خبر

طلا هاي باستاني کیوم بو (Keum-Boo)

یک تکه ورق نقره را داخل شکاف قالب برش قرار دهید. فاصله را در اطراف حفره به دقت کنترل کنید که 5 میلی‌متر باشد. قالب برش را بر روی سطحی نرم نظیر چوب قرار دهید. در صورت امکان از سطحی استفاده کنید که دارای فرورفتگی است و صفحه برش بر روی آن گیر می‌کند.

 


1)    آماده سازی فلز 
یک تکه ورق نقره را داخل شکاف قالب برش قرار دهید. فاصله را در اطراف حفره به دقت کنترل کنید که 5 میلی‌متر باشد. قالب برش را بر روی سطحی نرم نظیر چوب قرار دهید. در صورت امکان از سطحی استفاده کنید که دارای فرورفتگی است و صفحه برش بر روی آن گیر می‌کند. 
"پانچ مدور Circle Punch"  را داخل قالب دارای صفحه برش قرار دهید. ورقه را پانچ کنید و ضرباتی را با چکش سنگین بر روی پانچ وارد کنید. صفحه برش را بردارید. از میخ پرچ چوبی برای وارد کردن ضربات بر روی پانچ استفاده کنید. همین کار را برای برش صفحه‌ی دوم نیز انجام دهید. 
1.   صفحات نقره‌اي تمیز را بر روی صفحه‌ي ذغالي "Charcoal block" قرار دهید. آن را به آرامی با استفاده از یک مشعل با شعله‌ی طبیعی حرارت دهید تا سطح آن به حالت خاکستری تیره درآید. 
هرگز از حرارت بالا استفاده نکنید. آن را در آب، سرد کنید. سرد و گرم کردن را ادامه دهید تا هنگامی‌که سطح به حالت روشن درآید. ورق را با استفاده از انبرهای مسی وارد آب کنید. آن را داخل محلول جوش شیرین (کربنات سدیم) خنثی کنید و با استفاده از برس برنجی و آب صابون جلا دهید. 
ورق را خشک كنيد و این کار را 3 تا 6 بار انجام دهيد. توصیه می شود که تازه کارها، پنج تا شش بار این عمل را تکرار کنند تا سطح نقره صیقلی شود. در صورتی که این کار به درستی انجام شود سطح نقره‌ی استرلینگ هنگام حرارت دادن مجدد دیگر تغییر رنگ نمی‌دهد و به حالت سفید باقی می‌ماند. برای صیقل دادن نهایی، قطعه را از لبه‌های کناری نگه دارید و کار نهایی را انجام دهید. 
2.    همواره ورق طلا را با دقت و با استفاده از موچین جابه جا کنید به خاطر داشته باشید که کار می‌بایستی بر روی سطح تمیز انجام شود. هرگز ورق را با انگشت لمس نکنید. طرح مورد نظر را بر روی کاغذ رسم ضخیم طراحی، آن را به حالت پاکت تا کنید و ورق طلا را داخل آن قرار دهید. کاغذ رسم از تاخوردگی یا شکستگی لبه‌های ورق جلوگیری می‌کند. ورق را با استفاده از قیچی تیز ببرید. 
3.    با استفاده از موچین ورق را داخل صفحه برش قرار دهید. در صورتی‌که طرح شما ظریف و پیچیده است، با استفاده از قلمی که نوک آن باریک است طرح کلیِ الگو را اندکی بزرگ‌تر از اندازه‌ی طبیعی بر روی صفحات بکشید. پیش از حرارت دادن صبر کنید تا طرح خشک شود. 


4.    پرداخت 
از ابزار "پرداخت عقیق agate burnish" (ابزار پرداختی که تیغه ی آن را جنس سنگ عقیق است) برای ورق‌های نازک طلا و از ابزار پرداخت منحنی از جنس استیل برای ورق‌های ضخیم استفاده مي‌شود. در صورت حرارت بیش از حد ممکن است طلا به استیل بچسبد. ابزار پرداخت استیل را می‌توان در آب، سرد کرد اما از آنجایی که ابزار پرداخت عقیق ممکن است ترک بخورد هرگز نباید آن را در آب، سرد کرد. 
5.    بر روی سطحی کار کنید که در برابر حرارت مقاوم باشد. ورقه‌ای از جنس استیل، نیکل یا برنج را بر روی مشعل (اجاق) با درجه حرارت 500 تا 700 درجه فارنهایت قرار دهید. برای تعیین درجه حرارت می‌توان از یک حرارت‌سنج استفاده کرد. این در حالیست که دمای دقیق را می‌توان به راحتی با تجربه و مهارت بر اثر کار مداوم متوجه شد. هنگامی‌که ورق استیل به رنگ آبی درآمد بدان معناست كه اين درجه حرارت براي كيوم‌بو مناسب است. 
6.    هنگام کار بر روی حرارت از دستکش استفاده کنید. با دقت قطعه‌ی خشک شده، همانگونه که در مرحله‌ی چهار به آن اشاره شد را بر روی صفحه‌ی روی مشعل قرار دهید. قطعه‌ی بریده شده را با موچین روی آن بگیرید. پرداخت را از مرکز قطعه شروع کنید و به حالت مدور کار را ادامه دهید. پرداخت می‌بایستی از مرکز به سمت کناره‌ها انجام شود تا حباب‌های هوا بین ورقه‌ی طلا و نقره گیر نکند. 


7.    قطعه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا در هوای آزاد، خنک شود. برای این کار هرگز آن را در آب سرد قرار ندهید. به منظور تسریع عمل سرد شدن می‌توان قطعه را بر روی سرامیک قرار داد. با استفاده از چاقوی مخصوص، نظیر آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید، لبه‌های کار را کنترل کنید تا طلا و نقره به طور کامل به یکدیگر چسبیده باشند. سطح باید صاف و بدون نامنظمی باشد. 
8.    حباب‌های کوچک را با استفاده از پرداخت بر روی صفحه‌ی داغ از بین ببرید. پیش از پرداخت مجدد حباب‌های بزرگ موجود بر روی سطح را با ایجاد سوراخ از بین ببرید. در صورت پديد آمدن شكاف قطعه‌ی کوچکی را ببرید و بر روی آن قسمت قرار دهید و پرداخت را به طور معمول ادامه دهید. 




9.    ساخت آویز بالشی 
به طور سنتی تمامی لحیم‌کاری‌ها پیش از انجام فرایند کیوم بو انجام می‌شود. لحیم‌کاری‌ها را می‌توان پیش از به کارگیری طلا انجام داد اما در صورت حرارت بیش از حد هنگام لحیم‌کاری ممکن است حباب‌هایی در سطح کار تشکیل شوند. به علاوه، حرارت زیاد موجب پخش شدن طلا در سطح و محو شدن آن می‌شود. 
صفحات کیوم بو را تحت حرارت مستقیم قرار دهید این کار شبیه به ایجاد پوشش بر روی صفحات است. آن‌ها را بر روی ذغال قرار دهید و با استفاده از مشعل با شعله‌ی کاهنده(که حرارت آن به آرامی کاسته می شود) به آرامی حرارت دهيد تا هنگامی‌که رنگ نقره، قرمز مات شود. تازه کاران برای این کار می‌بایستی از چراغ مطالعه یا نور مستقیم استفاده کنند. 
این حرارت بسیار کمتر از حرارت لحیم‌کاری است. هرگز از حرارت بیش از حد استفاده نکنید. اجازه دهید که قطعه در مجاورت با هوای آزاد سرد شود سپس آن را در آب نمک قرار دهید تا هنگامی‌که نقره به رنگ سفید روشن درآید. پس از خارج کردن از آب و نمک آن را خشک کنید. 
10.    صفحه نقره را از قسمتی که دارای کیوم بو هست بر روی بزرگ‌ترین Dapping Block چوبی قرار دهید. با استفاده از پانچ Dapping به آن حالت گنبدی شکل دهید. 
از قسمت های کناری شروع کنید و با حرکات مدور دور تا دور کار را به حالت گنبدی در آورید. این بار کمی به سمت داخل بیایید و حرکات مدور را بر روی آن قسمت پیاده کنید. 
کار را ادامه دهید تا هنگامی که به مرکز قطعه کار برسید. شبیه همین کار را بر روی قطعه‌ی دوم نیز انجام دهید. 
11.    به منظور خروج گازهای حاصل هنگام لحیم‌کاری، پس از اندازه‌گیری دقیق یک سوراخ در مرکز یکی از ورق‌های گنبدی شکل ایجاد کنید. 
12.    لبه‌های کار را با دقت سنباده بزنید تا شکاف‌ها هنگام لحیم‌کاری به طور کامل بر یکدیگر منطبق شوند. 
از یک "حلقه‌چه Jumping" برای آویختن آویز به زنجیر استفاده می شود. قطر خارجی حلقه‌چه را با استفاده از پرگار تقسیم "Divider" اندازه‌گیری و اندازه را به وسیله‌ی پایه‌های پرگار بر روی دو نیمه‌ی کار مشخص کنید. 
با استفاده از یک علامت گذار دائمی ضخیم محل مورد نظر را مشخص کنید. به کمک یک سوهان باریک سوزنی محل علامت گذاری شده را به منظور ایجاد محفظه‌ی نیم گرد سوهان‌کاری کنید. پس از اتمام این کار، حلقه‌چه می بایستی بین دو قسمت گنبدی شکل قرار گیرد و دو سمت لبه ها بدون فضای خالی به طور کامل بر یکدیگر منطبق شوند. 


13.    به منظور ایجاد تکیه گاه یک فرورفتگی بر روی چوبِ زیر دستتان ایجاد کنید. دو قسمت گنبدی شکل حلقه‌چه را حرارت دهید. نيمه‌ی گنبدی شکل که مربوط به قسمت زیرین است را به منظور درزگیری بر روی چوب قرار دهید. مقدار زیادی از لحیم نقره را بر روی لبه‌ی قسمت گنبدی فوقانی قرار دهید. 
این لحیم حاوی ماده‌ی گدازآور است در نتیجه نیازی به افزودن گدازآور اضافی نمی‌باشد. پیش از لحیم‌کاری لحیم‌های اضافی را از روی لبه‌های خارجی پاک کنید، از حرارت ملایم برای لحیم‌کاری استفاده کنید. 
به محض این که لحیم آب شد با استفاده از ابزار مخصوص بخش‌های اکسید شده را از روی کار بردارید و اجازه دهید در هوای آزاد خنک شود. در صورتی که اتصال به خوبی انجام شده باشد، شکاف به حالت خطی باریک و درخشان دیده می‌شود. بخش‌های تیره نشانگر آب نشدن لحیم است. در صورت نیاز به آن قسمت لحیم اضافه کنيد و دو مرتبه حرارت دهید. به منظور از بین بردن گدازآور قطعه کار را داخل آب بجوشانید. 
14.    لبه‌های لحیم‌کاری شده را به آرامی سنباده بکشید تا به حالت محو و یکدست با بقیه‌ی قطعه کار درآیند. (احتیاط کنید که سنباده را بر روی بخش هایی که از جنس طلا هستند نکشید. پرداخت و صیقل نهایی را به وسیله‌ی برس برنجی و آب صابون یا پارچه‌ی پرداخت انجام دهید. این آویز در صورت مجاورت با سولفور، اکسید و تیره می‌شود. 
15- لبه هاي لحيم كاري شده را به آرامي سنباده بكشيد تا به حالت محو و يك دست با بقيه ي قطعه كار در آيند.(احتياط كنيد كه سنباده را بر روي بخش هايي كه از جنس طلا هستند نكشيد. پرداخت و صيقل نهايي را به وسيله ي برس برنجي و آب صابون يا پارچه ي پرداخت انجام دهيد . اين آويز در صورت مجاورت با سولفور ، اكسيد و تيره مي شود.)

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین