خبر
 

کانی فلورین یا فلوئوریت

 

کانی فلورین یا فلوئوریت به فرمول شیمیایی CAF2 مهمترین کانی فلوئور در طبیعت میباشد که می توان فلوئور را از آن بدست آورد.

این کانی به رنگ های زرد ، سبز ، صورتی, آبی ، بنفش ، بی رنگ و گاهی سیاه بوده و در سیستم کوبیک ( مکعبی ) متبلور می شود. به صورت نیمه شفاف بوده و دارای جلای شیشیه ای است .  وزن مخصوص این کانی 18/3 و سختی آن 4 می باشد. معمولاً فضای خالی بین سایر کانی ها را پر می کند و در طبیعت بیشتر به صورت  رگه ای مشاهده شده و همراه با کانی هایی کلسیت - کوارتز - باریت- سلستین و سولفید های گوناگون همراه است . فلوئوریت در صورت خالص بودن 7/48 % فلوئور و 3/51 % کلسیم دارد . در تصاویر زیر سیستم مکعبی و جلای شیشه ای فلوئوریت , قابل تشخیص است.

 نحوه تشکیل , ذخایر و تولید :

فلوئوریت در محدوده وسیعی از شرایط زمین شناسی تشکیل و مشاهده می شود . کانسارهای فلوئوریت می توانند دارای منشاء رسوبی - کربناته باشند یا به صورت  رگه ای معمولا ً مرتبط با سنگهای آذرین خروجی اسیدی تا حد واسط همراه باشند. (تصویر)

از نظر میزان ذخایر فلوئوریت , بر اساس گزارش سال  1998 میلادی,  سازمان زمین شناسی و معدن آمریکا, کشور مکزیک با 32 میلیون تن در رتبه اول و کشورهای آفریقای جنوبی و چین به ترتیب با 30 و 23 میلیون تن در مقام دوم و سوم را دارند بعد از کشورهای فوق فرانسه با 10 میلیون تن  و اسپانیا با 6 میلیون تن  قرار می ‌گیرند.

براساس اطلاعات وزارت صنایع و معادن , در سال 2001 میلادی ( 1380 شمسی)  جمعا بیش از 1/3 میلیون تن ذخیره احتمالی و بالغ بر  5/1 میلیون تن ذخیره قطعی فلورین در ایران وجود داشته است.

معادن کمر مهدی  ( 165 کیلومتری جنوبغربی طبس ), پاچی میانا  ( 88 کیلومتری جنوب قائم شهر) , پیناوند ( 70 کیلومتری شماشرق اصفهان) ,  جویمند  (  21 کیلومتری شمالغربی گناباد ), آتشکوه (20 کیلومتری جنوب شرق دلیجان), کیاسر (جنوب شرقی کیاسر و 10 کیلومتری ده آرا)  به عنوان معادن قدیمی و فعال فلورین در ایران به حساب می آیند. ( تصویر زیر رگه فلورین را در میان سنگهای آذرین , واقع یکی از کانسارهای فلورین ایران نشان می دهد )

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین