خبر
 

بازار آتی سکه برای سرمایه های سرگردان

پول تان را این روزها کجا سرمایه گذاری کرده اید؟ در بانک، سپرده گذاری کرده اید؟ احتمالا جواب تان منفی است، چون سودش هرچند مطمئن است ولی دلچسب نیست. اوراق مسکن فرابورس هم گزینه خوبی است. بازار سکه و ارز هم قابل تکیه است ولی ریسکش بالاست اما ما امروز یک پیشنهاد بهتر برای تان داریم؛ بازار «آتی سکه»، جایی همین نزدیکی ها، اواسط خیابان طالقانی که ساختمان شیک بورس کالا واقع شده است. 




بررسی های هفت صبح نشان می دهد سرمایه گذاری در این بازار و خرید و فروش سکه، سود حداقل 21درصدی در طول شش ماه آینده برای تان خواهد داشت، سود شش ماهه سپرده گذاری در بانک ها، هشت درصد است و این تفاوت معنی دار، ارزش تجربه حضور در چنین بازاری را نشان می دهد. شاید تصور کنید این عدد و رقم واقعی نیست، چون از کف سود پولی که در بازار دست به دست می شود، هم بیشتر است. 

سعی می کنیم خیلی ساده صورت مسئله را برای تان شرح دهیم. براساس مقررات معاملات، شما می توانید برای عقد یک قرارداد فروش سکه در بازار «آتی سکه» یک حساب بانکی 700هزار تومانی در بانک سامان افتتاح کنید. حساب را که افتتاح کرددی، به کارگزاران و معامله گران بازار مراجعه می کنید و اعلام قصد فورش سکه می کنید، سکه دیروز قیمتش 602 هزار تومان بود. شما باید حداقل 10 سکه برای فروش داشته باشید، معنی اش  این نیست که سکه ها در دست تان باشد، بلکه این کف خرید و فروش است.

شما می توانید در همان روز، سکه ها را بخرید – که کارشناسان باتوجه به نوسانات سکه توصیه می کنند این کار را انجام دهید – خب! خریدار 10 سکه، چهار تاریخ مشخص را به شما پیشنهاد می دهد، تاریخ ها دو ماه به دو ماه تعیین می شود. الان در بازار، 25 آبان، 25 دی ماه، 20 اسفند و 26 اردیبهشت به عنوان تاریخ معامله تعیین شده است. یعنی در این تاریخ ها شما می توانیدن قرارداد فروش را نهایی کنید. در همین تاریخ ها، سکه قیمت خاص خودش را دارد، در تاریخ 25 آبان، سکه ها را 617 هزار تومان از شما می خرند، در تاریخ 25 دی ماه، می توانید سکه ها را 650 هزار تومان بفروشید، برای 20 اسفند سکه ها را 705 هزار تومان از شما می خرند و در تاریخ 26 اردیبهشت، می توانید سکه ها را 750 هزار تومان بفروشید. وقتی شما قرارداد فروش را امضا می کنید، معنی اش این است که باید در همان تاریخ که انتخاب کرده اید، سکه ها را برای فروش به بازار ببرید و به خریدار تحویل دهد. 

خب! حالا فرض می کنیم شما سکه ها را امروز به قیمت 602 هزار تومان خریده اید و می خواهید قرارداد فروش را برای 25 اردیبهشت سال 90 امضا کنید. معنی اش این است که شما برای هر سکه حداقل 148 هزار تومان سود خواهید داشت. 10 سکه می شود؛ یک میلیون و 480 هزار تومان. این یعنی سودی بیش از 24 درصد. سود شیرین و تضمین شده ای است. سکه هرچه هم ارزان تر شود، شما همان قیمت تعیین شده پول تان را دریافت خواهید کرد و اگر گران تر هم شود، بازهم همان سود را دریافت خواهید کرد. البته یک نکته کوچولو این وسط وجود دارد، شما 700 هزار تومان در بانک سامان سپرده دارید. 

زیان بلوکه شدن این پول در مدت معامله را باید از سود 24 درصدی کم کنیم تا سود نهایی که حدود 22 درصد است، حاصل شود. نکته دیگر درباره 700 هزار تومان هم این است که اگر در تاریخ تعیین شده شما از دادن سکه ها به خریدار خودداری کنید، از همین سپرده ضررشان را محاسبه می کنند و برمی دارند، پس خوش قول باشید تا هم سود ببرید و هم سپرده تان دست نخورده باقی بماند. در ادامه گزارش می توانید اطلاعات بیشتری درباره این بازار و برخی قواعد و همچنین حوادثش به دست بیاورید ولی یادتان باشد که این بازار هر روز، باتوجه به قیمنت سکه در نوسان است و باید ارزیابی های تان را به روز کنید و بعد وارد گود بشوید.

پیشینه

این روزها بارها اسم آتی بازار سکه به گوش ما می خورد و رسانه ها بورس بازها را به سمت بازار آتی سکه دعوت می کنند. لابد برای شما هم سوال شده اصلا این بازار آتی سکه یعنی چه؟ اگر بازار سوددهی است چرا ما به سراغش نرویم. اگر فقط دنبال یک آشنایی کلی باشید خیلی قضیه پیچیده نیست و به زبان ساده می شود قرارداد آتی را اینطور توضیحداد؛ تصور کنید شما یه فروشنده هستید و کالایی را الان به قیمت روز می خرید و از همین حالا مشتری آن را در آینده تعیین می کنید و با طرف قرارداد می بندید در تاریخ مشخص با قیمت مشخصی همان کالا را از شما بخرد. حالا این کالای واسطه می تواند سکه، مس، زعفران یا هر کالای دیگری باشد. 
 


جرقه این نحوه معامله از قرن نوزدهم و با معامله گندم در آمریکا زده شد. در سال 1848 در شیکاگو تولیدکنندگان گندم برای فروش محصولات خود نیاز به بازاری داشتند تا معاملات نقدی را انجام دهند؛ یعنی گندم بدهند و پول آن را دریافت کنند. به تدریج کشاورزان (فروشندگان) و دلالان (خریداران) شروع به گرفتن نوعی تعهد جهت دریافت پول خود در آینده کردند و به این شکل معاملات آتی پایه ریزی شد. به این معنی که تولیدکننده موافقت کند محصول خود را به خریدار در تاریخ آینده (تاریخ تحویل کالا) با قیمت توافق شده بفروشد. 

در این راستا کشاورز از قبل می داند که وجه خود را دریافت می کند و دلال نیز از قیمت کالا باخبر می شود و این معامله برای هر دو طرف معامله سودمند است. همین حالا هم خیلی از دولت ها پیشاپیش حاصل زراعت کشاورزان را می خرند، شالوده معاملات آتی کالا هم همین ماجرا است. این شکل قراردادها از همان قرن نوزدهم اینقدر جا افتاد که بورس CBOT در آمریکا شکل گرفت و به طور اساسی و زیربنایی محلی عمومی برای خریداران و فروشندگان ایجاد شد تا برای قراردادهای سلف و آینده خود مذاکره کنند.

قوانین آتی کالا در ایران

اگر بدانید کسانی که در بازار آتی سکه سرمایه گذاری می کنند، سود ماهیانه 5/2 تا 3 درصد می برند شاید شما هم تشویق شوید در این بازار سهمی داشته باشید، به خصوص اینکه برای شروع هم خیلی سرمایه آنچنانی نیاز ندارید اما ورود به این بازار شرایطی دارد. یکی از آنها افتتاح حساب 700 هزار تومانی در بانک سامان است. 

این را هم بدانید که از این حساب هیچ سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر می خواهید سودتان را از کل سرمایه گذاری محاسبه کنید، سود این پول را هم از کل نرخ کم کنید. وقتی شما وارد بازار آتی سکه می شوید حداقل باید با 10 سکه وارد معامله شوید. شما 10 سکه امروز به قیمت معینی می خرید. بعد کارگزار به عنوان طرف قرارداد شما در تاریخ مشخصی مثلا شش ماه بعد از شما این 10 سکه را می خرد. پس با این حساب سود شما از این معامله فارغ از نواسانات بازار مشخص است. یعنی یک سود تضمینی مثل سپرده ای که در بانک می گذارید و منتظر می مانید، سود بگیرید. 

کارگزاران که به نوعی طرف قرارداد سرمایه گذاران محسوب می شوند هم هر ماه رتبه بندی می شوند. مثلا شهریور سال جاری «نهایت نگر»، «مفید» و «پارس ایده بنیان» به عنوان کارگزاران برتر معرفی شدند و نام بانک صادرات، اقتصاد نوین، ملی و... در لیست کارگزاران برتر دیده می شود. اما این نحوه خرید فروش سکه از کی وارد ایران شد؟ از سال ها پیش بازار سنتی خرید و فروش سکه در بازار ایران رایج است اما سرمایه گذاران حرفه ای از دی ماه سال 87 در بورس کالای ایران اقدام به خرید فروش سکه به روش آتی سکه (فیوچر) می کنند.

ضررهای آتی سکه بازان

باوجود اینکه فروشندگان سکه در بازار سودشان تضمین شده است اما وضعیت خریداران به همین خوبی نیست. درواقع افراد زیادی بودهاند که خانه و اتومبیل های خودشان را فروخته اند و به امید سودهای کلان در بازار آتی سکه سرمایه گذاری کرده اند. بعد از گذشت چند ماه، نتیجه اما کاملا عکس انتظارشان بود. ضررهای میلیونی و خانه و ماشینی که برای همیشه آن را از دست داده اند. دلیل این اتفاقات هم کاملا ساده است، بازارهای آتی سکه رابطه تنگاتنگی با قیمت جهانی طلا، قیمت سکه در بازار و قیمت بازار ارز و دلار دارد و با نوسان هریک بازار آتی سکه هم دچار تغییرات فراوانی می شود. 
 


نکته اصلی آنجاست که بازار آتی سکه در واقع نوعی پیش خرید به حساب می آید و با خرید سکه، شما راه پس و پیشی ندارید. فرض کنید همین امروز سکه را به طور مثال 610 هزار تومان خریداری می کنید اما یک ماه بعد سکه به 580 هزار تومان می رسد. در این حالت مطمئنا شما ضرر کرده اید و پول هایتان خاطره شده است. از آنجایی که بازار ارز و سکه ایران هم عموما ثبات ندارد و هرازچندگاهی دچار نوسان می شود، از این دست اتفاقات برای خریداران سکه در بازار آتی سکه زیاد رخ می دهد. چند نمونه واقعی از ضرردهی های چندوقت اخیر بازار آتی سکه را ببینید تا موضوع بهتر دستتان بیاید:

اردیبهشت همین سال، یکی از ضررهای بزرگ آتی سکه رخ داد. ضررهایی که برخی آن را برای مشتریانش تا 60 میلیون تومان هم تخمین زدند. قیمت سکه در حال افزایش بود و در طول یک هفته 50 هزار تومان بالا رفت و به 450 هزار تومان رسید. با اینکه در نرخ آن زمان حباب 50 هزار تومانی وجود داشت اما بازهم خیلی ها حتی در روستاها اقدام به خرید سکه از طریق آتی سکه کردند. بعد از این اتفاق رئیس بانک مرکزی فروش سکه در 300 شعبه را آغاز کرد و آتی سکه ای ها حسابی ضرر کردند.

تیرماه امسال هم این بار تغییرات در قیمت دلار و ارز باعث شد آتی سکه ای ها ضرر کنند. بانک مرکزی ناگهان اعلام کردکه دلار رسمی به 1175 تومان افزایش یافته است، همین تصمیم یک شبه باعث شد حدود 17 هزار تومان روی قیمت سکه افزوده شود. همین اتفاق باعث ایجاد صف های خرید طولانی در معاملات آتی شد. ماجرا اما به این سادگی ها نبود و همان طور که یک شبه تصمیم گرفته شد، قیمت دلار بالا برود، 

چند روز بعد یک شبه گفته شد دلار را تا هزار تومان کاهش می یابد. نتیجه هم ساده بود، همه صف های خرید چند روز قبل به صف فروش تبدیل شد. این اتفاق که یک شبه رخ داد، ضرر هنگفتی را متوجه معامله گران بورس کرد به طوری که تا پنج روز و روزانه 3 درصد معاملات آتی افت کرد و از قیمت سکه های روی تابلو حدود 50 تا 80 هزار تومان کاسته شد. در همان زمان گفته شد حدود 95 درصد از میزان معامله گران بازار کاسته شد و در بازار آتی بورس پرنده هم پر نمی زد.
 


فرآیند انجام معاملات آتی در بورس کالا

1- مراجعه مشتری به یکی از کارگزاران معاملات آتی شرکت بورس کالا و ثبت نامن و گرفتن کد مشتری.

2- افتتاح حساب در بانک معرفی شده از سوی بورس

3- درخواست خرید یا فروش یکی از قراردادها و اتخاذ یکی از موقعیت های خرید یا فروش در بازار معاملات آتی.

4- انجام معاملات روزانه روی موقعیت معاملاتی اتخاذشده به نحوی که مشتری می تواند تا زمان سررسید قرارداد به دفعات کالا را خرید و فروش کرده و باتوجه به نرخ های روز از سود موردنظر بهره مند گردد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین