خبر
 

عشق غلتان

به دنبال لطافتي بي‌نظير 
بشر از ديرباز به دنبال لمس اشياء خاص و منحصر به فرد بوده است. علاقه به فرديت و منحصر به فرد بودن در تمامي زمينه‌ها به ويژه جواهرات، همواره در بشر وجود داشته است. پرورش‌دهندگان مرواريد، واسطه‌ها و طراحان جواهر معتقدند كه يك خانم مي‌تواند سبك خاص خود را از طريق مرواريدهاي شگفت‌انگيز مشخص كند. "اولاين مولر Eveline Müller" از طراحان "شركت گلنر Gellner" مي‌گويد: "از آنجايي‌كه تمامي خانم‌ها علاقه‌مندند كه خاص و منحصر به فرد به نظر برسند، به راحتي خود را با اشكال و رنگ‌هاي غيرمعمول مرواريدها تطابق مي‌دهند." اين شركت جواهرسازي (گلنر) كه در زمينه‌ي مرواريد فعاليت دارد با طراحان معروفي همكاري دارد و با عرضه‌ي مجموعه‌هاي باكيفيت، اثبات كرده است كه مرواريد پرورشي به طور همزمان قادر به نمايش تازگي و قدمت است. 
"ديتر مولر Dieter Müller"، مسئول بازارهاي آلمان و اتريش در شركت جواهرسازي تخصصي مرواريد، به نام "گولاي Gollay" واقع در سوئيس از نزديك سلايق مشتريان مرواريد را مورد بررسي قرار مي‌دهد. بر اين اساس، او به طوركامل از اين نكته آگاهي دارد كه خريداران سنتي و مدرن مرواريد نسبت به مرواريدهاي رنگي و داراي اشكال غيرمعمول از خود تمايل نشان مي‌دهند. او چنين مي‌گويد: "جواهرات مزين به مرواريد به وضوح گروه جديدي متشكل از خانم‌هاي علاقه‌مند به طرح‌هاي نامتعارف را مخاطب قرار داده‌اند. 

صورتي و بنفش 
با وجود آن‌كه رنگ‌هايي به غير از سفيد و خاكستري تا چند سال پيش دور از ذهن بودند امروزه رنگ‌هايي نظير صورتي، زرد، سرخ و بنفش بسيار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به تازگي اشتياق خاصي براي مرواريد آب شيرين ژاپن به وجود آمده كه البته بيشتر به دليل ويژگي‌هاي جانبي نظير كمپاني و در نتيجه قيمت بالاي آن است. "مرواريدهاي كاسو مي‌گورا Kasumigaura"، شهرت بي‌حد و حسر خود را از نام درياچه‌اي با همين نام گرفته‌اند كه در آنجا پرورش داده مي‌شوند. پرورش مرواريدهاي آب شيرين در درياچه كاسومي‌گورا يا دومين درياچه‌ي بزرگ ژاپن پس از درياچه‌ي "بي‌وا Biwa‌"، از سال 1962 آغاز شده است. افراد دست‌اندركار به سرعت متوجه شدند كه شرايط اين درياچه به‌حدي براي صدف‌هاي دوكفه‌اي مناسب است كه پس از گذشت تنها سه سال به اندازه‌ي بيست سانتي‌متر رشد مي‌كنند، درست زماني‌كه مي‌توان هسته را به منظور تشكيل مرواريد به آن اضافه كرد و پس از گذشت سه تا چهار سال مرواريدها تشكيل مي‌شوند. در مجموع، براي به وجود آمدن اين نوع ويژه از مرواريد، هفت سال مراقبت و فعاليت مورد نياز است. جذابيت خاص اين مرواريدها به دليل رنگ‌هاي تند آن‌ها مي‌باشد. مرواريدهاي كاسومي‌گارا به طور كلي داراي درخشش صورتي تند هستند. "بوريس آكيرا ديلن برگر Boris Akira Dillen Burger"‌ از شركت "پرلن يوكي Perlen Yukie" چنين مي‌گويد: "البته نوع خاصي از مرواريدهاي اين درياچه داراي ته رنگ خاكي و درخشش شديد متاليك هستند كه نوعي تلالو سبز براق به آن مي‌دهد." 


اشكال باروك، اشك مانند و شاخ شيطان
در مبحث اشكال مرواريدها، طراحان، اشكال غيرمتعارف و عجيب را به طرح‌هاي مدور ترجيح مي‌دهند. "ديتر مولر" معتقد است: "علاوه بر اشكال كلاسيك، مدور و اشك مانند به‌تازگي تقاضا براي مرواريدهاي باروك و به شكل سنگ ريزه بسيار بالا رفته است." "بوريس آكيرا" صاحب شركت "پرلن يوكي" تاكيد فراواني بر روي اشكال و رنگ‌هاي غيرمعمول و نامتعارف دارد همچنين نسبت به "نيم مرواريدهاي مابه Mabe Semi-Pearls" نيز علاقه فراواني نشان داده است. 
يك سمت اين مرواريدهاي ژاپني كه درخشش آن داراي ته رنگ برنزي و آبي است به حالت صاف مي‌باشد و تا اندازه‌ي بيش از 22 ميلي‌متر رشد مي‌كند. او همچنين با افتخار گزارش مي‌دهد: "تنها يك مزرعه‌ي پرورش اين نوع مرواريد وجود دارد." 

نوع ديگري از مرواريد كه در شركت پرلن يوكي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، "شاخ شيطان" يعني مرواريدهاي پرورشي "آكويا كشي Akoya Keshi" با رنگ طبيعي به شكل شاخ‌هاي كوچك مي‌باشند. اگرچه، تنها يك جنبه در انتخاب مرواريد وجود دارد كه هر طراحي هنگام خلق جواهرات منحصر به فرد علاوه بر اشكال غيرمعمول و رنگ‌هاي ناياب به آن اهميت مي‌دهد و آن هم كيفيت است. 

"اولاين مولر" مي‌گويد: " معيار اصلي، درخشش و تلالو مرواريد است." اين كارشناس سوئيسي شركت گولاي در زمينه‌ي مرواريدهاي پرورشي تاكيد مي‌كند كه آن‌ها تنها از مرواريدهاي سالم با درخشش طبيعي استفاده مي‌كنند.


مرغ يا تخم‌مرغ 
آيا در طراحي جواهر از مرواريد الهام گرفته مي‌شود يا اين‌كه مرواريدها بر اساس آنچه طراح در ذهن دارد انتخاب يا حتي پرورش داده مي‌شوند؟ 
اين سؤال را از پرورش دهندگان و تجار حائز اهميت در زمينه‌ي پرورش مرواريد مي‌پرسيم. پاسخ واضح است: در اغلب موارد، مرواريدها با طرح و رنگ خود مبنا و اساس طراحي را تشكيل مي‌دهند، گرچه از آغاز حرفه‌ي پرورش مرواريد تاكنون پيشرفت‌هاي چشمگيري حاصل شده است اما هنوز اين طبيعت است كه نتايج حاصل از پرورش مرواريد را تعيين مي‌كند. طراحان جواهر، اغلب از زيبايي اشكال و رنگ‌هاي مرواريد براي خلق جواهرات الهام مي‌گيرند. برعكس در برخي موارد خاص كه بسيار هم كار دشوار و طاقت‌فرسايي است، به منظور اجراي طرح مورد نظر، طراح جواهر به دنبال يك مرواريد مناسب مي‌گردد. 
"رابرت ون Robert Wan"، يكي از معروف‌ترين پرورش‌دهندگان مرواريد در "تاهيتي Tahiti" كه صاحب بخش طراحي مخصوص خود است طرح‌هايي را بر روي كاغذ پياده مي‌كند كه از بهترين مرواريدهاي شركتش الهام گرفته شده‌اند. مجموعه‌ي جديد جواهرات او چيزي بين مدرنيته و سنت مي‌باشد كه در قالب زيورآلات و لوازم جانبي با چندين كاربرد متفاوت عرضه شده است. 
رشته‌هايي از پارچه‌ي كيمونوي پاره شده كه مرواريدهاي پرورشي درخشان آبي و سبز- سياه تاهيتي در اندازه‌هاي متفاوت از آن‌ها عبور داده شده‌اند و از آن‌ها مي‌توان به عنوان گردنبند، دستبند، كمربند استفاده كرد. بيننده با اشتياق فراوان به مجموعه‌ي رابرت ون مي‌نگرد: "او(رابرت ون) به طوركامل به زيبايي مرواريدها اعتماد كرده است." 

تاريخچه‌ي مرواريدهاي پرورشي 
در سال 1869 معماي چگونگي پديد آمدن جواهرات اقيانوس‌ها براي بشر حل شد. پرورش مرواريد به معناي بهره‌برداري از فرايندهاي طبيعي داخل صدف دوكفه‌اي در دفع عوامل بيگانه و خارجي است. به جاي آن‌كه شي خارجي به صورت تصادفي وارد صدف شود، هسته‌اي درون آن قرار داده مي‌شود كه حاصل آن مرواريد گران‌بهاست. 



 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین