خبر
 

یاقوت بی رنگ Colorless Sapphire

بسیاری از سنگ های جواهری از راه های زیادی با الماس مقایسه شده اند و یاقوت رنگی سفید نیز از این مورد استثناء نمی باشد. بسیاری از خصوصیات یاقوت رنگی سفید کاملاً نزدیک به الماس می باشد. سختی و پایداری، درخشندگی، قیمت و رنگ پاک و تمیز هم در الماس و هم در یاقوت سفید وجود دارند.

                                                    


یاقوت رنگی سفید دارای عدد سختی ٩درواحد موهس است، این در حالی است که الماس دارای بالاترین سختی در واحد موهس یعنی عدد ١٠است. بسیاری از جواهر سازان به خاطر پایداری و سختی بالای یاقوت سفید، آن را به عنوان جایگزین الماس انتخاب می کنند. یاقوت سفید محکم تر و سخت تر از زیرکون شفاف و پاکیزه است. زیرکون شفاف دیگر سنگ جایگزین الماس است و به آسانی خراشیده نمی شود. قیمت یاقوت رنگی سفید کمتر از قیمت الماس است. با توجه به نوع برش به کار رفته در یاقوت سفید، این سنگ توانایی درخشنده شدن را دارد که در این مورد هم رقیب الماس می باشد. با این حال هنوز هم الماس ها به خاطر درخشندگی (Brilliance) بالایی که دارند بهترین وجه تمایز بین دیگر جواهرت می باشند. یاقوت رنگی سفید عضوی از خانواده کوروندوم ها محسوب می شود. یاقوت رنگی سفید را می توان به شکل طبیعی (که بسیار کمیاب است) یادر نتیجه ی انجام عملیات هایی مانند عملیات حرارتی بدست آورد. معمولاً این نوع یاقوت سفید قبل از انجام عملیات قهوه ای یاخاکستری روشن می باشد. این رنگ ها در نتیجه ی عملیات حرارتی به شکل بی رنگ و یاقوت کبود شفاف درمی آیند که آن ها را یاقوت رنگی سفید می نامند. یاقوت سفید به ندرت در اندازه های بزرگ یافت می شود.

یاقوت سفید در کشورهای افغانستان، سری لانکا (سیلان)، کامبوج، تایلند، آمریکا، برزیل، پاکستان، میانمار(برمه)، هند، استرالیا و زیمباموه یافت می شوند. تصور بر این است که یاقوت کبود تنها در رنگ آبی وجود دارد، اما دیگر رنگ های آن نیز مانند رنگ صورتی، زرد و سفید هم یافت شده اند. یاقوت های کبودی که آبی نباشند را یاقوت های کبود تخیلی یا Fancy Sapphires می نامند. وجود کروم، تیتانیوم یا آهن بر روی رنگ یاقوت کبود اثر می گذارد.

نکته های اندکی وجود دارند که در هنگام خرید یاقوت رنگی سفید باید به آن ها اندیشید. اولین و آشکارترین آن ها فاکتور رنگ می باشد. یاقوت سفید باید شفاف و پاکیزه باشد و هیچ نشانه ایی از رنگ های دیگر در آن دیده نشود. یک روش خوب برای بررسی این موضوع قرار دادن یاقوت سفید در یک ورقه ی مسطح کاغذی سفید و با دقت نگاه کردن به آن است. شما هیچ علامت و نشانه ای را از رنگ های دیگر نباید در آن ببینید. دومین مورد مهم نوع برش است. یک برش مناسب درخشندگی خیره کننده ی سنگ را زیاد می کند. برخی از برش ها مانند برش زمرد گونه برای درخشندگی سنگ خوش آیند نیست. یاقوت سفید طبیعی کمیاب است و نسبت به یاقوت سفید عملیات حرارتی شده گران بها تر می باشد.

آشکارا می توان گفت که، اگر شما یک سنگ جواهری بخواهید که شبیه و نظیر الماس باشد و قیمت کمتری هم داشته باشد، شما باید یاقوت رنگی سفید را انتخاب کنید. این سنگ بی رنگ، پایدار، زیبا و باشکوه می باشد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین