندونزی در سال ١٩٧٣ افتتاح شده و بزرگ‌ترین معدن طلا و سومین معدن وسیع مس دنیا است. این چشم‌انداز صنعتی کوه‌هاي پاپوآ، ١٩٥٠٠ کارگر ر ا استخدام کرد که بی‌وقفه کار مي‌كردند، ولی بخش زیادی از آن به شرکت‌های تابعه ایالات متحده تعلق دارد. این معدن جواز ساخت داشت. در حقیقت چیزی به دولت اندونزی تعلق نمي‌گرفت. در سال ١٩٧٧ شورشیان جنبش آزاد پاپوآ، این معدن را مورد حمله قرار دادند.
این روزها، واگن‌هاي هوایی شیب‌دار، مردم و تجهيزات را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند. در سال ٢٠٠٦ از این معدن ٦١٠٨٠٠ تن مس و ٥٨ تن طلا استخراج شد، ولی برای اجتناب از کشمکش‌های بومی شایع، آلودگی آب و زمین لرزه‌های پیوسته، که موجب یک سری دغدغه‌ها و نگراني‌ها شده بود، حفاری چندانی صورت نگرفت.



6-    چوکیکاماتا، شیلی (آمریکای جنوبی)

"چوکیکاماتا"ی شیلی، معدن عظیم‌الجثه‌اي است که رکورد ٢٩ میلیون تن مس را از آن خود کرده است. اگرچه حدود ١٠٠ سال پیاپی از آن بهره‌برداری شده، ولي هنوز هم در میان بزرگ‌ترین منابع مس شناخته شده قرار دارد. گودال باز اين معدن، یکی از بزرگ‌ترین گودال‌هایی است که 3/ 4 کیلومتر ارتفاع، ٥ کیلومتر عرض و بیش از ٨٥٠ متر عمق دارد.
معدن چوکیکاماتا، قرن‌ها مورد استخراج قرار گرفته است. کشف یک مومیایی در سال١٨٩8 (٥٥٠ پس از میلاد)، که در فروریختگی ستون معدن قدیمی گیر کرده بود، این مسئله را تصدیق مي‌کند. پس از عملیات نظامی اقیانوس آرام، با هجوم گسترده معدنچیانی که تب طلای قرمز امانشان را بریده بود، ناگهان منطقه از اردوی یاغیان پوشیده شد.


7-    اسکاندیدا، شیلی

شرکت معدن "یابی ماینرا اسکوندیدا"، معدن‌هاي گودالی باز دوقلویی را اداره مي‌كند که پوسته مرکز مس دنیا، یعنی شیلی را شکافته است. بهره‌برداري آن در سال 1990 آغاز شد. در اين اواخر اين معدن ديوانه‌كننده، از چوكيكاماتا، بزرگ‌ترين معدن توليد‌كننده مس سال دنيا، پيشي گرفته است. در سال 2007، 48/1 ميليون تن مس با ارزش 1012 بيليون دلار آمريكا از آن استخراج شده است.
اسکوندیدا گذشته از تأثیرات زیست محیطی، به یکی از مراکز اصلی اقتصاد دنیا تبدیل شد و فوري حدود ٢٩٥1 نفر را به استخدام خود درآورد. در سال ٢٠٠6، کارگران متوجه شدند كه در سود‌هاي کلان حاصل از مس به دست آمده سهيم نیستند و اعتصاب كردند. پس از نزاع، بر سر درخواست حقوق، اتحادیه برای مدت کوتاھی راه معدن را مسدود کرد

8-    معدن الماس یوداخنایا، روسیه

معدن "یوداخنایا" در روسیه، مثل "گودال سارلاک" در "استروئیدز"، معدن الماس غول‌پیکری است که بیش از ٦٠٠ متر در پوسته زمین پیشروی کرده است. یوداخنایا در جمهوری پهناور روسيه دارای جمعیت پراکنده "ساخاي شيلي"، درست خارج از مدار قطب شمال قرار گرفته است. کانال یوداخنایا توسط آلروسا، بزرگ‌ترین شرکت الماس روسیه، اداره مي‌شود که به برنامه متوقف کردن استخراج گودال‌هاي باز خود، به نفع استخراج زیرزمینی سال ٢٠١٠ مي‌بالد.

9-    معدن الماس میرنی، روسیه

معدن الماس" ميرني" در سیبری به تصرف گودال بزرگ نزدیک مي‌شود. این غول روسی، بزرگ‌ترین معدن باز الماس دنیا، 2/ 1 کیلومتر قطر وسعت دارد و ٥٢٥ متر عمق دارد. اندازه این گودال به‌قدری است که جريان‌های باد درونی، جریان‌های رو به پایینی را به وجود آورده و هليكوپتر‌ها را به خود جذب کرده و موجب سقوط آن‌ها مي‌شود. بد نيست بدانید که پرواز در فضای بالای این منطقه ممنوع شده است. پس از کشف میرني درسال ١٩٥٥، کارگران آن باید دمای خشن و شدید غیر‌قابل باوری را تحمل مي‌كردند که زمین و همه چیز در زمستان در آن یخ مي‌زند، ماشين‌ها از کار مي‌افتند و فولاد‌ها تکه تکه مي‌شوند.

استخراج معدن در سال ٢٠٠١ متوقف شد. تا قبل از آن سالیانه حداکثر ١٠ میلیون عیار (٢ تن)، الماس تولید مي‌كرد.


10-    دره عمیق معدن بینگ‌هام، ایالات متحده آمریکا

این‌جا یاقوت سرخ بي‌نظیر دره عمیق معدن ایالت یوتا، بزرگ‌ترین گودال ساخت بشر است. این معدن غول‌پیکر، ٤ کیلومتر عرض دارد و تا عمق 2/ 1 کیلومتری زمین پیشروی کرده است كه در سال ١٨٦3، حاصل حفاري‌هاي خود را نشان داد. ثمرات سنگ‌هاي معدنی دلخوش‌كننده‌ي آن همه جان کندن، بیش از ١٧ میلیون تن مس و ٧١٥ تن طلا بود.
در اوایل سال ١٩٠٠، اردوهای معدن‌کاوی، دیواره‌های دره عمیق پرشیب را آرایش دادند، ولی برخی از آن‌ها، توسط معدن همیشه در حال گسترش، بلعیده شدند. در حال حاضر، ١٤٠٠ نفر را به کار گمارده و هر روز ٥٠٠٠٠ تن مواد از آن استخراج مي‌شود. همچنين، توسعه این ستاره عظیم زمیني و تاریخ ملی، حداقل تا سال ٢٠١٣ ادامه خواهد داشت.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین