خبر
 

راهنمای خرید برلیان

 

تجارت سنگهای قیمتی، یکی از تجارتهای پر سود جهانی به شمار می رود که دستمایه آن محصولاتی طبیعی است که به لطف هنر بشر تبدیل به کالاهایی بی بدیل برای سرمایه گذاری و بهره برداری می شوند.

برق خیره کننده و سحرآمیز جواهرات در زیر نورهای هدایت شده فروشگاههای شیک جواهر فروشی مترصد است تا نگاه مشتاق عاشقان زیبایی را شکار کند. شکاری که صید و صیاد هر دو از موهبت آن برخوردارند.

جواهرات و زیورآلات به خصوص اگر اصل و گران قیمت باشند، مطلوب تقریبا تمامی خانم ها است. راستی هیچ می دانید چرا اینقدر این سنگ ها زیبا و پرجاذبه اند؟ می دانید چرا ما برای خریدن آنها اینقدر پول می پردازیم. و چطور باید آنها را بشناسیم و از آنها نگه داری کنیم؟ می دانید چقدر باید برای آنها پول بپردازید که مغبون نشوید؟  انواع سنگهای قیمتی که از معادن عمیق استخراج می شود، پس از برش خوردن و نشستن روی پایه های طراحی شده و یا به صورت خام به سرمایه ای تبدیل می شوند که هزاران سال عمر دارند.

سنگهای قیمتی به دلیل استحکام فوق العاده، زیبایی، کمیابی و منحصر به فرد بودن از ارزش ذاتی برخوردارند. که این ارزش ذاتی چون با پول یعنی کالایی که مدام در حال نوسان است سنجیده می شود، بنابراین همواره در حال افزایش است.

سنگهای قیمتی نظیر الماس، مروارید، یاقوت، فیروزه، و عقیق در طول هزاران سال تحت تأثیر فشار بسیار بالا و دمای زیاد در عمق زمین ساخته شده اند. شرایطی که برای فراهم آوردن آنها باید هزاران سال دیگر صبر کرد و از آنجا که ما هزاران سال بعد نیستیم و صبر آن را هم نداریم، همین امروز با پرداختن پولهای بیشتری آن ها را تصاحب می کنیم.

البته به مدد تکنولوژی امروزه سنگهای بدل که در شرایط مصنوعی ساخته می شوند نیز وجود دارند که بهای بسیار نازلتری دارند. این جواهرات مصنوعی به نام (اتمی) شناخته می شوند که ارزش بهترین نوع آنها هم حدود یک صدم قیمت جواهرات اصلی است و بخش مهمی از تولیدات انبوه جواهرات در بازار کشور ما نیز از همین نوع جواهرات بدلی استفاده می کنند.

در کشورهایی مانند ایتالیا، هندوستان، آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکا که از مراکز تولید و تراش سنگهای قیمتی هستند این تجارت بصورت کاملا شفاف در حال انجام است. از آنجا که گمرک کشور ما این سنگها را جزء کالاهای لوکس دسته بندی کرده، از ورود آنها ممانعت بعمل می آورد. این در حالیست که وارد کردن سنگهای قیمتی که برخلاف مواد مصرفی وارداتی دیگر برای مدتهای طولانی ارزش افزوده دارند، کمک به حفظ ثروت ملی و ملت محسوب می شود و اصولا یکی از راههای حفظ ثروت نزد کشورها و خانواده های ثروتمند، تبدیل پول به اینگونه کالاهاست که ارزش ذاتی دارند.

الماس اصلی ترین و مشهورترین سنگ گرانبهایی است که امروزه وجود دارد و گرانقیمت ترین سنگ جواهر موجود است و درجه خلوص و عیار آن براساس وزنش محاسبه می گردد که واحد محاسبه آن قیراط است. بنابراین هر چه الماس بزرگتر باشد ارزش آن بیشتر است. اگرچه سنگهای کوچک الماس نیز با واحد قیراط شمارش می شوند. برای مثال یک قطعه الماس یکصد قیراطی دهها برابر یکصد قطعه الماس که هر کدام یک قیراط وزن دارند و مجموعا ۱۰۰ قیراط هستند، واجد ارزش است.

کیفیت الماس به چهار ویژگی بستگی دارد از جمله: ۱- نوع تراش ۲- وضوح و نداشتن رگه های ناخالصی ۳- رنگ که هر چه سفیدتر و درخشانتر باشد، بهتر است. شما حتماً نام برلیان را شنیده اید اما بهتر است بدانید که برلیان نام نوعی برش است که بر الماس می زنند. یعنی برلیان نام نوعی برش الماس است نه همان الماس.

راه تشخیص سنتی الماس اصل از بدل دمیدن بخار دهان روی سنگ است که بخار به سرعت از روی الماس اصل محو می شود.

نوع دیگر سنگهای قیمتی یاقوت است که به رنگهای قرمز، سبز و آبی یافت می شود و این سنگها نسبت به الماس از ارزش به مراتب کمتری برخوردارند. یکی دیگر از سنگهای قیمتی مروارید است که هم بصورت طبیعی وجود دارد و هم آنها را در داخل صدف کشت می دهند. مروارید هر چه درشتتر و دایره وارتر باشد، گرانبهاتر است.

فیروزه که جزء سنگهای قیمتی جهان به شمار می رود از جمله جواهراتی است که معادن آن در کشور ما نیز وجود دارد و ما همانند بسیاری دیگر از داشته های خود، برای آن خاصیتهای دیگری نیز در شمار آورده ایم که از جمله آنها می توان بر سنگ مقدس و طلسم خوشبختی اشاره کرد. این سنگ قدیمی از مشرق به مغرب راه یافته است و حتی اعتقادات در زمینه این سنگ قیمتی به همراه خود آن به مغرب زمین رفته است.

 اروپائیان از حلقه های فیروزه به نام هدیه فراموش ناشدنی یاد می کنند. فیروزه در رنگهای سبز و آبی و طیفی از ترکیب این دو رنگ وجود دارد که رنگ آبی آسمانی روشن، مرغوبترین نوع فیروزه به شمار می رود.

بد نیست این را هم بدانید که ۶۰ درصد تولید جواهر دنیا از نظر ارزش و ۸۰ درصد از نظر قیمت نیز در هندوستان صورت می گیرد و حدود یک و نیم میلیون نفر فقط در بخش تولید آن مشغول به کار هستند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین