خبر
 

در مورد سکه بهار آزادی

پس از انقلاب اسلامی ایران ، به پیشنهادِ وزارت امور اقتصادی و دارایی و با تأیید و دستور نخست وزیر دولت موقّت ، به مناسبت و یادبود نخستین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ، اجازة ضرب انواع مسکوک طلای بهار آزادی صادر شد. یک روی این سکّه مزیّن بود به نام حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام ـ به سه بار تکرار «علی » به خطِ مَعقِلیِ تزیینی در داخل یک شش ضلعی ـ و قید عبارت «بانک ملّی ایران » در زیر آن ، و بر روی دیگر آن تصویر بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با عبارت «نخستین بهار آزادی » و تاریخ 1358 منقوش بود. 

از آن پس ، انواع سکه های بهار آزادی (ربع ، نیم ، یک ، دو و نیم ، و پنج بهار) با همین طرح تولید می شد، با توجه به مادة 5 قانون نحوة حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، بانک مرکزی ایران موظّف گردید که تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی را بر یک طرف سکه های بهار آزادی به گونه ای مناسب نقش کند.
ازاین رو، بنابر پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد بند 2 قانون اصلاح قانون ضرب مسکوک طلا مصوّب 1337 ش ، هیئت وزیران در جلسة مورخ 19ر3ر1370 (راجع به تغییر طرح سکة یک بهار آزادی ) چنین تصویب کرد: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است به مناسبت دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (قدس سره ) سکة یادبود یک بهار آزادی را با مشخصات ذیل و طبق نمونه ای که در نهاد ریاست جمهوری نگهداری می شود ضرب نماید:

1)عیار طلا: 900 در هزار؛

2) وزن سکّه : 13598ر8 گرم ؛

3) قطر سکّه 22 میلیمتر؛

4) یک روی سکّه مزین به تصویر حضرت امام (قدس سره ) و قید سال ضرب (1370) در ذیل تصویر؛ 5) یک روی سکّه تصویر بارگاه حضرت امام رضا علیه السلام و قید عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران » در بالای تصویر و عبارت «بهار آزادی » در پایین تصویر.» آنگاه مصوبة مذکور جهت اجرا به بانک مرکزی جمهوری اسلام ایران ابلاغ گردید. بدین سان ، در دومین سال رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، تنها طرح سکة یک بهار آزادی تغییر کرد و از آن پس (1370 ش به بعد) سکه ها بر اساس آن مصوبه ضرب می شود.

معمولاً در هر سال ، انواع مسکوک بهار آزادی ، بر اساس مجوّزی که بانک مرکزی دارد، در ضرّابخانة این بانک تولید می گردد، زیرا وظیفة ضرب مسکوک طلا بنا بر تصویب شورای پول و اعتبار منحصراً بر عهدة بانک مرکزی ایران است . همچنین بر طبق بند (الف ) مادة 6 آیین نامة ورود و صدور و معاملات طلا و نقره، صدور مسکوک طلا از کشور به هر نحوی ممنوع است مگر توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .

مسکوک طلای بهار آزادی ، از لحاظ مشخصات ، منطبق است بر قانون مسکوک طلا و نیز قانون اصلاح قانون ضرب مسکوک طلا. شکل این مسکوک بر اساس مادة دوم قانون 1337 ش ، مدور و میزان عیار آن بر طبق مادة چهارم همان قانون عبارت است از 900 در هزار طلای خالص و 100 در هزار مس یا آلیاژی از نقره و مس . حد ترخّص عیار آن نیز دو در هزار است .

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین