خبر
 

اهمیت ایده در طراحی جواهرات

کشف اینکه چه چیزی برای شما خوشایند است و چه چیزی نیست اولین موضوع در این درس است. در امر طراحی هر چیزی که برای شما خوشایند یا هیجان انگیز باشد مهم است. راهکارهای این بخش، تنها شیوه هایی هستند برای راهنمایی شما در جهت خلق ایده های بهتر بر اساس اندیشه های خودتان.

بازدید از موزه ها، گالری ها و نمایشگاه ها، راهی عالی برای شروع است. حتی اگر شما در خارج از شهرهای بزرگ زندگی می کنید با بازدید از نزدیک ترین موزه ی شهر خودتان می توانید ایده های بسیاری را الهام بگیرید. باقیمانده ی سفال های قدیمی یا شیشه ها، همچنین تصاویر و آثار صنعتی محلی منابع وسیعی برای الهام گیری هستند.

اگر شما شانس بازدید از موزه های بزرگ تر را دارید می توانید به بخش های ویژه جواهرات نیز بروید. همچنین می توانید از بخش کارهای فلزی و آهنگری بازدید کنیدکه شامل آثار مختلف از قطعات معماری گرفته تا تکه های جواهرات می شوند. همچنین قطعاتی چون تسهیلات نظامی، شمشیرها، چاقوها، ست های چای و قهوه خوری، ظروف، چراغ های زنگ زده نیز قابل توجه هستند.

نقشه بازدید:

موضوعی که قصد دیدن آن را دارید از قبل تعیین کرده و نقشه موزه و مکان مورد نظرتان را تهیه کنید. قسمت هایی که فکر می کنید جالب تر هستند را اول ببینید. یک دفترچه و مداد با خودتان داشته باشید و از چیزهایی که برایتان جذاب هستند، اسکچ بزنید.

نگاه از نزدیک:

وقتی یک قطعه جواهر را بررسی می کنید با دقت بسیار و از نزدیک به آن توجه کنید و سعی کنید حدس بزنید چگونه ساخته شده است. به نقاط تعمیر و شکاف ها و اتصالات آن توجه کنید و از مسئول موزه درباره آن سوال کنید. اینها به شما کمک می کند بدانید که قطعه چطور گردآوری و ساخته شده است.

ایده های دیگر:

به تصاویر جواهرات در کتاب های دیگر دقت کنید و از آن ها الهام بگیرید اما سعی کنید تا چیزی از ایده های خودتان به آن بیافزایید. به عنوان مثال سعی کنید آن را با حفظ شکل کلی یا رنگ قطعه اصلی ساده کنید.

جمع آوری ایده ها:

عادت کنید همیشه ایده های خود را جمع آوری و حفظ کنید.

کارت ها:

مجموعه ای از کارت هایی که از نمایشگاه ها جمع آوری کرده اید فراهم کنید. آن ها را روی یک دیوار یا تابلو نصب کنید تا با اولین فنجان قهوه ای که در صبح می نوشید، چیزی الهام بخش داشته باشید.

آلبوم تصویر:

تصاویر جالب مجلات را جدا کنید و در یک دفترچه یا البوم جمع آوری کنید یا آن ها را اسکن و دانلود نمایید و در کامپیوترتان جمع آوری و ذخیره کنید.

کجا جستجو کنیم؟

موزه ها: به بازدید موزه ها بروید و از جواهرات، اشیاء برنجی و مسی، ابزار صنعتی و کشاورزی و هر چیزی که برایتان جالب است بازدید کنید. به یاد داشته باشید که موزه های محلی کوچک، دارای آثار فریبنده هستند که با اشیای محلی و بومی منبعی عالی برای الهام گیری می باشند.

گالری ها:

 گالری های نزدیک محل زندگی تان را پیدا کنید. نمایشگاه های آن ها را بروید و در سیستم اطلاع رسانی آن ها ثبت نام کنید تا به نمایشگاه هایی که برایتان جالب تر هستند بروید.

نمایشگاه ها و آتلیه های دائمی:

روزنامه های محلی و اخبار نمایشگاه ها را در مجلات را بخوانید. برای مثال ممکن است در شهر شما فستیوالی برپا شود. شانس دیدن آثار دیگران را از دست ندهید. آثار الهام بخش را خریداری کنید و با خالق آن ها درباره تکنیک ها و ابزاری که استفاده کرده اند گفتگو نمایید.

مجلات:

 بسیاری از مجلات دارای آگهی های مد و جواهرات و حتی گاهی شرح درباره آن ها می باشد. حتی در یک مجله بی ارتباط با جواهر یا مد ممکن است تصویر افرادی را ببینید که جواهراتی در بر دارند. مجلات تخصصی جواهر را نیز به طور مرتب تهیه و مطالعه کنید.

کتاب ها:

کتاب ها شرحی عالی از جواهرات و اطلاعات مربوط به آن در سراسر دنیا فراهم کرده اند. به کتابخانه بروید یا کتاب های اینترنتی را مطالعه کنید.

اینترنت:

 در بخش جستجو ی تصویر موتورهای جستجو برای جستجوی تصاویر، عکس ها، طراحی ها و آثار گرافیکی و غیره استفاده کنید. اما آثار هنرمندان دیگر را کپی نکنید بلکه از آن ها به عنوان منبع الهام بهره بگیرید.

تمرین:
این تمرین را انجام دهید تا شیوه ای منحصر به خودتان برای کشف ایده ها بیابید. قوانین سخت و سریعی وجود ندارد. این یک سفر اکتشافی برای کشف ایده هایی است که بر شما تأثیر عاطفی می گذارند. چیزهایی که شما را صدا می کنند، مهم نیست به چه دلیلی. چیزهایی که برای شما جالب، زیبا، هیجان انگیز یا جدال انگیز هستند می توانند راه های جدیدی برای دیدن متفاوت اشیاء روزمره بگشایند.

هر جایی که زندگی می کنید، زمانی را برای قدم زدن در نظر بگیرید و کاملا به اطرافتان توجه کنید. بالا و پایین. چه اشکالی را در آسمان و زمین می بینید؟ ارتفاع آن ها نسبت به شانه های شما چقدر است؟ شما روی چه سطحی قدم می زنید؟جاده به چه شکلی است؟ شاید یک مسیر باریک در میان درختان است. هر جا که باشید، چیزی هست که توجه شما را به خودش جلب می کند. نور و سایه ها چگونه اند؟ انعکاسهای شیشه ها را می بینید؟ یک قطره ی شبنم روی برگ چگونه است؟ آیا هیچ کار فلزی در پارک دیده می شود؟حتی اگر شما نمی توانید هیچ کدام از چیزهایی که می بینید مستقیما در اثرتان به کار گیرید، فقط آگاه باشید که آن ها بر ایده های شما تأثیر خواهند گذاشت.

فرم های منحنی:

طراح می تواند از تصویر یک گل زنبق الهام بگیرد! انحناهای بلند گلبرگ ها تبدیل به یک فرم پیچان و زیبا شده اند که می توانند شکل دهنده ی طرح یک انگشتر یا آویز باشند.

چه چیزهایی را بنگریم؟

نور و سایه: شیوه ی نگاه خود به نور و سایه و بازتابش نور بر سطوح را تغییر دهید. سعی کنید آن ها را در سطوح و اشکال ساده تصور کنید. ببینید که اشکال سایه ها چگونه در طول روز تغییر می کنند و محو می شوند. به افق ها و سیلوئت ها دقت کنید و تفاوت اشکال با سایه هاشان را ببینید.

ساختمان ها: معماری یک منبع فوق العاده برای ایده یابی است. برخی از ساختمان های مدرن بهترین فرم ها و خطوط را دارند. بسیاری از ساختمان های قدیمی تر از جمله کلیساها، فضاهایی بی نظیر ایجاد می کنند. افسانه ای از مهارت باور نکردنی معمارانی که آن ها را ساخته اند.

طبیعت: کدام نقاش، مجسمه ساز، سفالگر، جواهرساز و طراحی هست که از طبیعت الهام نگرفته باشد؟ وقتی یک گل تا این حد عالی است، وقتی که خورشید هر عصر غروب می کند و وقتی ماه شب به شب بر ما می تابد؟ از این طبیعت خارق العاده متاثر شوید، از چیزهایی که انسان نقشی در ایجاد آن ها نداشته است.

مد روز (Fashion): به عنوان یک طراح جواهرات، بسیار شایسته است که از مد روز و گرایش های جدید رنگ و فرم آگاهی داشته باشید. نیازی نیست که شما حتما متاثر از مد باشید، اما این الزام وجود دارد که شما از آنچه پیرامون تان می گذرد آگاه باشید و بیاموزید.

فرهنگ های جهان: از فرهنگ های مختلف جهان و آثار آن ها ایده بگیرید. مثلا پارچه بافی بومی آفریقا، هنر بومی استرالیا، ماسک های اقیانوسیه و غیره همگی منابع فوق العاده ای از ایده ها هستند.

اکتشاف ایده ها:

بیاموزید چگونه آنچه را دیده و جمع آوری کرده اید، تجزیه و تحلیل کنید. آن ها را پس و پیش و جا به جا نمایید و تأثیرات مواد مختلف را بررسی کنید تا چیز جدیدی خلق کنید.

نور و سایه:

طرحی بر پایه بازی های تیره و روشن خلق کنید. اشکالی را از یک مقوای مشکی بسازید و آن را روی یک مقوای سفید قرار دهید تا کنتراست های اشکال را به خوبی ببینید. اشکال سیاه دوباره می توانند بریده شوند و به طور متفاوت در کنار هم قرار گیرند تا فرم های جدیدی بسازند.

تصاویر سه بعدی:

از اشیای سه بعدی از جمله ساختمان ها برای الهام گیری استفاده کنید. تصاویر و عکس های ساختمان ها را بیابید و از یک مداد برای ایجاد نقشمایه ها بهره گیرید. به خطوط محیطی آن ها توجه کنید.

بافت و پارچه:

الهام گیری از پارچه ها می تواند تأثیرات خوشایندی روی فلز ایجاد کند. اما به یاد داشته باشید که فلز به انعطاف پارچه نیست. ببینید چطور یک دامن آویخته یا پهن می شود یا لبه ی پیرامون آن به گونه ناصاف قرار می گیرد. شما همچنین می توانید از مقداری پارچه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از طرحتان بهره گیرید.

اشیای طبیعی:

کلکسیونی از برگ ها، سنگ ها، گل ها، صدف ها، پوست درخت و غیره تهیه کنید و آن ها را نزدیک محل کارتان نگه دارید. به جای کاربرد مستقیم فرم یک برگ یا سنگ، تلاش کنید آن ها را به فرم های گوچک تر خرد کنید. به این روش به فرم های جدید تر و جالب تری می رسید تا اینکه بخواهید کل آن را کپی کنید.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین