خبر
 

فروشندگی طلا و نحوه محاسبه سود فروشنده طلا

فروشندگی طلا:
انواع فروشندگی:

 

1) فروشندگی بنکداری
2) فروشندگی جز
- فروشندگی بنکداری: 
به فروشنده ای بنکدار اتلاق میگردد که کارهای تولیدی کارخانجات طلاسازی را در وزنهای بالا خریداری نموده و به صورت عمده در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. هر فروشنده یا اسم مغازه آن- نام خریدار- نوع جنس- عیار جنس با وزن- اجرت هر گرم وزن کل- اجرت کل و نحوة تسویه حساب در قسمت تسویه حساب اگر مقداری از طلا یا اجرت باقی مانده باشد، در همان قسمت قید می گردد.
هر فروشنده بنکدار سود خود را به صورت درصدی به اجرت ساخت اضافه میکند که معمولاً بین 20 تا 30 درصد اجرت هر گرم است.
فروشنده هایی دیگر وجود دارد که کار بنکدار را به صورت سیار انجام می دهد، به این فروشندگان اصطلاحاً کیفی گفته می شود و کار را در مغازه ها ارائه می کنند. این فروشندگان کارت و مجوز رسمی از اتحادیه طلا و جواهر دارند و بدون داشتن این مجوز از رسمیت کامل برخوردار نیستند.
- فروشندگی جزء:
در این نوع فروشندگی طلاهای خریداری شده از بنکدار به صورت جزئی به معرض فروش میرسد و برای این نوع فروشندگی چهار عامل باید فراهم گردد:
1- قیمت روز طلا: 
قیمت روز طلا یا مظنه یا فی طلا هر سه به یک معنی می باشد. قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص میگردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوة ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوریکه همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود. معمولاٌ در ایران مظنه را براساس یک مثقال طلای 705 یا 17 عنوان می کنند که فروشنده می تواند آنرا تبدیل به گرم و هر عیار مورد نیاز خود نماید. قیمت یک گرم طلای 18 عیار آب شده نیز بعنوان مظنه استفاده میگردد. مثال یک مثقال عیار 17 مقدار 170000 ریال باشد، قیمت یک گرم طلای عیار 18 و 22 و 14 را محاسبه کنید؟     
2- اجرت: 
به مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلاً به بنکدار پرداخت میگردد، اجرت میگویند. اجرت کار تنوع خاصی دارد و کارهایی که مدل جدیدتری باشند، معمولاٌ اجرات بالاتری دارند. اجرت در جواهرسازی بعلت دقت زیاد کار و همچنین احتمال کسری زیادتر و استفاده از سنگهای قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً بالاتر است و بعضی اوقات تا 4 الی 6 برای قیمت طلا نیز رسیده است. در کشورهای اروپایی نوع کار اجرات دارد، یعنی اجرت را با فلز نمی¬سنجند، بلکه کار انجام شده می سنجند. ولی در ایران یک نوع کار برروی دو فلز اجرتهای متفاوتی دارد. مثلاً کار قلمزنی برروی طلا گرمی 4000 ریال و برروی نقره گرمی 400 ریال می باشد.
3- وزن: 
معمولاٌ با یکی از چهار نوع ترازوی زیر عمل توزین انجام میگردد:
1) ترازوی یک کفه ای با دقت 1/0 گرم
2) ترازوی دو کفة طرح آلمان با دقت عمل 01/0 گرم
3) ترازوی دیجیتال با دقت عمل 001/0 گرم
4) ترازوی آنالیتیک با دقت عمل 0001/0 گرم
حساسیت ترازوی آنالیتیک باعث محدودیت استفاده از آن شده است.
4- سود فروشنده: 
عرف عام در بازار بین 5% الی 10% می باشد. با داشتن این چهار عامل می توان قیمت فروش را به سهولت محاسبه نمود.
فروش محاسبه: 
قیمت کل = 8%+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))
مثال1) گوشوارة میله ای به وزن 800/5 گرم مورد نظر مشتری می باشد. اگر اجرت هر گرم 2000 ریال باشد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار 40000 ریال باشد قیمت کل را محاسبه کنید؟
قیمت کل گوشواره 
263088=19488+243600=8%+[800/5×(2000+40000)]
قابل توجه فروشندگان محترم:
1- بعضی کارها آبکاری شده ارائه می کنند لذا جهت اطمینان کامل قسمتی از آن را سوهان زده و سپس تیزآب به آن اضافه نمائید.
2- جهت اطمینان از سکه های منات قدیم که عیار آنها 22 می باشد، نیاز به تجربه دارد. ولی می توان با خم کردن و همچنین حرارت دادن آنرا نیز آزمایش کرد. اگر به راحتی خم شوند و در مقابل حرارت به رنگ خرمائی درآید، عیار آن 22 است.
3- خرید و فروش بدون فاکتور موجب پیگرد قانونی است.
4- برای امتحان پلاتین و طلای سفید عملی ترین روش حرارت دادن است چرا که پلاتین در مقابل حرارت سیاه نمی شود ولی طلای سفید در مقابل حرارت سیاه می شود.
5- برای براق ماندن طلاهای داخل ویترین مقداری آبلیموی تازه در آب داخل لیوان ریخته و در گوشه ای از ویترین قرار دهید تا اثر تشعشعات نوری لامپها را بگیرد و همچنین و ماهی یکبار در آب کاملاً گرم و پودر شوینده قرار داده و با فرچه نرم بشوئید. سپس آنها را در خاک اره خشک کنید و یا از یک دستگاه خشک کن (سشوار) استفاده کنید.
6- همچنین برای براق کردن می توان از پولیش طلا که به دستمال سفید و تمیزی مالیده شده استفاده کرد و بعد از آن نیز آن را با دستمال کاملاً تمیز پاک کنید.
7- فروشندگان برای شناخت طلا باید تیز آبهای 17-18-14 داشته باشد تا تخمین حدودی عیار را انجام دهند.
8- در هنگام خرید طلاهایی که حالت تو خالی دارند حدالامکان آنها خورد کرده بعد وزن کنید چرا که احتمال وجود مواد شوینده و گرد و خاک و هر شیء دیگر وجود دارد.
9- از ریختن تیز آب بر روی دست خودداری کنید.
10- برای استفاده بهتر و دقیق تر از ترازوی دیجیتال آن را در محفظه ای بسته قرار دهید.
11- در صورتی که قطعة طلای مربوطه فاقد مارک باشد و عیار آن نیز درست باشد معمولاً آنرا با عیار 705 خرید می کنند مگر آنکه ری گیری گردد.
12- در هنگام خرید کارهای نگین دار کم ارزش وزن نگین را از وزن کل به طور حدسی کم نمائید. نگین هایی نظیر فیروزه و عقیق ارزش زیادی در برابر طلا ندارند ولی در موقع فروش وزن آن کم نمی گردد.
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین