خبر
 

مرواريد (Pearl)

 

ترکيب شيميايي:

- کربنات کلسيم (آراگونيت در لايه هاي خارجي) حدود 82-86 درصد – مواد صدفي 10-14 درصد- آب 2درصد

- سيستم کريستالي : آراگونيت – ارتورومبيک با کريستال هايي به صورت شعاعي

- ضریب شکست: (RI 1.53-1.69)

- سختي: 5/2-5/4

- وزن مخصوص: SG 2.6-2.78

- رخ : ندارد

- حساسيت حرارتي: دارد

- نکات مهم در نگهداري: دور از حرارت و مواد شيميايي نظير مواد معطر و ساير ترکيبات  آن نگهداري شود

بهسازي: رنگ آميزي معمول است.

مرواريد يکي از قديمي ترين سنگ هاي قيمتي است که قدمت استفاده از آن به حدود 2500 سال قبل بر ميگردد. نمونه هاي طبيعي آن بسيار کمياب است. زيرا در بين چندين ميليون صدف تنها يکي مي تواند مرواريد را در خود پرورش دهد.پرورش مرواريد از حدود  سال1910 در کشور ژاپن آغاز شد که نه تنها مقدار زيادي مرواريد توليد شد بلکه اندازه اين مرواريد ها بزرگ بودند.دوکفه اي اويستر بهترين و شناخته شده ترين منبع ويا موجود براي پرورش مرواريد است .

در زمان پرورش همراه مرواريد ساير اجزاي موجود نظير ماهيچه ها نيز توليد مي شود. براي توليد مرواريد به يک تحريک کننده (اغلب يک دانه ماسه ) نياز است که اين محرک را در عمق پوسته بدن جانور قرار ميدهند تا دوکفه اي نتواند اين جسم خارجي را دفع کند. سيستم توليدي بدن جانور شروع به ترشح پوششي ازجنس کربنات کلسيم بدور هسته محرک قرار گرفته در بدن خود مي کند.

جنس صدف جانور ترکيبي از کاني آراگونيت با لايه هايي از جنس مواد صدفي است (آراگونيت کاني سوزني شکل است که به صورت شعاعي رشد مي کند.)  بين 4 تا 6 هفته طول مي کشد تا اويستر شروع به ترشح لايه هاي کربنات کلسيم بدور هسته کند.

يا به عبارتي اين مدت زماني است که اويستر نياز دارد تا بافت ماهيچه اي آسيب ديده خود را ترميم کند بعد از بهبودي صدف هاي اويستر به عمق 7 تا 10 فوتي زير سطح آب انتقال مي يابند و بعد از  اين زمان آنها  حدود 3 تا 6 سال فرصت رشد کردن ميابند.

مرواريد هاي پرورشي آب هاي شرين و شور از نظر ظاهر در گذشته با يکديگر متفاوت بودند. اما امروزه با روش هاي جديد پرورشي در زمان درجه بندي نمي توان بين مرواريد هاي آب شيرين و شور تفاوتي قائل شد.آلودگي آب هاي شيرين بطور قابل توجهي کيفيت مرواريد هاي پرورشي در کشور ژاپن را کاهش داده استارزش گذاري بر روي مرواريد اغلب وابسته به ضخامت و کيفيت صدف مي باشد ساير فاکتورها در ارزش گذاري مرواريد شامل اندازه ( مخصوصا در نوع گرد) شکل و رنگ است.

 عموما بالاترين قيمت براي مرواريد هاي بزرگ , گرد, خوش رنگ تعيين مي شود يا به عبارتي اين مرواريد ها داراي قيمت بالايي هستند.نکات مهم در نگهداري مرواريد :مرواريد گوهر بسيار حساسي است و نياز به نگهداري ويژه دارند. تا زمانيکه آنها نرم هستند بايد آنها را از تماس با ساير اشيا محافظت کرد و آنها را در محلي مناسب نگهداري کرد.

 زمانيکه به مرحله اي رسيدند که آماده خروج شدند بايستي آنها را از برخي مواد شيميايي نظير اسپري گازي مورد استفاده براي مو , عطر ها و غيره محافظت کرد. اين مواد باعث خرابي وصدمه زدن به مرواريد ها مي شوند. مرواريد ها را بايستي با صابون هاي ملايم ( بدون ديترجنت) و آب با دماي اتاق شستشو کرد. تحت هيچ شرايط محيطي نبايد آنها را در تميز کننده هاي اولتراسونيک و يا تميز کننده داراي بخار قرار داد و به هيچ وجه نبايد آنها را در تميز کننده هايي شيميايي فرو برد.

سنگ متعلق به خرداد ماه مرواريد بوده  داراي خواص درماني زير است :مرواريدها براي زخم معده بسيار موثرند و از روده ها محافظت مي كنند .براي تب و سر درد ها مفيد هستند اعصاب ،غدد فوق كليه،طحال و عضلات را تقويت مي كند . مرواريد ها تغييرات ناگهاني خلق و خوي ،اظطراب و نگراني ها را ازبين مي برد و ابتكار و الهام به ما مي دهد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین