خبر
 

۹ کانی کمیاب و گرانقیمت جهان

متاسفانه در برخی از مقالاتی که در مجله ها به چاپ می رسد مطالبی عنوان می شود که بسیار غیر علمی و منسوخ می باشد مخصوصا که اگر این مطالب در قالب یک مقاله علمی در یک مجله تخصصی و معتبر به چاپ برسد باعث ترویج و اشاعه فرهنگ منسوخ و غیر حرفه ای می شود.

کنفدراسيون جهانی جواهر که یک مرجع بین المللی و معتبر می باشد و تمامی موسسات گوهرشناسی جهان از جمله GIA نیز طبق قوانین این کنفدراسیون عمل می کنند.

در کتاب معانی واژگان و اصطلاحات طبقه بندی شده که توسط کميسيون سنگهای رنگی در سال 2010 تدوين شده نیز برای جلوگیری از ترویج غلط این گونه اصطلاحات به روشنی اشاره شده است که اصطلاح نيمه گرانبها گمراه کننده ميباشد و در قسمت ۴.۳.۶ و ۵.۴۱ . به روشنی به اين مورد اشاره شده است:

 

. 4.3.6 The term “semi precious

The term "semi precious" (5.41) is misleading and shall not be used.

اصطلاح “نيمه گرانبها”

اصطلاح نيمه گرانبها گمراه کننده ميباشد و نبايد استفاده بشود

5.41.  Semi Precious.

previously regarded as not a rare stone. Now it is a misleading term.

نيمه گرانبها

سابقا به سنگهايی که کمياب نبودند گفته ميشد و امروزه يک اصطلاح گمراه کننده ميباشد.

با توجه به مطالب فوق سری به بعضی از سایتهای مختلف جواهر و فروش جواهر زدیم و به موارد زیر برخوردیم.

9 کانی کمیاب و گرانقیمت جهان

سنگهای جواهری که در زیر به آنها اشاره می شود بسیار کمیاب بوده و قیمتهایی که در این قسمت از مقاله ارایه می شود در حقیقت رکورد بالاترین قیمت برای این سنگها محسوب می شود.

Jevemejevite

 

 

image001

 

نام اين سنگ جواهر يِ رِ مي اِ وايت  است حتي تعداد بسيار زيادي از جواهر شناسان و جواهر فروشان نيز تا به حال اسم اين سنگ جواهر را نشنيده‌اند. اين سنگ داراي رنگهاي بي رنگ، آبي آسماني، زرد كم رنگ است بهترين كيفيت اين سنگ جواهر متعلق به كشور ناميبيا است. رنگ آبي اين سنگ به صورت rough ممكن است با  Aquamarine اشتباه گرفته شود نام اين سنگ بر گرفته از نام كاني شناس روس pavel jeremejev گرفته شده كه در سال 1883 اين كاني را كشف كرد در سال 2005 يك قطعه تراش خورده از اين كاني به وزن 93/2 قيراط قطيراطي 2000 دلار در اينترنت به فروش رسيده است.

 

BlacK Opal

 

 

image002

 

كشور استراليا بزرگترين توليد كننده اپال در جهان است. و كيفيت اپالهاي اين كشور بسيار بالا است 95 درصد اپال توليد شده در دنيا متعلق به  معادن اپال استراليا است 5% الباقي متعلق به مكزيك ، شمال برزيل، آمريكا و معادن جديد در كشورهاي ايتوپي و كشور مالي در غرب آفريقا مي باشد گرانقيمت ترين اپالهاي دينا Blaclc Opal   يا اپال سياه و اپال با رنگ خاكستري تيره مي باشد كه قيمت اين دو نوع اپال  مي تواند تا قير اطي 2355 دلار باشد.

 

Bixbite ( red beryl)

 

اين سنگ از خانواده beryl است و در برخي از بازرهاي دنيا زمرد قرمز نيز ناميده مي‌شود و  در كشورهاي بسيار كمي يافت مي شود از جمله آمريكا و مكزيك اين سنگ هم مانند زمرد اكثرا داراي ناخالصي هاي فراوان است و بلورهاي بيش از 2 قيراط آن به ندرت يافت مي شود و قيمت يك قطعه bixbite قرمز خوش رنگ و پاك قيراطي 10000 دلار مي باشد.

 

musgravite

 

image005

 

سنگ موسگراوايت يكي از جواهرات جديد و بسيار كم ياب است عناصر اصلي تشكيل دهنده اين سنگ جواهر بر ليوم( BE) آلمينيوم(AL) و منيزيم (MG) مي باشد نام اين سنگ از منطقه اي در استراليا به نام موسگراو كه براي اولين بار اين كاني يافت شده گرفته شده است. اين كاني در كشورهاي استراليا، گرين لند ،  ماداگاسكار يافت مي شود سريلانكا نيز در سال 1993 2 قطعه از اين سنگ جواهر را براي اولين بار به بازار جواهرات عرضه كرد. قيمت اين سنگ جواهر 000/50 دلار براي هر قيراط است.

 

PAINITE

 

image006

 

به نظر برخي كارشناسان جواهر كمياب ترين كاني در دنيا محسوب مي شود كاني شناس انگليسي به نام   ARTHUR CD PAIN اولين بار اين كاني را كشف كرد و به خاطر كاشف آن اين سنگ را پي نايت نام گذاري كردند تا قبل از سال 2005 تنها 25 قطعه پي نايت در دنيا يافت شده بود بهترين معدن اين كاني متعلق به ميانمار است.

 

قيمت اين سنگ جواهر قيراطي 000/60 دلار است.

 

BLUE GARNET

 

image008

 

كاني گارنت در بسياري از رنگها مانند قرمز ، نارنجي، زرد ، سبز، قهوه‌اي ، مشكي، صورتي ، بي رنگ ،‌و آبي يافت مي شود.

 

ولي كمياب ترين رنگ  اين خانواده رنگ آبي آن است. در سال 1990 براي اولين بار در مادگاسكار كشف شده بعد از سال 90 ذخايري از اين كاني در كشورهاي آمريكا، روسيه و تركيه نيز  يافت  شد اين سنگ جواهر خاصيت color change داشته و در زير نور روز سبز آبي است  و در زير نور چراغ به رنگ ارغواني تغيير رنگ مي دهد.

 

يك گارنت colorchange 4.2 قيراطي در سال 2003  به قيمت8/6 ميليون دلار فروش رفته است.

 

Serendibite

 

image010

 

رنگ اين سنگ جواهر آبي مايل به سبز تيره است و معدن آن در كشور سريلانكا است. عناصر تشكيل دهنده اصلي اين سنگ كلسيم(ca) ، منيزيم (mg) المينيوم(al)سيليس(si) بر (br) و اكسيژن(O) است تعداد سنگهاي تراش خورده موجود از سرند يبايت به اندازه انگشتان دست نمي‌باشد.  و كمترين مبلغ فروخته شده از آن قيراطي 14300 دلار براي هر قيراط است در بالاترين قيمت 8/1 ميليون دلار براي هر قيراط به فروش رسيده است اكثر ابعاد اين سنگ كمتر از يك قيراط هستند.

 

Red diamond

Red diamond

image011
 

يا الماس قرمز يكي ديگر از كمياب ترين سنگهاي جواهر محسوب مي‌شود رنگ آن قرمز مايل ارغواني است و رنگ قرمز خالص آن تا امروز ديده نشده است يكي از غني‌ترين معادن الماس كه رنگ قرمز الماس نيز در آن يافت مي شود معدن argyle استراليا است كه بالاترين قيمت فروخته شده براي بهترين الماس اين معدن 2.5 ميليون دلار براي هر قيراط است.

 

Imperial jadeite

 

image013
 

در عين ناباوري گرانقيمت ترين سنگ جواهر در دنيا كه تا به امروز به فروش رسيده است سنگي از خانواده جيد است با نام Imperial jadeite: بزرگترين ذخيره آن در كشور هاي گواتمالا و آمريكا است در سال 1997 در حراج christies هنگ كنگ گردد گردنبندي كه داراي سنگ Imperial jadeite: بود به قيمت 3/9 ميليون دلار فروش رفت كه بر اساس قيمت فوق، قيمت اين سنگ قيراطي 3 ميليون دلار است.

 

بر اي اثبات استدلالهاي ارائه شده در اين مقاله به مطالب فوق بسنده نكرده و سري به سايتهاي فروشنده معتبر سنگهاي جواهر زديم در سايت معتبر multicolor.com كه مرجع بسياري از تاجران سنگهاي رنگي براي خريد  و فروش است با موارد مشابه ديگري روبه رو شديم .

Taaffeite

 

image015

 

سنگ تافئيت براي جواهر فروشان و حتي برخي از جواهر شناسان شناخته شده نيست قطعه‌اي  با كيفيت متوسط آن به ورزن 17/6  قيراط بارنگ ارغواني مايل به آبي كم رنگ با قيمت كلي 19744 دلار ارائه شده بود.

 

TiTanite (sphene):  سنگی از این خانواده با کیفیت متوسط به رنگ سبز (Medium Dark yellow Green ) با تراش  بیضی  و وزن 80/20 قیراط با قیمت 3993 دلار برای کل سنگ جهت فروش ارائه شده بود.

Tanzanite:

image017

 

به رنگ بنفش خانواده zoesite  گفته می شود

 

ودر اینترنت قطعه ای به وزن 43/3 قیراط و کیفیت متوسط و رنگ بنفش ( Medium violet ) و تراش بیضی (oval) به قیمت 779 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود

Demantoid ( Andradite Garnet ) این سنگ از خانواده  گارنت است و رنگ سبز دارد جزو معدود سنگهای رنگی است که نور را  به رنگهای تشکیل دهنده آن تجزیه کرده و چشمکهای رنگی در سنگ مشاهده می شود یکی دیگر از سنگهای رنگی که پدیده زیبای Dispersion را دارد Sphen است قطعه ای به وزن 27/2 قیراط ، تراش بیضی (oval) و رنگ سبز مایل به زرد از سنگ Demantoid با قیمت 2043 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود.

Pariba

image018

 

:

image019

 

به رنگ آبی آسمانی مایل به سبز خانواده تور مالین پارایبا میگویند و قطعه ای به وزن 40/20 قیراط ، تراش oval و رنگ آبی مایل به سبز با قیمت 179520 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود

 

Alexandrite:  رکورد دار این سایت سنگی از خانواده ( CRYSOBERYL ) به نام Alexandrite  است که دارای پدیده color change  بوده ودر نور روز یک رنگ ودر نور شب در زیر لامپ رنگ دیگری را نمایش می دهد. سنگ الکساندرایتی به وزن 66/8 قیراط با رنگ سبز آبی در روز و ارغوانی مایل به قرمز درشب با کیفیت بسیار بالا و تراش بیضی (oval) با قیمت کل 235552 دلار ارائه شده بود

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ارائه شده فوق آیا واقعا می توان نتیجه گرفت تنها زمرد ، یاقوت ، الماس و الکساندرایت قیمتی بوده و سنگهای دیگر نیمه قیمتی است . (خودتان قضاوت کنید)

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین