خبر
 

تاثیر نا خالصی ها در دوام سنگ زمرد

به‌عنوان مثال ناخالصی‌های روشن یا تیره، ناخالصی اثر انگشت مانند: کریستال مهمان، انواع ترک‌ها. دو اصل مهم در شفافیت زمرد و تشخیص ناخالصی به شرح زیر می‌باشد.

 

Inclusion  یا  ناخالصی  به هر نوع ناپاکی درونی در سنگ‌های رنگی اطلاق می‌شود.
به‌عنوان مثال  ناخالصی‌های روشن یا تیره، ناخالصی اثر انگشت مانند: کریستال مهمان، انواع ترک‌ها.
دو اصل مهم در شفافیت زمرد و تشخیص ناخالصی به شرح زیر می‌باشد. 
۱) ناخالصی چه تأثیری در دوام سنگ خواهد گذاشت؟( دیدن سنگ با بزرگ‌نمایی X 10 لوپ یا میکروسکوپ ) 
۲) آيا ناخالصی تاثیر مثبت یا منفی در زیبای سنگ دارد؟ ( مشاهده بدون بزرگ‌نمايی )

دوام 

اکثر زمردها دارا ی ناخالصی بوده و لازم است که ناخالصی‌های مهم و خطرناک را از ناخالصی‌های ذاتی و کم‌اهمیت سنگ تفکیک دهيد و بسیار آسان است که حساسیت بیش از حدی به ترک‌های مویی درونی سنگ داشته باشیم و از داشتن سنگی با زیبایي فطری یا از یک خرید خوب اجتناب کنیم. 
مهمترین مورد در دوام یک زمرد وجود شکاف یا ترکی می‌باشد که از درون به سطح سنگ رسیده باشد. هنگام تولید یک جواهر، جواهرساز مجبور است فشاری به طلا و سنگ وارد كند. هنگام سوار نمودن زمرد چهار گوشه‌ي آن با چنگک محسور می‌شود و یا در ( bezel -set ) زمرد از قسمت لبه فارسی در جواهر قرار می‌گیرد . در هر دو مورد اگر زمرد دارا ی ترک‌هایی در آن قسمت‌های سنگ باشد احتمال صدمه ديدن زمرد وجود دارد. 

زمرد ۱.۳۲ قیراطی دارا ی ترک درونی در امتداد ۲ پخ که به سطح سنگ نیز رسیده است. 

دوام زمرد چقدر می‌باشد؟

یک سنگ زمرد پس از استخراج و تراش بیشترین فشارها را پشت سر گذاشته و از این پس نیز می‌تواند این‌چنین باشد. نمونه‌‌ي قيد شده در عكس، از موارد حاد مي‌باشد. 
ضریب سختی ( hardness ) زمرد 7.5 می‌باشد. این به آن منظور است که ذرات گردوخاک که از گروه کانی‌های سیلیکات ( کوارتز ) می‌باشد با ضریب سختی ۷, به‌دلیل سختی کمتر از زمرد نمی‌تواند باعث سائیدگی و خط و خش در آن شود. سنگ‌های با سختی کمتر از کوارتز، کمتر در تولید جواهر به کار می‌روند به‌خصوص در انگشتر که بیشترین تماس را با پیرامون خود دارد. 

نقش شفافیت در زیبایی 

اگرچه در مورد شفافیت الماس تراش داده شده روش واحد و تعریف شده‌ای که مورد تایید همگان باشد وجود دارد و با مشاهده ناخالصی در الماس تراش داده شده برحسب مکان ، تعداد، ماهیت، اندازه و وضوح آن از ارزش آن کاسته می‌شود، ولی دربیشتر سنگ‌های رنگی این‌چنین نیست، به‌خصوص در زمرد، یاقوت کبود و قرمز. ناخالصی‌ها می‌توانند جذابیت خاصی در برگشت نور و رنگ به چشم بیننده بدهند. در این سنگ‌ها وجود ناخالصی‌های میکروسکوپی درحقیقت باعث افزایش ارزش سنگ و زیبایی آن مي‌شود. البته ناخالصی‌های زیاد باعث پایین آمدن ارزش سنگ می‌شود، زیرا چشم بیشتر از اینکه از رنگ آن لذت ببرد متوجه ناخالصی‌ها درونی آن می‌شود. 
جدول شفافیت پاکی زیر توسط محققینGIA  برای سنگ‌های رنگی تعریف شده است که معیار بسیار خوبی برای توضیح و درک شفافیت سنگ‌های رنگی چه برای فروشندگان و چه خریداران می‌باشد.
Type I  
این نوع سنگ‌ها به‌طور معمول در ديد چشم پاک بوده و یا ناخالصی‌های بسیار کمی دارند. نمونه این دسته: آکوامارین و توپاز 
type II
این نوع سنگ‌ها در ديد چشم تا حدی پاک بوده و گاهی دارای ناخالصی‌های کوچکی می‌باشند. نمونه این دسته: پریدوت و یاقوت کبود 
type III
این نوع سنگ‌ها معمولا ناخالصی‌های آشکاری دارند که با چشم مشهود می‌باشد. نمونه این دسته: زمرد و تورمالین قرمز 
یک واژه توسط تجار کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام "Crystal  "
واژه کریستال به شفافیت و به اصطلاح آبدار بودن سنگ بر می‌گردد که این شفافیت در زمردهای کم‌رنگ و روشن بیشتر مشهود می‌باشد. 


به‌عنوان مثال خریداران ایتالیایی در زمره این خریداران هستند که در پي زمرد کریستال می‌باشند، زیرا ادغام آن با طلاي زرد ۱۸ عیار بسیار زیبا می‌باشد. در مقابل، خریداران آسیایی به‌خصوص هنگ‌کنگی‌ها دوستدار زمرد با سبزی غلیظ و تیره هستند. در ایالات متحده آمریکا با جمعیت زیاد و سلیقه‌های متفاوت همه‌گونه رنگ و شفافیت زمرد طرفدار دارد. درنهایت افراد هر کشوری پس از شناخت دقیق‌تر از رنگ و شفافیت  می‌توانند انتخاب دقیق‌تری داشته باشند. 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین