خبر
 

سكه های ولایتعهدی امام رضا(ع) به مجموعه نمایشی موزه پول اضافه شد

در تاریخچه این سكه آمده است: پس از آن كه در سال 201 ه.ق (816 میلادی) به اصرار مامون عباسی، امام رضا (ع) از مدینه وارد خراسان شد و به اجبار، ولایتعهدی وی را پذیرفت، همزمان سكه هایی نیز به نام امام رضا (ع) در سرزمین های اسلامی ضرب شد. 
بر اساس این گزارش، عبارات روی سكه ها دقیقا همانند هم هستند و تفاوت آنها در وزن، قطع، و محل ضرب آنهاست. 
 
این سكه ها كه در سال 202 هجری قمری (817 میلادی) در شهرهای سمرقند و اصفهان ضرب شده اند، جنس آنها از نقره است و روی آنها عبارت امیرالرضا ولیعهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابیطالب نوشته شده است. 
همچنین؛ به جز سكه های ولایتعهدی امام رضا (ع)، سكه ها و شبه سكه های دیگری ضرب شده كه بر روی هر یك به گونه ای نام مبارك امام رضا (ع) حك شده است كه عبارتند از: سكه های نقره ای كه در زمان حیات امام و به عنوان ولایتعهدی مسلمین ضرب شده، سكه هایی كه در سال 204 و 205 ه.ق در شهرهای ری و اصفهان- یعنی پس از شهادت حضرت ضرب شده و سكه هایی كه از جنس نقره و طلا بوده و تاریخ 202 ه.ق و نام ضرابخانه سمرقند را برخود دارند، اما رسم الخط آنها كاملا متمایز از دیگر سكه ها است. 
 
بعلاوه، سكه هایی به نام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در سده های 12 و 13 ه.ق به خاطر توسل به آن حضرت ضرب شده اند، مانند: سكه های شاهرخ افشار و محمد حسن خان قاجار و یادبودهایی كه آستان قدس رضوی از اواسط دوره قاجار تاكنون به بركت سالروز ولادت امام هشتم (ع) ضرب كرده است. 
رییس موزه پول در خصوص تاریخچه این موزه گفت: موزه پول، نخستین موزه تخصصی و دائمی انواع واسطه های مبادلاتی شامل سكه، اسكناس و نیز دیگر اوراق بهادار ایران، در تاریخ هفدهم تیر ماه سال 1376 هجری خورشیدی در تهران آغاز به كار كرد. 
این مجموعه، روایتگر تاریخ ایران است. 
 
محمدرضا شكوفی افزود: در موزه پول، نخستین سكه های ایرانی كه در دوره هخامنشیان به دستور داریوش اول ضرب شد و در بخش های دیگر این موزه، سكه هایی مربوط به ساتراپها و امرای تابع هخامنشی با تصاویری هنرمندانه از ارابه و كشتی و غیره به نمایش گذاشته شده است. 
وی افزود: در این مجموعه، سكه هایی نیز از اسكندر مقدونی، سلوكیان، پارتیان (اشكانیان) و ساسانیان، به چشم می خورد كه نمایشی از هنر و تاریخ را در خود، نهفته دارد. 
 
به گفته شكوفی، در بخش مهمی از موزه پول با سكه هایی از دوران اسلامی آشنا می شویم؛ سكه هایی از امویان، عباسیان، نویان، سلجوقیان و... كه مروری بر تاریخ ورود و ظهور اسلام در ایران دارد و در این قسمت، اهمیت هنر خط در سكه ها به روشنی به نمایش گذاشته شده است. 
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین