خبر
 

سنگ های آذر آواری(pyroclastic )

سنگ های آتشفشانی خرد شده و یا متصل به هم می باشد. این سنگها به دو صورت تشکیل می گردند یا بدون دخالت آب و یا با دخالت آب، در حالت اول این سنگ ها بدون چینه بندی و منوژنیک هستند و در حالت دوم دارای چینه بندی بوده و ممکن است پلی ژنیک باشند .

آزبست(Asbestos )

شكل رشته ای كانی سرپانتین به رنگ سفید تا سبز كه به طور گسترده ای به عنوان ضد آتش و عایق حرارتی به كار می رود.اگر برای مدت زمانی طولانی،غبار آن استنشاق شود،برای سلامتی شخص خطرناك است.

آفانیتیك (aphanitic)

به اندازه دانه در سنگ آذرین اطلاق می شود هنگامی كه بلورهای آن با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نیستند.

آگلومرا(Agglomerate)

سنگی که از به هم پیوستن قطعات گرد شده پیروکلاستیک با ابعادی بیش از 64 میلیمتر که توسط یک ماتریکس از سنگ آذرین ریز بلور به هم متصل شده است.

آگماتیت(Agmatite)

آگماتیتها نوعی سنگ دگرگون درجه بالا است و یكی از انواع میگماتیتها هستند. این سنگ نمایی برش مانند متشكل از مزوسوم (پالئوسوم) و لوكوسوم دارند. خمیره بین قطعات را لوكوسوم و خود قطعات را مزوسوم میسازد. حالت برشی آگماتیتها خرد شدگی ئیدرولیكی (یا تكتونیكی) سنگ سقف میگماتیت را تلقین میكند بدین ترتیب كه مذابهای گرانیتی حاصل شده از ذوب بخشی میگماتیت، به علت تفاوت چگالی با سنگ مادر، به طرف سطح زمین به حركت در آمده و باعث برشی شدن سقف توده در حال ذوب شده است.

آمازونیت(Amazonite)

فلدسپار میکروکلین آبی- سبز رنگی که گاهی اوقات رنگ خاکه سفیدرنگ و درخشندگی اندکی دارد. قطعات مومی و متورم آن، ترکهایی را پر می کند که به سطح زمین می رسند. . آمازونیت، سنگی که توسط مصریها، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت و می گویند که به نام جنگجوی زن آمازون نامگذاری شده است. شواهد باستانی ای وجود دارد که نشان می دهد آمازونیها، در عصر برنز، مردمی مادرسالار بوده اند. برزیلیها می گویند که مردم منطقه آمازونف به افرادی که با آنها ملاقات می کنند، سنگهای سبز می دهند.عمدتا در هند، ایالات متحده و ماداگاسکار یافت می شود.

ویژگیهای فیزیکی

رنگ: سبز روشن تا سبز آبی.

سختی: 6 تا 5/6

وزن مخصوص: 58/2- 56/2

شاخص شکست: 530/1- 522/1

آمفیبولیت(Amphibolite)

این سنگها دارای ساخت نماتوبلاستیك یا نماتوگرانوبلاستیك هستند. كانیهای سازنده آنها عمدتاٌ آمفیبول (هورنبلند) است اما مختصری پلاژیوكلاز نیز میتواند با آمفیبول همراه باشد. كانیهای فرعی آمفیبولیتها عبارتند از: اپیدوت، كلریت، آلبیت و اسفن . در بعضی از آمفیبولیتها، گرونا و یا كردیریت منیزیمدار همراه با آنتوفیلیت نیز میتواند وجود داشته باشد. آمفیبولیتها در رخسارههای دما و فشار متوسط تا بالا حضور دارند.

بر حسب نوع كانی فرعی، آمفیبولیتها نامهای اپیدوت آمفیبولیت، پلاژیوكلاز آمفیبولیت، گارنت آمفیبولیت و كردیریت آمفیبولیت داده میشود.

این سنگها را در ایران در حوالی خور وجود دارد.

اپی‌سینیت(Epi syenite)

موضوع: سنگ شناسی

این سنگها سینیتهایی هستند كه تركیب كانی شناسی آنها ثانوی است. این سنگها، دیوریت‌ها یا گابروهای قدیمی بوده‌اند كه آلبیتیزه شده‌اند. تجزیه آلبیتی‌زاسیون در طول فاز پنوماتولیتیك یا هیدروترمال بوجود می‌آید. در این فرآیند پلاژیوكلاز به آلبیت، اپیدوت، كلسیت، كلریت و كوارتز تجزیه می‌شود. در اینصورت بجای پلاژیوكلاز بازیك اولیه، آلبیت نئوفورمه مشاهده می‌شود. در این سنگ پیروكسنها اورالیتیزه و اولیوینها سرپانتینیزه یا كلریتیزه هستند.AT

اتاقك ماگما

فضای درون زمین كه توسط سنگ مذاب (ماگما)اشغال می شود.

استوك(stock)

توده نفوذی كوچك و نسبتا مدوری از سنگ آذرین كه معمولا كمتر از100 كیلومتر مربع است.

کلسیت

فرمول شیمیایی: CaCO3

گروه کانی شناسی (شیمیایی): کربنات

گروه کانی (ساختاری):

رنگ: بی رنگ، سفید، زرد، دودی، سبز، خاکستری و غیره

جلا: شیشه ای

سیستم تبلور: تریگونال

کلیواژ: سه جهت کامل

شکستگی: صدفی

سختی: 3

رنگ خاکه: سفید

وزن مخصوص: 2.7

کانیهای همراه: فلئوریت، کوارتز، باریت، اسفالریت، گالن، سلستین، طلا، مس، آپاتیت وغیره

شرایط تشکیل: کلسیت یکی از کانیهای عمده سنگ ساز است و یکی از فراوانترین کانیها در سطح زمین است و در اغلب محیطها یافت میشود اما فقط 4 درصد وزن پوسته زمین را تشکیل میدهد. کلسیت بصورت اشکال االیتی، فسیلی و سنگ آهک توده ای در محیطهای رسوبی مشاهده میشود و همینطور بصورت سیمان در بعضی دیگر از سنگهای رسوبی وجود دارد. در شرایط دگرگونی این کانی ایجاد مرمر را می کند و در سنگهای آذرین در کربناتیتها تا حدود 50 درصد از حجک سنگ را تشکیل میدهد. یکی از ویژگیهای کلسیتهای شفاف، خاصت

کلسیت متعلق به گروهی از کربناتهای ایزومورف است. این نام از اجزای شیمایی سنگ، کربنات کلسیم گرفته شده است که گاهی اوقات به اشتباه آهک نامیده می شود. یکی از فراوانترین کانیهای زمین است. نوع ریزبلور آن که به شکل کروی است در مناطق مخصوص و در اثر ته نشینی آبهای غنی از کلسیم درون غارها یا روی پرتگاههای آهکی تشکیل می شود. کلسیت، در ساختمان سازی، ماده اصلی سیمان است. بسیاری از مواد شیمیایی مهم و بسیاری از داروها، از کلسیت تهیه می شوند. تقریبا تمام مرمرهای مصر باستان، از کلسیت ساخته شده اند. گوهر آن 1340سال قبل از میلاد،به عنوان نگین روی سنگ قبر، پادشاه توتانخامن به کار رفته است. کلسیت در کوچیس، کوکونینو، گیلا، گراهام، ماریکوپا، موجاوی، پیما، پینال، سانتاکروز، یاواپایی و یوماکانتی یافت می شود.

ویژگیهای فیزیکی

رنگ: به رنگهای مختلف.

سختی: 5/2- 2

وزن مخصوص: 7/2

شاخص شکست: 740/1- 486/1

کلینوپیناکویید(Clinopinicoid)

بلور بلندی را توصیف می کند که به سمت نوک، زاویه ای پرشیب دارد.

کهربا(Amber)

رزین فسیل شده درختان، شفاف تا تیره، معمولا به رنگهای زرد، قهوه ای و نارنجی دیده می شود و معمولا درون آن بخشهایی از حشرات یا مواد گیاهی به دام افتاده اند. معمولا برای شفاف کردن یا تغییر رنگ، آن را گرم کرده و رنگ می کنند. عمدتا در سواحل لهستان ، منطقه بالتیک ، روسیه . اتزیش . یافت می شود اما در دیگر مناطق جهان هم وجود دارد.

در استان بورگنلند در شهر کوپکی بنام برن اشتاین کهربا وجود دارد که در اروپا کهربا را بنام این شهر مینامند .

ویژگیهای فیزیکی

رنگ: زرد طلایی، نارنجی پررنگ، قرمز تا قهوه ای.

سختی: 2 تا 5/2

وزن مخصوص: 08/1

شاخص شکست:54/1

ترکیب شیمیایی: C10H16O+H2S

گروه بلوری: ایزوتروپیک

کوارتز پورفیر(Quartz porphyry)

کوارتز پورفیر، به ریولیت‌هایی گفته می‌شود كه در آن فنوكریستالها از كوارتز تشكیل شده باشند. این نام معمولا برای ریولیت‌های قدیمی بكار می‌رود.

کوپریت

فرمول شیمیایی: Cu2O

گروه کانی شناسی (شیمیایی): اکسید

رنگ: قرمز

جلا: نیمه فلزی

سیستم تبلور: کوبیک

کلیواژ: در چهار جهت ضعیف

شکستگی: صدفی

سختی: 3.5-4

رنگ خاکه: قرمز

وزن مخصوص: 6.0

کانیهای همراه: لیمونیت، مالاکیت و کانیهای ثانویه مس دار

شرایط تشکیل: کوپریت یکی از کانیهای مهم مس دار است و در بسیار از نقاط جهان یافت میشود. نسبت وزنی مس در این کانی زیاد است و به این جهت بعنوان یک کانی مهم در استخراج مس است و اهمیت دیگر آن در این است که عنصر همراه اکسیژن است و در مراحل جدا سازی مس از ترکیب باعث آلودگی محیط نمیشود.

کیاستولیت، نوعی آندالوزیت است و به خاطر وجود الگوی متقاطعی که با رنگهای متفاوت در آن دیده می شود و به طور طبیعی پدید می آید، سنگ صلیبی نامیده می شود. این سنگ، در بقیه بلور، محور و زاویه ای با رنگ متفاوت نشان داده و صلیبی طبیعی را تشکیل می دهد. بلورهای آندالوزیتی که دارای انکلوزیونهای گرافیت هستند، کیاستولیت نامیده می شوند. کیاستولیت در الجزیره، جنوب استرالیا، بولیوی، شیلی، فرانسه، روسیه، اسپانیا و کالیفرنیا در ایالات متحده یافت می شوند.

ویژگیهای فیزیکی

رنگ: سفید، قرمزف قهوه ای، نارنجی و سبز.

سختی: 5/7

وزن مخصوص: 15/3

شاخص شکست: 638/1- 632/1

کیشتیمیت (Kyshtymite)

کیشتیمیت، نوعی آنورتوزیت غنی از کروندوم است که در براسووسکا، در نزدیکی کیشتیم اورال، کشف شد.

 

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین