خبر
 

جدیدترین نرم افزار طراحی جواهرات راینوسروس Rhinoceros

راینو محصول کمپیانی «مک نیل و شرکا» است. این کمپانی تا به امروز 4 نرم افزار طراحی کرده  است که در واقع یکی نرم افزار مادر و بقیه نرم افزار های کمکی هستند، چند برتری های راینو نسبت به نرم افزار های مشابه خود:

محیط برنامه طوری طراحی شده است که کاربر می تواند به راحتی با فرمان ها و ابزار ها کار کند. این نرم افزار از دقت بالایی برخوردار است و به خوبی فایل های تولید نرم افزار های دیگر را می خواند. راینو دارای دستوراتی است که منحصر به فرد بوده و کمتر نرم افزاری از این مزیت برخوردار است.

-Plug in های این نرم افزار شامل Flamingo، Penguin و Bongo می باشد.

-Flamingo یکی از Plug in ها است که به منظور Rendering در آن گنجانده شده است.

Penguin هم مثل Flamingo عمل می کند ولی بر خلاف آن خروجیش یه عکس شبیه واقیت نیست. کار این Plug in این است که مدل را با رنگ های مصنوعی و به صورت نقاشی شده نمایش می دهد.

-Bongo هم یک نرم افزار متحرک ساز که در صورت لزوم می توان در راینو از آن استفاده کرد.

- تفاوت طراحی کلاسیک با طراحی جواهر با کامپیوتر به صورت سه بعدی:

طراحی کلاسیک یا به صورت دو بعدی روی کاغ تنها ایده ای از مدل مورد نظر را ارائه می دهد که پس از آن فرد مدل ساز که با دست روی موم کار می کند با استفاده از آن ایده یا طرح مدل مومی آن را با دقت نه چندان کافی می سازد که برای ساخت آن زمان بسیار زیادی را با توجه به پیچیدگی آن طلب می کند. ولی طراحی به صورت سه بعدی توسط رایانه چندین مزیت را نسبت به طراحی کلاسیک داراست نخست آنکه و البته مهمترین آن می توان مدل سه بعدی کامپیوتری را با دستگاه های مخصوص ساخت قالب که از فن آوری متفاوتی برخورداند با دقت بسیار زیاد و با کیفیت عالی تولید کرد.

مزیت دیگر مدل های سه بعدی تخمین وزن نگین های مختلف و فلزات گرانبها با عیار های مختلف می باشد. (قبل از تولید). نکته بعدی این که قبل از تولید می توان عکسی از مدل ساخته شده پیش از تولید به مشتری ارائه داد.

دستگاه هایی که می توان با آن ها مدل سه بعدی را تولید کرد در حال حاضر از دو دسته تشکیل شده اند.

1)CNC ها

2) دستگاه های لیرز یا Rapid Proto type

دستگاه های CNC با تراش موم مدل سه بعدی را می سازند که از محدودیت ساخت و زمان بیشتری نسبت به دستگاه های لیزر برخوردارند.

اما دستگاه های لیرز که خود از دو ساختار تشکیل شده اند.

1) دستگاه هایی که با استفاده از فن آوری لیزر مایعی مثلاً به نام رزین را به کریستال تبدیل می کند که از کیفیت و سرعت بالایی برخوردارند.

2) دستگاه هایی که پرینتر سه بعدی هستند و پودر موم یا WAX را لایه به لایه به هم می چسبانند که می توان گفت نسبت به رزین از کیفیت و سرعت کمتری برخوردارند مانند T66 (Solid Scape)

تعداد برنامه های مدل سازی با رایانه بسیار متنوع هستند که هریک تخصص خاص خود را دارند. برای طراحی جواهرات برنامه های ویژه ای برنامه ریزی شده اند که یک سری از اعمال را به صورت خودکار انجام می دهند مانند ArtCAM، Jewelcad و غیره که این اعمال خودکار باعث می شود کاربر تسلط کمتری نسبت به طرح یا مدل سه بعدی خود داشته باشد. اما برنامه های مدل ساز عمومی که با آن می توان هر مدلی را ترسیم کرد قابلیت بالاتری نسبت به برنامه های مذکور دارند البته هر یک تخصص مخصوص به خود را دارا هستند و با یکدیگر متفاوتند.

معمولاً در دنیا بیش تر از برنامه Rhino برای طراحی جواهر و البته مدل های دیگر استفاده می شود. مزیت طراحی با این برنامه نسبت به برنامه های دیگر این است که اولاً دقت طراحی در این برنامه به چندین هزارم اعشار هم می رسد. در حالی که در بسیاری از برنامه ها این گونه نیست.

دوم ارتباط با نوار ابزار ها و کاربری آسان آنها است و فرمان ها در برنامه طبقه بندی شده اند. این برنامه با Surface ها (سطوح) کار می کند در حالی که بسیاری از نرم افزار های مدل ساز با Mesh ها (توری) کار می کنند. یکی از مزایای کار با سطوح دقت و کیفیت ویرایش آنها می باشد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین