خبر
 

داريک - اولين سابقه زری سکه طلا

در دوره هخامنشي توليد طلا در داخل کشور و همچنين واردات طلا به ايران افزايش يافت و در اين دوره سکه طلا براي اولين بار در جهان ضرب شد. نام اين سکه که در 516 قبل از ميلاد ضرب گرديد، داريک (دریک) بود. تا آن دوره در دنياي آن روز هنوز سکه هاي طلا ضرب نشده بود. سکه هاي رايج از مس، مفرغ و نقره بود و پس از داريوش در کشورهاي ديگر هم سکه ي طلا ضرب شده. در رم در سال 225 قبل از ميلاد.

در دوران ساساني طلا در ايران فراوان بوده به طوري که ظروف و ديگراشياء طبقه ي مرفه همه از طلا يا نقره ساخته مي شده و اين وضع پس از حمله اعراب به ايران ادامه داشته است.
شواهد و آثار فراواني وجود دارد كه معدن كاري و استحصال طلا در ايران و بسياري ازكشورهاي جهان را از پيش از 60 قرن پيش نشان ميدهد.
 
تا كنون يك كانسار و اثر معدني طلا با رديابي وجه تسميه و تعقيب كارهاي قديمي معدني وآثار به جا مانده از معدنكاري طلا توسط سازمان زمين شناسي كشور كشف شده است (كانسار طلاي زرين _ اردكان يزد) . شواهد تاريخي و فيزيكي نشان ميدهدكه معدن كاري و استحصال طلا در سر زمين ما از گذشته هاي خيلي دور تا اواخردوره قاجاريه كه معدن طلاي طرقبه نيز تعطيل شد بطور پيوسته با دوره هاي شكوفايي و ركود و اوج و حضيض ادامه داشته ولي تقريبا هيچ وقت تعطيل نشده بود. 
فعاليت هاي باز شناسي معادن باستاني طلاي كشور و اكتشاف بعضي از آنها در دهه هاي اخير توسط شركت معادن و سازمان زمين شناسي در مقياس محدودي انجام گرفته است .
 
سازمان زمين شناسي در مدت نزديك به سي سال فعاليت زمين شناسي و اكتشاف معدني ضمن اكتشاف مواد معدني فلزي و غير فلزي در مورد طلا نيز مطالعات متعددي انجام داده و به شناسايي و اكتشاف مقدماتي چندين كانسار و اثر معدني طلا از جمله تاريك دره تربت جام , طرقبه مشهد, قره چيلر و خونيرود اهر, زرشوران تكاب, كوه زر دامغان و آستانه اراك اقدام كرده. 
 
لازم به ذكر است كه كانسارهاي ذكر شده يا مستقيما توسط سازمان زمين شناسي كشور شناسايي و اكتشاف شده اند يا لااقل مطالعات بنيادي علمي آنهادر نوبت هاي مكرر توسط سازمان صورت گرفته است .
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین