خبر
 

خمکاری با سایر وسایل کمکی

 

ساخت حلقه چه های گرد . مستقل از آنکه عملیات اولیه روی مفتول با دستگاه نورد صورت گرفته باشد یا با حدیده کشش , بایستی همیشه قبل از ادامه عملیات مطمئن شد که مفتول بدون عیب است . هیچ پوسته و یا ناپیوستگی دیگری نبایستی در مفتول موجود بوده و تمام طول آن باید بدون نقص باشد . مفتول کشیده و آماده به طور یکنواخت باز پخت می گردد و دقیقا این یکنواخت بودن اهمیت دارد . بعد از باز پخت بایستی فلز کاملا عاری از تنش گردد .

اگر مفتول خیلی نازک باشد , می توان جهت باز پخت آن را بر روی یک لوله برنجی پیچاند , زیرا در این صورت است که می توان آن را به طور یکنواخت گرم نموده و خطر " سوختگی " در اثر افزایش موضعی گرما را پایین نگه داشت .

کافی است یک درن استوانه ای ( میله ) از جنس دلخواه را به عنوان میل مفتول پیچ برای حلقه چه های گرد در نظر گرفت , مانند یک میخ یک میله گرد برنجی و یا یک پیز مشابه آن . با وجود این بهتر است یک مجموعه از اسپیندلهای مخصوص با ضخامتهای متفاوت ساخته شود که انتهای هر یک از آنها به صورت تخت سوهانکاری ساخته شود که انتهای هر یک از آنها به صورت تخت سوهانکاری شده و در آن نگهدارنده ای برای مفتول در نظر گرفته شده است :

1) می توان یک شیار طولی سوهانکاری نمود که در آن انتهای مفتول به گیره دستی پیچی محکم می گردد .

2) می توان اسپیندل را سوراخ نمود .

3) و یا شکافی در آن ایجاد کرد تا بتوان مفتول را در آن فرو برد .

(4اگر مقدار زیادی حلقه چه لازم باشد , می توان اسپیندل را جهت هدایت بهتر آن و یکنواخت بودن مفتولهای پیچیده شده در بالای یک چوب چرخاند . برای این منظور یک طرف از دو عدد زوار چوبی را به یکدیگر کرده و سپس با فشلر کم در گیره می بندند . مفتول را ما بین هر دو زوار وارد کرده و در صورت لزوم فشار آن را تنظیم می کنند .

به طرز خیلی موثر می توان مقادیر زیادی از حلقه چه ها را به این صورت ساخت که میل مفتول پیچ را در ماشین دریل و یا دستگاه تراش بسته و حلقه چه ها را بر روی میل در حال دوران پیچاند .

برای تنش زدایی حلقه چه های پیچیده شده آنها را همراه با میل باز پخت کرده و مجددا متبلور می نمائید .

اکنون بایستی مارپیچ حلقه جه ها را از میل جدا نمود . برای این منظور یک حدیده کشش را به طور معکوس یه گیره بسته , میل مفتول پیچ را در سوراخی مناسب فرو برده و در این حال مار پیچ حلقه جه ها در سمت لبه تیز حدیده کشش می نشیند . به کمک انبر کششی میل را از داخل سوراخ می کشند , در حالی که مار پیچ حلقه جه ها نگه داشته می شوند .

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین