خبر
 

روشهای جداسازی طلا از سایر ترکیبات

ملغمه:
ترکیب هر فلز با جیوه را ملغمه گویند. میل ترکیبی طلا با جیوه زیاد است و یکی از روشهای جداسازی طلا از سایر ترکیبات است. برای جداسازی طلا از جیوه تبخیر می شود و طلا باقی میماند.
غالکاری:
غالکاری روشی است که طلا را از فلزات دیگر جدا میسازد. معمولاً در کارگاههای طلاسازی مقداری خاکه طلا در اثر سوهان زدن، اره کاری و ... در کف کارگاه میریزد این مقدار طلا با مواد دیگر از جمله خاک کف کارگاه و فلزات احتمالی دیگر مخلوط می شود که با روشهای معمولی قابل تفکیک نمی باشد. برای بازیافت این مقدار طلا باید کلاً خاک کف کارگاه را به غالکار سپرد.
طلای تیزآبی:
تیزاب همان اسیدنیتریک (HNO3) می باشد. طلا در هیچ اسیدی حل نمیگرد و این درباره اسیدنیتریک نیز صدق می کند. از این خاصیّت طلا برای جداسازی ناخالصی آن استفاده می کنند، بدین ترتیب که طلا را در زمانی خاص در داخل تیزاب قرار می دهند.
به مرور زمان بار منفی آن که ممکن است: مس، نقره و... باشد حل میگردد و طلا باقی میماند. عیار طلای بدست آمده بدین روش بین 990 الی 995 می باشد و طلای با عیار 999 را نمی توان بدست آورد (تقریباً از این روش برای غالکاری نیز استفاده می کنند) لازم به ذکر است که در هنگام قرار دادن طلا در تیزاب باید دمای تیزاب معمولی بوده و گرم نشده باشد طلای بدست آمده با عیار ذکر شده را طلای تیزابی گویند.
طلای ری گیری شده:
ری گیری روشی است که در آن از طریق تیزاسیون عیار دقیق فلز مربوطه را با استفاده از ترازوی آنالتیک بدست می آورند، بنابراین طلای ری گیری شده طلایی است که عیار دقیق آن مشاخص شده باشد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین