خبر
 

دنیای پررمز و راز الماس

دنیای پررمز و راز جواهرات به‌حدی جذاب و خیره کننده‌است که در محافل علمی نیز مورد توجه شدید علاقمندان قرارگرفته‌است. در کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای کشورهایی که سرمایه‌گذاری و مصرف جواهرات به‌صورت حرفه‌ای درآمده و دارای واحدهای ارزیابی و آزمایشگاهی است، این رشته تحت عنوان" جواهرشناسی Gemology" در آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شده و علاقمندان را در مقاطع گوناگون تا مدارج بالا می‌پذیرد...

Growth Mark

به علایمی که در زمان رشد بلورها در هرجهت کریستالی بر روی بدنه Rough ایجاد می‌شود ‌گویند. این علایم رشد در هر یک از جهت‌های کریستالی متفاوت است. در Octahedron ها به‌صورت مثلث‌ ریز در بدنه Rough هستند. در Cubic‌ مربع هستند به‌طوری که با خود جهت Cubic‌زاویه ۴۵ درجه تشکیل می‌دهند. درDodecahedron جهت علایم رشد به‌صورت خطوط موازی هستند.

عیب‌های Macle‌

-‍‍ ‍Cuter نمی‌تواند از جهت‌های کریستالی برای برش استفاده کند.

 - Macle ها نازک و بلند هستند و اگر Cuter‌ بخواهد آن را گرد بتراشد مقدار زیادی پرت داشته بنابراین به‌اجبار این سنگ‌ها را به‌صورت Fancy می‌تراشند.

سنگ‌های Macle به‌دلیل تغییر ناگهانی در جهت کریستالی به‌راحتی قابل تراش نیستند، همچنین به‌دلیل نازکی و کشیده بودن به‌طور معمول دارای پرت زیادی بوده و اکثر مواقع به‌شکل Fancy تراشیده می‌شوند.

مشکلات Macle‌: در زمان تراش چون که جهت‌های کریستالی ادامه پیدا نکرده Cuter نمی‌تواند از جهت‌ها استفاده کندو دیگر اینکه این نوع سنگ دراز و کشیده بوده و نمی‌توان به این نوع سنگ تراش گرد داد.

Aggregate

در این حالت کریستال‌های بسیار کوچکی در کنار یکدیگر تجمع پیدا کرده که این تجمع توسط یک ماده سیمان مانند یا توسط فشردگی ایجاد شده و کریستال‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این سنگ‌ها (الماس)به‌طور عمده در بازار جواهرات، مصرفی ندارند ولی بعضی از انواع Carborando & Bort‌ که کیفیت خوبی داشته باشند به‌صورت استثنا در بازار جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الماس‌های صنعتی می‌توانند Aggregate‌ها باشند یا کریستال‌های ناپاک که قابل استفاده در جواهرات نباشند. الماس سیاه که بسیار گران قیمت است نیز نوعی Aggregate‌ است که ممکن است Caborando باشد.

Tremal Interia (قابلیت هدایت حرارتی) در بین سنگ‌های زینتی الماس دارای بالاترین قابلیت هدایت حرارتی است و این قابلیت بالا، ارتباط مستقیم با فشردگی اتم‌ها دارد. این هدایت که به‌دلیل جنبش ملوکولی بوده و چون مولکول‌های الماس به هم نزدیک هستند به‌راحتی می توانند حرارت را انتقال دهند. اساس کار Diamond tester بر مبنای همین خاصیت الماس است.

خاصیت دیگر انبساط حرارتی است که الماس هم دارای انبساط همه جانبه بوده ولی مواد دیگر از یک جهت یا یک نقطه که گرما می‌بینند، منبسط می‌شوند. چون الماس Cube‌است در همه جهات انبساط برابر داشته ولی بقیه کریستال‌ها در جهات مختلف حرارت را متفاوت انتقال داده و در جهت‌های مختلف انبساط متفاوتی نیز دارند. به‌دلیل آنکه الماس دارای شکل Cube‌ بوده و تراکم اتم‌ها در همه جهات به یک اندازه است انتقال حرارت در کلیه جهات به یک اندازه بوده و در نتیجه انبساط جسم در اثر حرارت نیز به‌صورت یکنواخت است،

درحالی‌که این امر در مورد کریستال‌های غیر Cube‌ به این صورت نیست. کریستال‌های غیر الماس به همین علت در اثر حرارت می‌شکنند. اگر الماس با قطر یک‌میلیمتر را یک درجه‌سانتی گراد حرارت دهیم به‌اندازه یک میلیونیم میلی‌متر تغییر قطر می دهد

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین