خبر
 

پاتك فيليپ

تاريخچه

"پاتك فيليپ PP" در ميان توليدكنندگان ساعت داراي تاريخچه‌اي طولاني است. يك ساعت‌ساز لهستاني به نام "آنتوني پاتك Antoni Patek" به همراه دوست لهستاني‌اش كه از لهستان به سوئيس مهاجرت كرده بود در سال 1839 به توليد ساعت‌هاي جيبي در شهر ژنو پرداخت. آن‌ها در سال 1844 از يكديگر جدا شدند و پاتك در سال 1845 همكاري خود را با يك ساعت‌ساز فرانسوي به نام "آدرين فيليپ Adrien Philippe"، مخترع "مكانيزم چرخش فاقد خار Keyless Winding Mechanism"، آغاز كرد. در سال 1851، شركت پاتك فيليپ تأسيس شد. 
اين شركت در سال 1868، موفق به ساخت اولين ساعت مچي خود شد و همچنين پيشگام طراحي و ساخت، تقويم‌هاي دائمي، Split-Seconds hand، زمان‌سنج، Minute repeater در ساعت به شمار مي‌آيد. 
اين شركت مانند ديگر توليدكنندگان سوئيسي به توليد قطعات متحرك براي ساعت‌هاي اتوماتيك و كوكي خود پرداخته است اما از اقدامات درخور توجه آن‌ها مي‌توان به توليد قطعات ساعت‌هاي كوارتز در گذشته و همچنين مدل‌هاي ديجيتالي كنوني نيز اشاره كرد. 
ساعت‌هاي پاتك فيليپ در حراجي‌هاي سراسر جهان به قيمت‌هاي بسيار بالايي به فروش رسيده‌اند. صاحبان پاتك فيليپ بيش از بقيه به برگزاري اين حراجي‌ها و خريد ساعت‌هاي آن تمايل دارند زيرا از آن‌ها به منظور تكميل كلكسيون موزه‌ي پاتك فيليپ در ژنو استفاده مي‌كنند. 
در حال حاضر خانواده‌ي استرن صاحب اين شركت مي‌باشد.



گران‌بهاترين ساعت‌هاي پاتك فيليپ 
 

پاتك فيليپ يك ساعت جيبي با مكانيزمي بسيار پيچيده (24 عملكرد) را براي "هنري گريوز Henry Graves" ساخت، به اين ترتيب "جميز وارد پاكارد James Ward Pakard‌" به منظور رقابت با او اقدام به ساخت ساعتي موسوم به "فوق پيچيده" براي همين شخص در سال 1933 كرد. پس از فوت او ساعتش در سال 1999 در حراجي "سوث‌باي Sothby" به قيمت يازده ميليون دلار به حراج گذاشته شد كه در آن زمان گران‌ترين ساعت به فروش رسيده، محسوب مي‌شد. دهم آوريل 2008، يك ساعت پلاتين ساخت پاتك فيليپ با نام "اسكاي مون توربيون Sky Moon Tourbillon"، نوعي ساعت مچي Tourbillon، ركورد گران‌ترين ساعت مچي در حراجي سوث‌باي در هنگ‌كنگ را به خود اختصاص داد و به قيمت 49/ 1 ميليون دلار به فروش رسيد. ركورد قبلي متعلق به ساعت مچي واچرون كنستانتين بود كه در سال 2005 در حراجي "آنتي‌كواروم Antiquorum" در ژنو به فروش رسيده بود. 
پاتك فيليپ، دهم مي 2010 بالاترين ركورد خود را نيز شكست: گران‌ترين ساعت مچي جهان در حراجي كريستيرز در ژنو به قيمت 50/ 2 ميليون دلار توسط يك موزه‌ي خصوصي  در سوئيس خريداري شد. اين ساعت تاريخي و گران‌بهاي پاتك فيليپ از جنس طلاي زرد، داراي تقويم دائمي و صفحه‌ي نمايش Moon phase‌ توسط اين شركت در سال 1943 در ژنو توليد شده بود. حراجي كريستيزر قيمت آن را در حدود 19/ 2 ميليون دلار تخمين زده بود اما به اين قيمت به فروش رسيد. 




ساعت‌هاي پاتك فيليپ و اشراف‌زادگان
 

مجموعه‌دارهاي صاحب‌نام و ثروتمندان ساعت شناس جزء طرفداران ساعت‌هاي پاتك فيليپ هستند. از زمان سلطنت ملكه ويكتوريا، پادشاهان، پاپ‌ها، سران سياسي و فرمانروايان، ساعت‌هاي پاتك فيليپ را به منظور استفاده‌ي شخصي و به عنوان هديه‌اي گران‌بها براي مهمانان مهم يا به رسميت شناختن شجاعت و وفاداري اشخاص خريداري كرده‌اند. 
در سال 1851، پاتك فيليپ ساخت ساعت براي ملكه ويكتوريا و همسرش پرنس آلبرت را آغاز كرد. ساعت‌‌هاي اين توليدكننده در ژنو به سرعت توجه تمامي خاندان‌هاي سلطنتي اروپا را به خود جلب كردند، ملكه ويكتوريا يكي از ساعت‌هاي پاتك فيليپ به شكل آويز گردن را در "نمايشگاه بزرگ لندن Great Exhibition of London" در نوامبر 1851 خريداري كرد. او همچنين صاحب يكي ديگر از ساعت‌هاي منحصر به فرد پاتك فيليپ بود كه به لباسش به وسيله‌ي سنجاق متصل مي‌شد. اين ساعت از يك گل‌سينه مزين به الماس و ميناكاري آويخته شده بود. 
"پاپ پيوس نهم Pope Pius IX"‌، "پاپ لئوي سيزدهم Pope Leo XШ"، "كريستين نهم Christian IX‌" و لوئيس پادشاه دانمارك و همسرش، ويكتور امانوئل سوم (پادشاه ايتاليا)، حسين كمال(پادشاه مصر از سال 1914 الي 1918) از ديگر مشتريان صاحب‌نام ساعت‌هاي پاتك فيليپ به‌شمار مي‌آيد. 

نسخه ي سالگرد
 

در سال 1989، پاتك فيليپ يكي از پيچيده‌ترين ساعت‌هاي مكانيكي خود، با نام كاليبر 89 را براي صد و پنجاهمين سالروز تأسيس اين شركت ساخت. اين ساعت مجهز به تاريخ عيد پاك،‌زمان طلوع خورشيد، برابري زماني، زمان نجومي و بسياري از ديگر نشانگرها است. اين ساعت همچنين داراي قابليت افزودن يك روز به ماه فوريه در سال‌هاي كبيسه و كسر كردن يك روز اضافي در هر 100 سال است. 
"تيري استرن Thierry Stern" مدير جديد شركت ساعت‌سازي "پاتك فيليپ Patek philippe‌" نسبت به سنت خانوادگي اين شركت يعني برتري و ابداع، تعهد فراواني دارد. 
تيري استرن به تازگي به سمت مديريت شركت پاتك فيليپ، يكي از صاحب‌نام‌ترين و موفق‌ترين شركت‌هاي سازنده‌ي ساعت‌هاي لوكس در جهان، منصوب شده است. او چهارمين نسل از اين شركت خانوادگي مي‌باشد كه به سمت مديريت اين شركت ساعت‌سازي- يكي از معدود شركت‌هاي مستقل سوئيسي به جا مانده در ژنو- منصوب شد كه از پدرش فيليپ استرن به او رسيده است او در حال حاضر رئيس هيئت مديره مي‌باشد. 

استرن 39 ساله در اين مصاحبه در مورد اهداف و آرمان‌هاي خود، تغييرات مشاهده شده در بازار ساعت‌سازي، آموزش‌هايي كه در شركت ديده، دليل به‌كارگيري نشان پاتك فيليپ و مهمترين توصيه‌ي پدرش هنگامي‌كه به اين سمت رسيد، صحبت خواهد كرد. 
طلا و جواهر: آقاي استرن لطفا شرح دهيد كه مهمترين مسئله‌اي كه از پدر و پدربزرگتان در اين حرفه آموختيد چه بود، مسئله‌اي كه هم اكنون پس از برگزيده شدن به اين سمت و در اوضاع متفاوت كنوني بازار ساعت بيش از بقيه موارد براي شما حائز اهميت بوده است؟ 
تيري استرن: احترام به مشتري و دنيا. هنگامي‌كه صحبت از موضوعي به ميان مي‌آوريد مي‌بايستي به آن جامه‌ي عمل بپوشانيد. امروزه تعداد افرادي كه براي صحبت‌هايشان ارزش فراواني قائلند بسيار كم است. من ارزش فراواني براي نام و نشان پاتك فيليپ قائل هستم و هرگز با اين نام بازي نخواهم كرد و براي سهولت فروش هرگز به سمت توليد ساعت‌هاي فانتزي مطابق با مد روز متمايل نخواهم شد. هنگامي‌كه ما كاري را انجام مي‌دهيم مي‌بايستي نسبت به آن تعهد داشته باشيم. ما همواره به توليد ساعت مشغول بوده‌ايم و قوانين و اهدا‌ف‌مان نيز واضح و روشن هستند. ما هرگز استراتژي خود را تغيير نخواهيم داد و به سمت توليد محصولي ديگر حركت نخواهيم كرد.   
طلا و جواهر:هنگامي‌ كه به سمت مديريت برگزيده شديد، پدرتان چه توصيه‌اي به شما كرد؟
يكي از مهمترين توصيه‌هايش اين بود كه حضور شركت را در زمينه‌ي خرده‌فروشي و حمايت از مشتري تقويت كنم. بنابراين من اكثر ماه‌هاي سال را مشغول مسافرت به تمامي بازارهاي جهان هستم. ملاقات با مشتريان محترمي كه دانش و معلومات فراواني در خصوص ساعت‌هاي پاتك فيليپ دارند بسيار تاثيرگذار است. اين موضوع در خصوص خرده‌فروشاني كه در حدود 30 تا 50 سال است با ما همكاري دارند نيز صدق مي‌كند. 


طلا و جواهر:شما نيز همانند پدرتان در سن كم به شركت پيوستيد به نظر شما شروع كار از كارگاه‌ها، همكاري با خرده‌فروشان و شركت‌هاي وابسته و سپس انتصاب به مقام مديريت چگونه زمينه‌ي آماده‌سازي شما را فراهم كرده است؟ 
اين كار زمينه‌ي تصميم‌گيري صحيح را براي شما فراهم مي‌كند. هنگامي‌كه دستوري را براي انجام كاري صادر مي‌كنيد به خوبي از تاثير تصميم خود از بالاترين تا پايين‌ترين سطح آگاهي داريد. به طور مثال شما جعبه‌ي ساعتي بسيار زيبا مي‌سازيد اما در صورتي‌كه اين جعبه بسيار بزرگ باشد ممكن است خرده‌فروش فضاي كافي براي نگهداري از تعداد زيادي از آن‌ها را نداشته باشد و فراهم كردن چنين فضايي براي آن‌ها پرهزينه باشد. بنابراين آموزش‌هايي كه در اين ارتقا سمت ديده‌ايد به شما كمك مي‌كند تا به درستي براي اتخاذ تصميم صحيح فكر كنيد. 
طلا و جواهر:شما در سال 1990 به شركت پيوستيد.

لطفا به دو مورد از اصلي‌ترين تغييراتي اشاره كنيد كه در صنعت ساعت‌سازي مشاهده كرديد؟
يكي از آن تغييرات اين است كه اكثر خرده‌فروشان، ديگر در فروشگاه‌هاي خود جواهرساز ندارند. درحال حاضر براي فروش، شما از حمايت يك جواهرساز به منظور تغيير اندازه‌ي بند ساعت و ارائه‌ي ديگر خدمات برخوردار نيستيد. اما بزرگ‌ترين تغيير در اندازه‌ي ساعت‌ها به وجود آمده زيرا اندازه‌ي آن‌ها به‌گونه‌اي چشمگير بزرگ‌تر شده است. به طور مثال اولين ساعت من چندين سال قبل مدل "نوتيلوس Nautilus"، مدل مردانه‌ي پاتك فيليپ بود اما امروزه آن سايز براي همسر من مناسب است. بنابراين در حال حاضر از قطعاتي براي ساخت ساعت‌هاي زنانه استفاده مي‌كنيم كه زماني براي آن‌ها بسيار بزرگ محسوب مي‌شد. 

بزرگ‌ترين هدف شما به عنوان مدير پاتك فيليپ چيست؟ طلا و جواهر:
تضمين كيفيت تمامي ساعت‌هاي پاتك فيليپ به صورت يكسان. ما ساعت‌سازان فراواني داريم و از تمامي آن‌ها مي‌خواهيم كه به منظور ادامه‌ي همكاري كيفيت يكساني را در ساخت رعايت كنند. 
 

طلا و جواهر:بزرگ‌ترين چالش از نظر شما چيست؟
تشويق تمامي افرادي كه اطراف من وجود دارند. به تنهايي قادر به انجام اين كار نيستم.
 
طلا و جواهر:اجازه بدهيد در مورد نشان كنترل كيفيت جديد پاتك فيليپ كه در سال 2009 اجرايي شد بيشتر صحبت كنيم. بيش از يك قرن پاتك فيليپ از نشان معروف ژنو بر روي قطعات متحرك ساعت‌هايش استفاده كرد به چه دليل كاربرد آن متوقف شده است؟ 
ما براي اعمال اين تغيير، سال‌ها فكر كرديم. عمده‌ترين دليل آن بود كه نشان ژنو تنها براي زيبايي قطعات متحرك ساعت مورد استفاده‌ قرار مي‌گرفت كه در حال حاضر براي پاتك فيليپ كافي نيست. كار ما به جنبه‌ي زيبايي‌شناختي ساعت محدود نمي‌شود. ما به طور روز افزون مشغول ارتقاء سطح كيفي قطعات متحرك، ساعت‌هايمان و همچنين ارائه‌ي خدمات به مشتريان هستيم و مي‌خواهيم كه تمامي مشتريانمان نسبت به آن آگاهي يابند. در نتيجه تصميم گرفتيم اين معيار را به گونه‌اي مستند به نمايش بگذاريم و آنچه كه از يك نشان عيار انتظار مي‌رود را به گونه‌اي مستند توضيح دهيم. 
قصد ما اثبات تفاوت ميان پاتك فيليپ و ديگر مارك‌هاي تجاري مزين به نشان ژنو بود، آن دسته از مارك‌هايي كه به دليل داشتن اين نشان ادعا مي‌كنند كه كيفيت ساعت‌هايشان برابر با كيفيت ساعت‌هاي پاتك فيليپ است. اين مسئله ناعادلانه و نادرست مي‌باشد زيرا ما انرژي، وقت و كيفيت زيادي را صرف ساعت‌هايمان مي‌كنيم. ما همواره در حال ترقي و ابداع هستيم و تمامي آن را در نشان‌مان اعمال مي‌كنيم. 
 

طلا و جواهر:آيا نشان ژنو منسوخ شده است؟ 
نشان ژنو معياري است كه سال‌ها پيش توسط قانون تعيين شده است و غير قابل تغيير مي‌باشد اما ما قادريم كه نشان خود را تغيير دهيم. همان‌طور كه جهان در حال تغيير است، ما هم به ارتقاء و نوآوري در زمينه‌ي ساخت ساعت‌هايمان ادامه مي‌دهيم. قوانين و معيارهاي پاتك فيليپ در 40 سال آينده كه پسرم به جاي من منصوب مي‌شود هم با امروزه يكسان نخواهد بود. 
 

طلا و جواهر:چه زماني به سازمان نشان ژنو اعلام كرديد كه ديگر قصد استفاده از نشان آن‌ها را نداريد؟ 
سال 2008 به آن‌ها اعلام كرديم. اين سازمان به خوبي مي‌دانست ما قصد بدنام كردن اين نشان را نداريم. ما همچنان از آن‌ها حمايت و با اين سازمان همكاري مي‌كنيم. 
طلا و جواهر:پاسخ آن‌ها چه بود؟ 
آن‌ها به خوبي درك كردند. ما احترام فراواني براي يكديگر قائل هستيم. تصميم‌گيري در اين خصوص براي ما بسيار دشوار بود و پذيرش اين موضوع هم براي آن‌ها آسان نبود اما آن‌ها پاسخ دادند كه "ما درك مي‌كنيم". آن‌ها هم خود ساعت‌ساز هستند و صنعت ساعت‌سازي سوئيس را باور دارند. 

- چه موضوع ديگري موجب شد كه پاتك فيليپ اقدام به خلق نشان كنترل كيفيت مجزا براي خود كند؟ 
طي ساليان ما شاهد تكامل معلومات مشتريان و خرده‌فروشان در زمينه ساعت‌سازي بوديم. تمامي آن‌ها به افرادي با معلومات مبدل شده‌ بودند. به علاوه، مارك‌هاي تجاري بيشتري از نشان ژنو براي قطعات متحرك ساعت‌هايشان استفاده مي‌كردند. حتي برخي از آن‌ها در بازاريابي هم اين نشان را به كار مي‌بردند كه موجب سردرگمي مشتريان در خصوص خوب يا بد بودن اين نشان شده بود. ما هم دريافتيم كه بايد از پاتك فيليپ محافظت كنيم در نتيجه ديگر از اين نشان استفاده نكرديم. 
 

 طلا و جواهر: واكنش مشتريان شما نسبت به حذف نشان ژنو چگونه بود؟ 
آن‌ها اين موضوع را به خوبي درك كردند اما برخي گفتند: "نام شما به اندازه‌ي كافي قوي و معروف است." بعضي ديگر گفتند:"بهتر بود كه نشان ژنو را حفظ مي‌كرديد زيرا در ساعت‌سازي يك سنت است." ما به سنت‌ها احترام مي‌گذاريم اما در صورتي‌كه به تكامل نرسيده باشيد، نابود خواهيد شد. يكي ديگر از سنت‌هاي ما ترقي و نوآوري است. 
 

طلا و جواهر:به نظر شما اين نشان و معيار جديد بر روي آينده‌ي شركت شما تاثيرگذار خواهد بود؟ 
اين نشان بر شهرت و اعتبار پاتك فيليپ مي‌افزايد. پيام اين نشان آن است كه تنها بر روي بهترين ساعت‌هاي جهان نقش مي‌بندد. نشاني كه بر اساس قوانين و مقررات سخت ما شكل گرفته است. امروزه و در آينده مردم انتظارات پاتك فيليپ و انتظارات خودشان را از اين مارك درك خواهند كرد. ما از مردم توقع نداريم آنچه كه مي‌گوييم را بپذيرند، ما براي كيفيت معيارهايي داريم كه براي توليد ساعت‌هايمان از آن‌ها تبعيت مي‌كنيم و مسئوليت آن را هم مي‌پذيريم. 

طلا و جواهر:به چه دليل معيارهاي فروش به جاي آن‌كه تنها قطعات را پوشش دهند دربرگيرنده‌ي كل ساعت هستند؟ 
زيرا مشتري از كل ساعت و نه فقط از قطعات متحرك آن استفاده مي‌كند. مثل خريد اتومبيل، شما كل اتومبيل را خريداري مي‌كنيد نه فقط موتور آن را. بنابراين ما همه‌ي موارد را شامل دقت، پرداخت، صفحه‌ي مدرج ساعت و خدمات را كنترل مي‌كنيم. 
 

طلا و جواهر:اجازه بدهيد كمي بيشتر در مورد انتقال سمت مديريت از پدرتان به شما صحبت كنيم. اين موضوع براي شما چه معنايي دارد؟ 
امكان اجراي آنچه كه فكر مي‌كنم براي پاتك فيليپ مناسب است و به عنوان يك فرد دوستدار ساعت و قطعات متحرك پياده‌سازي آموخته‌هايم در زمينه‌ي ساعت‌سازي فرصت بي‌نظيري مي‌باشد. پدرم، همسرم و من 20 سال است كه به كار طراحي ساعت مشغول هستيم و در حال حاضر وظيفه‌ي خلق ساعت‌هاي جديد براي قرن جديد بر عهده‌ي من مي‌باشد. 

طلا و جواهر: آيا شما هم مانند پدرتان به جمع‌آوري كلكسيون ساعت علاقه‌منديد؟ در اين صورت به جمع‌آوري چه نوع ساعت‌هايي مي‌پردازيد؟ آيا آن‌ها در آينده مانند مجموعه‌ي پدرتان به موزه‌ي پاتك فيليپ منتقل خواهند شد؟ 
بزرگ‌ترين علاقه‌ي من ساخت مدل‌هاي جديد، فرا رفتن از محدوديت‌هاي ساعت‌سازي و ارتقاء سطح اعتبار ساعت‌هايمان است. در زمينه‌ي كلكسيون‌داري من تنها تعداد محدودي ساعت شخصي دارم كه يادآور وقايع لحظات مهم در زندگي‌ام هستند. اما در خصوص موزه‌ي پاتك فيليپ من به توسعه‌ي مجموعه‌هاي بي‌نظيري كه پدرم طي 40 سال به منظور نمايش عمومي تاريخچه‌ي ساعت‌سازي سنتي جمع‌آوري كرده است به طورقطع ادامه خواهم داد. ممكن است هزينه‌ي زيادي براي من دربرداشته باشد اما راه پدر را ادامه خواهم دارد. 

طلا و جواهر:بزرگ‌ترين پروژه‌ي آتي شما چيست؟ 
هنوز كارهاي زيادي بايد در زمينه‌ي فناوري انجام شود. درحال حاضر به دنبال يافتن راه‌هاي جديدي به منظور افزايش دقت ساعت‌ها هستيم. درصورتي‌كه به دنبال نوآوري نباشيم به طورحتم نابود مي‌شويم. بهترين شدن آسان اما بهترين ماندن دشوار است. 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین