خبر
 

راهنمای خواندنی و جدید برای خرید جواهرات

 

اصولا 3 دسته آدم‌‌ها (به‌خصوص خانم‌ها) درهای گالری‌های جواهر فروشی را باز می‌كنند و وارد دنیای زرین و لوكس زیورآلات می‌شوند.
اصولا 3 دسته آدم‌‌ها (به‌خصوص خانم‌ها) درهای گالری‌های جواهر فروشی را باز می‌كنند و وارد دنیای زرین و لوكس زیورآلات می‌شوند. ‌دسته اول آن‌هایی‌ هستند كه علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو لاینفك زندگی روزمره، مهمانی‌ها و جشن‌های‌شان به حساب می‌آید. دسته دوم را آن‌هایی تشكیل می‌دهند كه خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن‌ترین پس انداز می‌دانند و سومین دسته هم تلفیقی از 2گروه را تشكیل می‌دهند‌. ‌بی‌شك شما هم جزو یكی از این 3 گروه هستید كه خواندن این صفحات را به دلیل علاقه‌مندی به طلا و جواهرات و آشنایی بیشتر با این صنعت انتخاب كرده‌اید. ‌اگر دوست دارید همیشه در یك جمع بدرخشید‌، یك سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه كنید و از همه مهم‌تر سرمایه‌تان هر روز بیشتر شود این صفحات بهترین راهنما برای یك انتخاب مناسب خواهد بود. ‌



طلایی كه طلایی نیست 

درست است كه نخستین تصویری كه از طلا به ذهن‌مان می‌رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یك سری فرایندهای شیمیایی و تركیب با سایر فلزها و عملیات آبكاری درهر رنگی (قرمز، مشكی، زرد، صورتی، سبز و... ) می‌تواند باشد. برای مثال طلای قرمز از تركیب آلیاژ مس، طلای سفید از تركیب پلادیوم یا نقره به دست می‌آید و از ایندیم برای آبی كردن طلا استفاده می‌شود. ‌در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یكی از راهكارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. ‌بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران‌تر می‌فروشند اما ارزان‌تر از طلای زرد می‌خرند. هرچند طلای زرد موقع آب كردن مرغوب‌تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید كه چنین قانونی وجود ندارد. 



پرطرفدارترین‌ها

صابون مد به تن صنعت طلا و جواهر هم خورده و همواره شاهد طراحی‌های جدید از طراحان این صنعت هستیم. ‌بر خلاف سال‌های گذشته كه طلای سفید خیلی مورد توجه بود، ‌امسال طراحان صنعت طلا و جواهر به دلیل رونق بخشیدن به این صنعت و ایجاد تنوع بیشتر از رنگ زرد و رز گلد در طراحی‌های خود استفاده كرده‌اند و برای خانم‌هایی كه پیرو مد روز هستند خرید این رنگ‌ها بیشتر از طلای سفید توصیه می‌شود. ‌استفاده از طلا روی چرم و استفاده از سنگ‌های مصنوعی هم یكی از راه‌هایی است كه علاوه بر ایجاد سبك، به علاقه‌مندان طلا این امكان را می‌دهد با بودجه‌ای كه در اختیار دارند یك طلای به روز و مناسب برای خودشان یا برای هدیه دادن تهیه كنند. 



عیار طلا

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بهاست. ‌عیار طلا معمولا از واحد كامل 24 بیان می‌شود برای مثال طلای 24 عیار طلای خالص با حداقل 9/99 درصد طلا و طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد فلز دیگر تشكیل شده است. ‌طلای خالص به دلیل نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین دلیل بیشتر طلایی كه در جواهرات به كار می‌رود طلای خالص نیست. ‌در ایران از عیار 18 استفاده می‌شود اما در كشورهای عربی عیار طلا بین 20تا 24 متغیر است و در كشورهای اروپایی یا ایالات متحده معمولا از عیار 14 استفاده می‌شود. ‌



طلاهای خارجی

برندهایی مثل بولگاری یا تیفانی جزو برترین برندهای طلا و جواهر در دنیا هستند اما قیمت بالا و تولید محدود بازارشان محدود به قشر خاصی از جامعه است. ‌در ایران به‌دلیل حمایت از تولید‌كنندگان داخلی هیچ كدام از این برندها به‌طور رسمی نمایندگی ندارند. در حال حاضر صنعت طلا و جواهر در كشورهایی مثل تركیه، ایتالیا و تایلند به دلیل حمایت دولت این كشورها از این صنعت و طراحانش تنوع زیادی پیدا كرده است. ‌هرچند ایتالیا یكی از مطرح‌ترین كشورهای در حال ساخت طلا و جواهر است ولی در حال حاضر از نظر تنوع طراحی، تیراژ تولید، كیفیت كار و در مجموع همه این موارد كشور هنگ كنگ حرف اول را در دنیا می‌زند.



بهترین راه برای خرید جواهرات

به‌طور كلی 4نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت كبود و یاقوت قرمز )داریم و تعداد زیادی سنگ‌های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاژ و... كه پیاده شدن این سنگ‌ها روی طلا آن را به جواهر تبدیل می‌كند. این‌كه هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛ به‌طور كلی سنگ جواهر به 3 دلیل ارزش پیدا می‌كند. زیبایی و درخشندگی، كمیابی و با دوام بودن؛ سنگ برلیان كه گونه‌ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگ‌هاست و از آنجایی كه مدیریت خوبی از ابتدای اكتشاف روی آن انجام شده بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد‌ اما سنگ‌های زمرد و یاقوت كبود كمیاب‌تر هستند و كیفیت بالای آن‌ها ارزش زیادی دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن‌ها می‌شود اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ‌ها از عهده افراد عادی خارج است. برای مثال ممكن است شما انگشتر برلیانی بخرید كه فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ كار شده روی آن بگیرد اما هنگام فروش متوجه شوید كه برلیان به كار رفته در انگشتر به‌دلیل تراش بد و داشتن ناخالصی و... نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختی شما را نداشته است. برای جلوگیری از این مشكل تنها راهی كه می‌ماند این است كه از جواهر فروشی‌هایی خرید كنید كه معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین كنند. جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها 15 تا 20 درصد از پول پرداختی شما را كسر می‌كنند درصورتی كه اگر فاكتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممكن است ضرر زیادی متحمل شوید. 




 
مزد ساخت

مبنای مزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن تعیین می‌شود. ‌طلاهایی كه با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می‌شوند مزد ساخت پایین‌تر و آن‌هایی كه كار دست و محدود‌تر است، مزد ساخت بالاتری دارند اما به این معنی نیست كه تمام طلاهای ساخت ماشین كم اجرت هستند بلكه پیچیدگی طرح و نوع سوار‌شدن سنگ‌ها روی بالا بردن هزینه اجرت تاثیر می‌گذارد. معمولا افرادی كه به طلا تنها به‌عنوان خرید سرمایه نگاه نمی‌كنند و جنبه تك بودن و زیبایی آن برای‌شان حائز اهمیت است، برای داشتن یك طرح منحصر به فرد، حاضرند برای ساخت آن هر هزینه‌ای را بپردازند!



بورس خرید طلا و جواهر

در مركز خرید طلای میلاد نور با توجه به واقع بودن بورس طلا در طبقه سوم، جریان خرید مشتریان دور از دید افراد مشكوك است و همچنین تجهیز پاساژ به دوربین‌های مداربسته و ‌نگهبان‌های آموزش‌دیده، فضای آرام و امنی را برای اطمینان خاطر مشتریان ایجاد كرده است.
  • اقدسیه
در منطقه اقدسیه 3 پاساژ صدف، مجتمع تجاری اقدسیه و صاحبقرانیه  شناخته شده هستند كه در این بین، پاساژ صدف با قدمت 20 ساله‌ای كه دارد، برای هر علاقه‌مند به طلا آشناست. ‌

این 3 پاساژ با حضور بیش از 40گالری برجسته پذیرای تمام مشتریان و بازدیدكنندگان هستند. محصولات گالری‌های این منطقه هم از جدید‌ترین و لوكس‌ترین محصولات موجود در تهران است كه طبق آخرین ژورنال‌های روز دنیا ساخته و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود. 
  • پاساژ قائم
مركز خرید قائم یكی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مراكز طلا و جواهر در تهران است كه با بیش از 100گالری طلا و جواهر در مركزیت تجریش به‌عنوان یكی از قطب‌های طلا و جواهر شناخته شده است كه دلیل این شناخت مردم 15سال سابقه تاسیس و فعالیت آن است. 

از مزیت‌های مركز خرید قائم، نزدیكی مكان اتحادیه طلا و جواهر شمیران به پاساژ است و اتحادیه، مستقیم از نظر كیفیت محصولات و قیمت‌گذاری، تمام واحدها را تحت پوشش قرار می‌دهند و مشتریان برای اطمینان بیشتر یا كسب اطلاعات بیشتر در مورد طلا یا كسبه پاساژ می‌توانند به دفتر اتحادیه شمیران،  جنب پاساژ قائم مراجعه كنند. محصولات گالری‌های پاساژ قائم بسیار متنوع بوده و مطابق با سبك كارهای روز ایتالیا و تركیه بوده و باب طبع تمامی علاقه‌مندان به طلاست. ‌
  • میرداماد
بازار طلای میرداماد فقط به یك پاساژ ختم نمی‌شود؛ حوالی میدان مادر و خیابان شاه‌نظری بیش از 50 واحد صنفی طلا مشغول به فعالیت هستند كه تعدادی از آن‌ها در پاساژهای بزرگی مانند پاساژ گنجینه محسنی‌، پاساژ مادر‌‌، میرداماد‌، مریم و چند پاساژ دیگر و تعدادی هم خارج از پاساژ پذیرای علاقه‌مندان به طلا هستند.
  •  گاندی
خیابان گاندی زمانی مركز فروش جدید‌ترین و لوكس‌ترین جواهرات در تهران بود و همیشه مملو از جمع علاقه‌مندان به خرید طلا بود اما امروزه به‌دلیل شكل‌گیری بورس پارچه در آن احداث شده،  هر روز از تعداد مشتریان و بازدید‌كنندگان مركز گاندی كم می‌شود. 

به همین دلیل گاندی دیگر یك بورس تخصصی برای علاقه‌مندان به طلا و جواهر نیست و قانون پارك ممنوع خیابان گاندی و ازدیاد ترافیك هم مزید بر علت شده تا خیلی از گالری‌ها هم از خیابان گاندی نقل مكان كنند. 
  • كریمخان
منطقه كریمخان هم به غیر از پاساژ نگین خیلی از فعالان و گالری‌دارهای طلا را در خارج از پاساژها دارد ‌اما مجتمع نگین هم با قدمت 25 ساله در قلب كریمخان با بیش از 100 گالری حرف اول را می‌زند. ‌

منطقه كریمخان نزدیك به 300 فعال صنف طلا را در قسمت‌های فروش طلاوجواهر و سكه، ساخت طلا و مخراج كاری در خود جای داده است و از نظر قدمت و وسعت در صنف طلا یكی از قطب‌های ایران است. از مزیت‌های كریمخان می‌توان به متنوع‌بودن محصولات با سطح كیفی بالا اشاره كرد اما ایراداتی كه به این منطقه وارد است تنها به بحث ترافیك و مشكل پاركینگ مختص نمی‌شود بلكه طرح ترافیك شهر تهران نیز دسترسی به این منطقه را برای علاقه‌مندان به خرید طلا سخت‌تر كرده است ‌ولی این مشكلات هنوز مردم ساكن تهران را مجاب نكرده كه بازار طلای كریمخان را فراموش كنند. 
  • منطقه بازار
منطقه بازار در تهران از قدیم، مركز صنف طلاوجواهر بوده است و از نظر وسعت هم شكی نیست كه بزرگ‌ترین بازار طلای ایران است. از مزیت‌های این منطقه می‌توان به حضور بیشتر طلاسازها و طلا فروشی‌های با سابقه و صاحب سبك در این صنف اشاره كرد. به جز افراد مرتبط و همكاران صنف طلا مثل بنكداران و توزیع‌كنندگان و ریخته‌گران طلا، واحد‌هایی كه در قسمت ساخت و فروش طلاوجواهر هستند هم كم نیست. از دیگر مزیت‌های این منطقه، فروش و ساخت طلاوجواهر با اجرت كمتر نسبت به جاهای دیگر در تهران است اما منطقه بازار هم مشكلاتی مختص خود دارد. 




 
جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها 15 تا 20درصد از پول پرداختی شما را كسر می‌كنند درصورتی كه اگر فاكتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممكن است ضرر زیادی متحمل شوید.

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین