خبر
 

خم‌سازی و لحیم کاری

 

 

شما می‌توانید شکل فلز را با خم‌کردن و پیچاندن آن به دور ماندرل‌ها Mandrels و انبردست‌ها تغییر دهید. از انگشت‌های خود برای به‌کارگیری صفحه یا سیم ظریف در مواقع ضروری استفاده کنید. زیرا انگشتان شما کمتر به سطح فلز صدمه می‌زنند و در مقایسه با ابزاری استیل علایم و نشانه‌های کمتری از آنها برجای باقی می‌ماند. درصورتی که به کنترل دقت و قدرت بیشتری نیاز دارید از ابزار لازم بهره گیرید...

- صاف کردن سیم ظریف

درصورتی که می‌خواهید از سیم برای ملیله‌کاری و خلق طرح‌های مختلف استفاده کنید باید آن را در آغاز صاف کنید. در هرحال اگر از سیم دور قرقره استفاده می‌شود احتمال انجام این کار کمتر خواهدبود. یک قسمت از سیم لحیم‌کاری شده یا حرارت دیده را در میان گیره قرار دهید و قسمت دیگر را با انبردست دندانه‌دار بگیرید. سپس سیم را محکم بکشید تا صاف شود.

- خم‌کردن سیم به‌صورت‌های مختلف همچون دایره، مارپیچ و زاویه‌دار

۱( برای آن‌که سیم را به شکل مدور درآورید یک قسمت آن را با انبردست نیمه مدور بگیرید. اطمینان حاصل کنید که شکل مدور انبردست به‌طرف سمت داخلی منحنی باشد. بقیه سیم را به دور انگشت‌های خود به شکل نیمه مدور درآورید. این عمل را برای سمت دیگر سیم انجام دهید. سیم را دور یک ماندل بپیچید.

۲(برای ایجاد شکل مارپیچی، نوک سیم را با انبردستی که سر مدوری دارد بگیرید. بقیه سیم را به‌دور انبردست با انگشتان خود بپیچید تا حلقه‌ای محکم به‌وجود آید. انتهای حلقه را با وارد آوردن فشار توسط یک انبردست سوزنی شکل بپیچید. برای آنکه حلقه شکل پیدا کند این عمل را برای قسمت دیگر در جهت مخالف انجام دهید.

- منحنی ساختن سیم‌های ضخیم با مقطع دایره‌ای شکل

۱( هنگام کار با سیم ضخیم و میله همیشه قسمت اضافی را به صورت اهرم درآورید. حلقه و دوایر بزرگی به پیچیدن میله به دور ماندرل دستبند Bangle یا دیگر ابزار ایجاد کنید. از دستان خود برای پیچیدن سیم و محکم ساختن آن قبل از برش قسمت اضافی استفاده کنید.

-  منحنی‌سازی ورقه فلز

از یک تکه استیل و پانچ چوبی یا استیل برای شکل دادن منحنی استفاده کنید. اگر می‌خواهید منحنی‌های ثابتی داشته‌باشید کار خود را از قسمت بسیار کم‌عمق و حفره‌مانند قطعه استیل شروع کنید و به‌تدریج در قسمت‌‌هایی که عمق و گودی‌‌های کوچک‌تری دارند کار را ادامه دهید تا شکل صحیح به‌دست‌آید...

 Pickling- قرار دادن قالب در آب و نمک

فلزاتی که از طریق سرد و گرم سازی یا لحیم کاری حرارت داده می‌شوند سطح کثیف و اکسید شده‌ای پیدا می‌کنند و ماده‌ای که برای لحیم کاری استفاده شده‌است، تبدیل به لایه‌ای سخت، شفاف می‌شود. فلزات می‌توانند تمیز شوند و ماده گدازآور نیز با قرار گرفتن در محلولی داغ به‌خوبی پاکسازی می‌شوند. این مرحله را به اصطلاح قرار دادن در محلول" آب و نمک" می‌گویند.

این محلول‌ها به‌طور عمومی به‌عنوان محلول آب و نمک ایمنی یاد می‌شوند. استفاده از محلول آلومینیوم alum حتی به‌صورت پودر خشک که در داروخانه موجود است نیز راه‌حل دیگری است. شما همچنین می‌توانید از ظرف نسوز میناکاری شده دارای سرپوش استفاده کنید و آن را روی شعله بگذارید تا محلول نمک و آب را در خود نگاه دارد.

توجه: تمامی محلو‌ل‌ها به استثنای آلومینیوم، اسیدهای رقیق شده هستند و باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. به هنگام مخلوط کردن مواد و کاربرد آب و نمک‌ از دستور‌العمل‌های تولید کننده پیروی کنید. همواره از گیره‌های پلاستیکی و برنجی برای قرار دان کار خود درون محلول‌استفاده کرده یا آن را بیرون آورید. کار یا قالب داغ خود را مستقیم وارد آب و نمک نکنید زیرا سببجوش آمدن شرایط محلول و لبریز شدن آن می‌شود.

برای ساختن محلول آب و نمک‌، دو قاشق چای‌خوری پودر آلومینیوم را در نیمی از آب حل کنید (نیم لیتر). محلول را حرارت دهید. برای این کار از ظرف ضد حرارت و نسوز یا بشقاب داغ استفاده کنید. بسیاری از جواهرسازان از شعله ملایم استفاده می‌کنند تا حرارت یکنواخت، محلول را به‌عمل آورد.

-  لحیم‌کاری Soldering

لحیم‌کاری عمومی‌ترین شیوه متصل ساختن یک یا چند قطعه فلز به یکدیگر است. به استثناء آلومینیوم و استیل. فلزات دیگر را می‌توان به‌صورتی لحیم‌کاری کرد که هیچگونه درز و شکافی قابل رویت نباشد. لحیم‌کاری پیچیده‌ترین تکنیکی است که باید آموخته شود. اما نتیجه آن مثبت است زیرا هیچ یک از شیوه‌های لحیم‌کاری، قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. کاری در نهایت سبب خوشنودی و رضایت خاطر شما می‌شود.

ممکن است یک قطعه جواهر در چندین مرحله نیاز به لحیم‌کاری داشته باشد. به‌منظور حصول اطمینان از اینکه شکافی بازنمانده است، لحیم با درجات مختلف ذوب، لحیم‌کاری می‌شود. اغلب اوقات از لحیم سخت، متوسط و آسان استفاده می‌شود. لحیم‌ میناکاری فقط زمانی انجام می‌شود که قطعه مورد نظر میناکاری نشده باشد و لحیم بسیار آسان اغلب در تعمیرات کاربرد دارد. نام آنها به قدرت فلز و درجه ذوب بستگی دارد. در یک قطعه کار پیچیده کار خود را با لحیم سخت آغاز کنید که درجه حرارت و ذوب بالایی دارد و با لحیم آسان تمام کنید که درجه حرارت پایین دارد.

راه دیگر جلوگیری از ذوب شکاف‌های قبلی پوشانیدن آنها با پودر رژ مخلوط شده با الکل است. از آنجا که فلزات تحت حرارت قرار می‌گیرد، آنها اکسید شده و کثیف و مانع جریان لحیم می‌شوند. مواد گداز شونده برای پوشاندن درز و پاک نگه‌داشتن آن به هنگام حرارت کاربرد دارند. بوراکس عمومی‌ترین ماده گدازآور است.

شیوه اصلی لحیم کاری در اینجا بیشتر از موارد دیگر ‌به‌کار گرفته می‌شود. روش‌های متعددی برای متعادل ساختن شکاف وجود دارد. همینطور که پیچیدگی و تعداد شکاف‌هایی که باید لحیم‌کاری شوند نیز از تنوعی برخوردار است. لحیم‌کاری سوئیت Sweatاغلب برای سطوحی به‌کار می‌رود که باید رو در ردو قرار گیرند. استیک فیدینگ Stick feeding به‌طور سنتی در نقره‌کاریاستفاده می‌شود. اما برای لحیم‌کاری درزهای ممتد و بلند نیز کاربرد دارد. شما باید ثابت قدم باشید و تمرین زیاد را پیشه خود سازید.

هنگامی که به درجه استادی رسیدید متوجه خواهید شد که تا چه حد این روش در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. نگاه‌داشتن مشعل لحیم در دست مخالف دستی که با آن می‌نویسید اقدام درستی است. ممکن است غیرطبیعی به‌نظر برسد اما امکان‌به‌کارگیری دستی و مهارت بیشتری را را میسر می‌سازد تا به‌وسیله آن دقیق‌تر قطعه کار حرکت داده شده و لحیم‌کاری شود. میز تاشو که به شما اجازه حرکت قطعه کار را می‌دهید برای مهره‌ها و اقلام بزرگ‌تر بسیار مناسب است.

آمادگی کامل رمز موفقیت در کار لحیم‌کاری است. دقت داشته باشید که همه شکاف‌ها به‌طورکامل پر شده‌اند. لحیم شکاف را پر نمی‌سازد. همه شکاف‌ها باید تمیز و فاقد چربی باشند. این شرایط زمینه سوهان‌کاری و سنباده کشیدن سطح را برای لحیم‌کاری مهیا می‌سازد. 

درزهایی که ممکن است جابجا شوند را به هنگام حرارت به کمک انبردست یا گیره و یا با پیچیدن سیم محکم نگاه دارید. به این ترتیب عمل متعادل ساختن را انجام داده‌اید و به‌طورمعمول اولین مرحله توجه به برقراری تعادل در مورد قطعه کاری است کهلحیم‌کاری می‌شود. نگه داشتن قطعه کوچکی از ذغال یا حصیر لحیم‌کاری برای انجام چنین کاری نیز مفید خواهد بود.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین