خبر

گرایش به طلا یا افزایش بلا ؟!

طلا به عنوان یکی از زیباترین فلزات جهان از محبوبیت غیرقابل کتمان و میزان مصرف بالایی در بین مردم در دنیا برخوردار است.

البته بیشترین مصرف این فلز گرانبها در ضرب سکه و جواهرات زینتی است که امروزه اگر چه اکثر افراد جامعه از آن در مبادلات پولی و کسب درآمدزایی استفاده می‌کنند، اما در این بین جنبه زینتی بودن آن نیز مورد گرایش اکثر افراد جامعه به خصوص مردان شده است.

از گذشته بیشترین مصرف طلا البته از جنبه زیورآلاتی آن به زنان تعلق داشته است، اما اینک استفاده زیورآلاتی از این فلز دلربا دیگر مختص زنان نیست و می‌توان اشتیاق مردان را نیز برای مصرف آن مشاهده کرد. گرچه نمی‌توان گفت آمار گرایش به طلا از جنبه تزیینی در بین آقایان از گرایش آن از لحاظ کسب درآمدزایی فراتر است.

در این راستا به گفته یک جامعه شناس و کارشناس ارتباطات اجتماعی، در آذربایجان غربی نیز آمار گرایش مردان به طلا و جواهرات افزايش يافته است، به طوری که 20 درصد مردان استان گرایش شدید به استفاده از طلا و جواهرات دارند.

"مقصود فداکار"، در گفت‌وگو با ايسنا، با بیان اینکه روزبه روز بر آمار گرایش مردان به استفاده از زیورآلات در استان افزوده می‌شود، افزود: چشم و هم چشمی، عدم حاکم بودن ثبات اقتصادی و ضعف نظام تامین اجتماعی در جامعه از مهمترین دلایل گرایش جوانان به خصوص مردان به استفاده از طلا و جواهرات است.

با این وجود باید علت افزایش اشتیاق مردان به استفاده از طلا به عنوان زیورآلات مورد بررسی قرار گیرد، گرایشی که اسلام مصلحت مردان را در عدم استفاده از این فلز گرانبها دانسته است.

با نگاهی به گذشته خواهیم فهمید که پس از دوه رنسانس و انقلاب صنعتي، فضاي انديشه بشر وارد پارادايم‌هاي جديدي شد، پارادايمي كه به جاي آسمان بيشتر به زمين نگاه مي‌كرد. با توجه به گسست مناسبات اقتصادي و اجتماعي، مطرح شدن انسان به عنوان محور زندگي در كره خاكي و نيز ضرورت توجه به نيازهاي او در كنار رشد احساس عام بشري در پيوند با زندگي اجتماعي و با عنايت به روند تمركز جمعيتي در شهرها، ضرورت توجه بيشتر به رفاه و نظام تامين اجتماعي به چشم مي‌خورد. ضرورتی که برخورداری از آن حق تمام مردم است.

شاید این پرسش پیش آید که گرایش به استفاده از طلا چه رابطه‌ای با رفاه، نظام و تامین اجتماعی دارد؟ هر کسی باید بداند حاکم بودن نظام رفاه و تامین اجتماعی در جامعه‌، فرد را از آینده زندگی خود مطمئن کرده و کمک می‌کند هیچ دغدغه‌ای در یافتن شغل، امنیت شغلی و هزار مساله دیگر در راستای ایجاد زندگی بهتر و آرامش بخش برای جوانان وجود نداشته باشد.

این جامعه شناس و کارشناس ارتباطات اجتماعی به نقش تامین اجتماعی در جلوگیری از مادی نگری افراد جامعه اشاره كرد و ادامه داد: اگر نظام تامین اجتماعی مسائل مادی قشرهای متوسط به پایین را تامین كند، افراد جامعه از آینده خود مطمئن بوده و هرگز در جامعه شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

فداکار با بیان اینکه 50 درصد از مردان در آذربایجان غربی رغبت فراوانی در خرید سکه نسبت به زنان دارند، اظهار کرد: بر این اساس حبابی بودن و واقعی نبودن قیمت سکه در بازار ایران دلیل اصلی مادی نگری مردان استان به سکه است.

این استاد علوم اجتماعی با بیان اینکه بعد اقتصادی موجب تحت تاثیر قرارگیری ابعاد رفتاری، اجتماعی، روانشناسی و غیره می‌شود، خاطر نشان كرد: با توجه به میل شدید مردم جامعه به خرید و فروش سکه، هرگونه افزایش قیمتی در این راستا موجب تاثیر مثبت بر روحیات، رفتار و اخلاق فرد در خانواده و بالطبع در جامعه شده و هرگونه افت قیمتی موجب افسردگی و تاثیرات منفی می‌شود.

فداکار همچنین با بیان اینکه 70 درصد زنان در استان گرایش به استفاده از طلا و جواهرات دارند، باور غلط مبنی بر "استفاده از جواهرات برای فرد منزلت اجتماعی می‌آورد" را رد و تصریح کرد: افراد جامعه به خصوص زنان باید بدانند که استفاده بیش از حد از جواهرات نه تنها براي فرد منزلت نمی‌آورد، بلکه فرهنگ مصرف‌زدگی را در جامعه گسترش می‌دهد، اما این مطلب نیز دور از ذهن نباید باشد که تنها آذربایجان غربی با این مشکل روبه رو نیست، بلکه در جامعه کنونی تمامی پسران و مردان در حال گسترش دادن این فرهنگ نادرست هستند.

با خواندن این مطلب شاید هزاران چرا و اما و اگر در ذهن شما خطور کند که دلیل این افزایش چیست؟ از کجاها ناشی می‌شود؟ ضعف در کجاست؟ کمی که دقت کنید می‌بینید که تمام این گرایشها از بدحجابی گرفته تا استفاده از طلا در مردان همگی نشات گرفته از فرهنگ غربی است. فرهنگی که با نکته‌بینی و ظرافت خاصی افکار جوانان را مورد تاثیر خود قرار می‌دهد. در این بین جهل جوانان ما به جهان بيني غرب از يك سو و جهان بيني اسلام از سوي ديگر موجب پذيرش الگو و شيوه غربي كه هيچ تناسبي با هويت اسلامي جامعه ما ندارد، از جمله عوامل بدحجابي و استفاده زیورآلات در مردان است.

همين امر موجب شده است كه جوان جامعه ما گاه غرب را با مقياس بازيگران فيلم‌هاي سينمايي غربي مي‌شناسد و از او الگو مي‌گيرد، درحالي كه بخش عمده شهروندان جامعه غربي به موازين و اصول اخلاقي و اجتماعي خود پايبند هستند. دریغ از اینکه جوانان ما نمی‌دانند، تنها هدف این فیلمها، بي‌شخصیت و بی‌هویت کردن جوانان ماست.

در این راستا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز به ایسنا گفت: استفاده مردان از زیورآلات پشت پا زدن به ارزشهای دینی را در جامعه به همراه می‌آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامرضا اسم حسيني با بيان اينکه احکام ديني تابع مفاسد و مصالح است و چيزي که براي انسان مصلحت باشد واجب يا مستحب و چيزي که مفاسد باشد، براي انسان حرام اعلام شده است، اظهار كرد: بر اين اساس استفاده از طلا در آقايان نيز در دين مبين اسلام حرام اعلام شده است.

وي با بيان اينکه استفاده از طلا در جامعه امروزي يا جنبه زينتي دارد يا ارزش مالي، تصريح کرد: استفاده مردان از طلا به عنوان جنبه زينتي، پشت پا زدن به ارزشهاي ديني است که نياز به بررسي اساسي دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمين اسم حسيني به تاثيرات متزلزل شدن دين باوري در فرد و جامعه اشاره كرد وگفت: اگر در جامعه‌اي دين باوري متزلزل شود که شايد يکي از علامات آن نيز در استفاده مردان از طلا نمايان مي‌شود، به نوعي بي بندو باري را در جامعه گسترش مي دهد.

وي با بيان اينکه اسلام هرگز با زندگي مدرن و شيک مخالفت ندارد، افزود: در عين حال توصيه مي‌کنيم افراد جامعه توجه به شرع اسلام را نيز هميشه به خاطر داشته باشند چرا که اگر چيزي حرام اعلام شده باشد، منفعت آن فرد را در نظر گرفته است.

مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشکي اروميه در مورد چگونگي استفاده از زيورآلات توسط مردان گفت: اگر مردان و به خصوص جوانان به دنبال شيک بودن هستند بايد بدانند که اکنون شرايط بازار به گونه‌اي است که وسايلي از جنس پلاتين حتي بسيار زيباتر از مشابه آن از نوع طلا وجود دارد که مي‌توانند از آنها استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمين اسم حسيني افزود: اگر گفته شود گرايش مردان در استان از طلا و زيورآلات به دليل ارزش مالي آنها افزايش يافته است، بر اين اساس ارزش مالي تنها در طلا منحصر نمي‌شود، بلکه اين افراد به طلا از ديد سرمايه و گذران زندگي مي‌نگرند.

در همين راستا سرهنگ "احد مهرمند"، معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان غربی و استاد علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ارومیه نیز بر این باور است که طبق بررسی‌های انجام شده، اکثر جوانان و مردانی که از زیورآلات استفاده می‌کنند، به نوعی از روي ناآگاهی در اين مورد صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این گرایش به فرهنگ سابق خانواده‌ها بر می‌گردد که به هنگام تولد فرزندی در فامیل برای او زنجیر یا انگشتر طلا هدیه می‌دادند و این هدیه نیز در مواردی، مورد استفاده آنها در جوانی می‌شده که امروزه به نوعی این نگرش همچنان در جامعه باقی مانده است، با وجود‌ آنكه استفاده از این فلز مضراتی در آقایان به همراه دارد.

سرهنگ مهرمند با بیان اینکه ضعف اصلی از خانواده و مراکز آموزش فرهنگی جامعه سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: این دو نهاد مهم که نقش اساسی در آگاه‌سازی جوانان در جامعه دارند، متاسفانه، جوانان را از معایب این مصارف به خوبی آگاه‌ نکرده‌اند، به نوعی که اکنون هم شاهد چنین گرایشاتی در جوانان هستیم.

این استاد علوم تربیتی در ادامه آگاه‌سازی در جامعه و به خصوص استفاده از رسانه‌های جمعی را بهترین راهکار در کاهش آمار استفاده از طلا عنوان کرد.

رييس حوزه‌هاي علميه آذربايجان غربي گفت: استفاده از طلا، قواي جنسي مردان را تضعيف مي‌کند.

حجت‌الاسلام محمد جواد قهرماني نيز با بيان اينکه تمامي احکام و دستورات الهي تابع حکمت و مصلحتي است که پشت سر اين فرامين قرار دارد، افزود: بعضي از اين فرامين آن قدر روشن هستند که در زندگي قابل فهم بوده، اما بسياري از حکمتها، فلسفه‌ها و احکام و دستورات الهي کمي در ظاهر قابل درک نبوده که استفاده از طلا در آقايان از اين نوع است که در طول تاريخ بشريت بارها سوال مي‌شد که علت حرام بودن استفاده مردان از طلا در چيست؟

وي تشريح کرد: با توسعه علوم در رشته‌هاي مختلف و تحقيقات فيزيکي و تاثير عناصر در زندگي انسان، پژوهشگران فيزيک به اين نتيجه رسيده‌اند که استفاده از طلا در رابطه با مردان بحث واکنش منفي سلولهاي فعال جنسي مردان را نشان مي‌دهد که نمايانگر تاثير منفي آن است.

حجت‌الاسلام قهرماني ادامه داد: استفاده از طلا قواي جنسي مردان را تضعيف و در نتيجه موجب کند شدن واکنش مردان در طرف مقابل مي‌شود.

رييس حوزه‌هاي علميه استان خاطر نشان كرد: البته اين امر در رابطه با زنان تاثير عکسي داشته، به طوري که آنان را در بحث زناشويي تقويت مي‌كند.

وي با بيان اينکه امروزه متاسفانه دشمنان با استفاده از ابزارهاي مختلف به فرهنگ اسلامي تاخت و تاز کرده و فرهنگ اسلامي که نماد خوشبختي، سعادت و سلامت انسانهاست، مورد هجوم باورهاي غربي قرار داده است، خاطر نشان كرد: متاسفانه نسل جوان به دليل فاصله گرفتن از کانونهاي ايمان، توحيد و مراکز علميه، طبيعي است که تا حدودي تحت تاثير افکار و ايده‌هاي غربي قرار گرفته‌ است.

حجت‌الاسلام قهرماني، تقويت مراکز علمي و حوزه‌هاي علميه، افزايش حضور روحانيت فاضل و انديشمند در مدارس، مساجد و حتي حوزه‌هاي علميه را تنها راهکار جلوگيري از اين ابزار دشمنان دانست.

با تأسف بايد گفت برخي تهاجم غرب به ارزشهاي ديني و هويتي جامعه را تعامل فرهنگي قلمداد كرده، برخي گذر زمان و عرفي شدن تبديل ضدارزشها به ارزش را ملاك عمل دانسته و برخي تحت عنوان پديده جوان‌گرايي و سوءاستفاده از رأي و مشاركت جوانان در عرصه سياسي هر اقدام جوانان را زير پرچم نشاط و شادابي توجيه و تفسير كردند و برخي آن را معلول فرآيند عرضه و تقاضا دانسته و برخي برخوردهاي خشن و سخت با جوانان را نسخه شفابخش اعلام كردند که هرچه گفته شود بازهم این برخی‌ها ادامه خواهد داشت.

به نظر مي‌رسد خطر تعدد نظر و عمل صاحبان فرهنگ و سياست كه متوليان فرهنگ عمومي جامعه هستند، كمتر از خود اين انحراف اجتماعي نيست و تمامی گفته‌ها فقط در بعد گفتار خود باقی مانده و به عرصه عمل وارد نمی‌شوند، اما باید این را نیز گفت که وجود و راهیابی یک انحراف اجتماعی به یک جامعه زمینه‌های انحرافات دیگری را نیز در جامعه فراهم می‌کند که این امر نیازمند یک جهش تفکری و عملی در گفته‌ها و شعارهای مسئولان است که هنوز هم در لاک خود باقی مانده‌اند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین