خبر
 

توضیحاتی در مورد فیروزه

 


گوهر فيروزه اگرچه شفافيت و يا براقي بسياري از گوهرها را ندارد اما به دليل رنگ زيبا و استفاده تزئيني آن در دوره هاي مختلف تاريخ، در بين ملل مختلف از محبوبيت خاصي برخوردار مي باشد.
فيروزه از نظر رنگي به رنگ هاي زرد، سبز چمني تا آبي آسماني در بازار هاي جهاني يافت مي شود. اين سنگ تنها در مناطق خشک در برخورد آب هاي اسيدي زير زميني اشباع از مس با کاني هايي که داراي آلومينيوم و فسفر هستند به وجود مي آيد.
مشخصات فيروزه:
سختي در مقياس موهس: 6-5
وزن مخصوص: 76/2
سيستم کريستالين: تريکلينيک
ساختار شيميايي: CuAl6(Po4) (OH8)4H2O
شفافيت : مات ،کدر
ضريب شکست: 61/1 – 65/1

سه فاکتور مهم در قضاوت کيفيت فيروزه وجود دارد که عبارتند از:
1) رنگ (Color)
2) بافت (Texture)
3) شجره (Matrix)
رنگ (Color):
گرانبهاترين رنگ فيروزه، رنگ آبي متوسط يکدست که به آبي آسماني معروف است، بوده که شهر نيشابور ايران به دليل داشتن بهترين رنگ فيروزه در دنيا شهرت دارد. به همين علت در تجارت بين المللي بهترين رنگ فيروزه به Persian Blue معروف است. صرف نظر از اينکه گوهر مربوط به ايران باشد يا خير.
از ديگر معادن مهم فيروزه در جهان مي توان به آمريکا و مکزيک اشاره نمود که به رنگ هاي آبي کمرنگ، آبي مايل به سبز و سبز مايل به آبي ديده مي شود و يا فيروزه مصر که به رنگ سبز مايل به زرد و يا آبي مايل به سبز يافت مي شود. دانشمندان بر اين عقيده اند که وجود عنصر آهن در ترکيب شيميايي فيروزه باعث به وجود آمدن رنگ سبز در آن مي شود در حاليکه هر چه عنصر مس در فيروزه بيشتر باشد رنگ آبي در آن تشديد شده و در نتيجه باعث افزايش قيمت آن خواهد شد.
بافت (Texture):
فيروزه از تجمع کريستال هاي ميکروسکوپي (Microcrystalline Aggregate) بسيار ريزي تشکيل شده است. اگر اين کريستال ها به يکديگر نزديکتر باشند، جذب و نفوذپذيري مواد خارجي به فيروزه کاهش پيدا کرده و در نتيجه سختي و استقامت آن در تغيير رنگ بهتر خواهد بود . همچنين بعد از صيقل از جلاي بهتري نسبت به آن دسته از فيروزه هايي که به دليل فاصله بيشتر بين کريستال هاي ريز آن، مواد بيشتري را به خود جذب مي کنند، برخوردار خواهند بود.


شجره (Matrix):
فيروزه هايي که در معادن سنگ آهک تشکيل مي شوند داراي شجره هاي قهوه اي تيره و فيروزه هايي که در معادن ماسه سنگ تشکيل مي شوند داراي شجره هاي روشن تري هستند.
در بازارهاي جهاني فيروزه هايي که بدون شجره هستند از ارزش بيشتري برخوردار بوده و هرچه مقدار شجره در فيروزه بيشتر باشد از ارزش آن مي کاهد. البته فيروزه هايي که شجره هايي که به شکل خطوط نازک بوده و همانند نقش تارعنکبوت (Spider Web) را در فيروزه نشان مي دهد از محبوبيت خاصي در بين علاقه مندان برخوردار است.

بهسازي فيروزه ها:
Dying : بسياري از فيروزه ها کمرنگ بوده و از اين جهت مورد بهسازي قرار مي گيرند که رنگ ها آنها بهبود يابد تا ارزش آن ها بيشتر مي شوند.

Impregnating: به دليل آن که فيروزه ها از قدرت جذب مواد خارجي همانند چربي و يا مواد آرايشي که باعث آسيب رساندن به گوهر مي شود، را دارا مي باشد آنها را در پلاستيک و يا پارافين ذوب شده قرار مي دهند تا از نفوذ مواد خارجي به آن جلوگيري کرده و باعث ارتقاء رنگ، جلا و استقامت فيروزه مي شود.

فيروزه هاي مصنوعي و بدلي:

اگر چه فيروزه به مقدار کافي يافت مي شود اما فيروزه با کيفيت عالي کمياب بوده و به همين ديل انواع فيروز هاي مصنوعي و بدلي و شبه فيروزه ها در بازار جهاني رواج يافته اند

فيروزه مصنوعي (Synthetic Turquoise):

در سال 1980 ميلادي فيروز هاي مصنوعي که داراي رنگ و زيبايي خوبي مي باشد توسط کمپاني Gilson به بازار جهاني معرفي شد که براي مدت کوتاهي ساخته شد و به همين دليل کمياب بوده و به ندرت ديده مي شود.

فيروزه بدلي (Imitation Turquoise):

از انواع فيروزه هاي بدلي که از شيشه و يا پلاستيک ساخته شده اند به وفور در بازارهاي جهاني ديده مي شود. نوع ديگر فيروزه هاي بدلي که بسيار رواج دارد از ترکيب پودر کاني هاي مختلف ساخته شده که توسط چسب و رنگ شکل فيروزه را به خود مي گيرد و Reconstructed Turquoise ناميده مي شوند.

شبه فيروزه هاي طبيعي:
 

Howlite: 
اين سنگ که نمونه اي طبيعي است و تنها در آمريکا يافت مي شود، داراي رنگ سفيد با شجره هاي خاکستري و يا مشکي مي باشد. اين سنگ بعد از رنگ شدن يکي از بهترين شبه فيروزه ها است.
از ديگر شبه فيروزه هاي طبيعي که به جاي فيروزه خريد و فروش مي شود مي توان به Variscite و Chrysocolla اشاره نمود.

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین