خبر

نوسان قيمت مس و طلا نشانه چيست؟

موجود نه چندان مرموزي به نام چين

البته شايد اگر دقيق تر به موضوع نگاه كنيم، باز هم مي توانيم ردپاي موجود نه چندان مرموزي را در ماجراهاي هفته هاي اخير پيدا كنيم. اين موجود را نه چندان مرموز مي ناميم چون در سالهاي اخير تبديل به تاثير گذار ترين مهره اقتصاد جهاني شده و سر و گوشش در بسياري از زمينه ها همواره جنبيده است.
گروه بين الملل بورس نيوز ؛ طلا و مس در اين روزها نه تنها تبديل به دو كالاي پر نوسان از لحاظ قيمت، بلكه مبدل به معيارهايي از شرايط كنوني اقتصاد جهاني شده اند. به محض اينكه خبر بدي از اقتصاد كشورهاي تاثير گذار به بازارها مي رسد و چشم انداز اقتصاد جهاني تيره تر مي گردد، طلا گران مي شود و در طرف ديگر با اعلام گزارشات مثبت اقتصادي و يا تصويب طرح هاي حمايتي، سرمايه گذاران نسبت به احياي وضعيت موجود اميدوار شده و در نتيجه مس گران مي شود.

در هفته هاي اخير و با بهبود فضاي اقتصاد جهان، مس روند صعودي قيمت فوق العاده اي را تجربه كرده است. البته شايد بتوان فضاي مثبت ايجاد شده را به تلاش سياستمداران تاثير گذار در صحنه هاي بين المللي براي متقاعد ساختن فعالان اقتصادي و عموم مردم درباره بهبود شرايط اقتصادي و برون رفت از بحران نسبت داد. 

در اين هفته ها نيز طلا با وجود عملكرد مناسب قيمتي در سال جديد با شرايط انقباض قيمت مواجه شد. روزهاي پاياني اين هفته نيز بار ديگر شاهد عملكرد منفي قيمت مس در برابر عملكرد مثبت قيمت طلا بوده ايم.

البته شايد اگر دقيق تر به موضوع نگاه كنيم، باز هم مي توانيم ردپاي موجود نه چندان مرموزي را در ماجراهاي هفته هاي اخير پيدا كنيم. اين موجود را نه چندان مرموز مي ناميم چون در سالهاي اخير تبديل به تاثير گذار ترين مهره اقتصاد جهاني شده و سر و گوشش در بسياري از زمينه ها همواره جنبيده است.

اجازه دهيد طفره نرفته و او را معرفي كنيم: بدون تعارف، «چين»

يك بار ديگر چين دست به كار شد و اول مس را گران كرد و پس از آن به سراغ طلا رفت . خريد مس در حجم وسيع توسط اداره ذخاير ملي چين و همچنين ادارات ذخاير استاني اين كشور، از حدود يك ماه پيش تاثير خود را مشخص كرده و در گام اول منجر به تثبيت قيمت مس، پس از رشد تدريجي ماههاي اخير، در سطح 4400 دلار گرديد و سپس ادامه خريدها قيمت را تا سطح 4800 دلار بالا برد. در نهايت طي هفته گذشته با درك بازار از اتمام تاثير مقطعي ذخيره سازي مس از جانب چين، افت 9 درصدي قيمت، سهم بازارهاي فلزات و معاملات مس گرديد.

در اين ميان، با رشد قيمت مس و ساير فلزات پايه، صندوق هاي سرمايه گذاري و سرمايه گذاران شخصي به گمان اينكه جرقه اي در اقتصادي جهاني زده شده، روي از بالاي طلا گردانده و به بازار فلزات متمايل شدند. نتيجه نيز چيزي جز افت قيمت طلا و رشد بيشتر قيمت فلزات نبود. 

در اين حال و هوا بود كه دولت چين در روزهاي اخير خبر از افزايش ذخاير طلاي خود به بيش از 1000 تن را اعلام كرد. اعلام اين خبر كافي بود تا دوباره قيمت مس به سطح 4400 دلار باز گشته و طلا باز هم گران تر از 900 دلار معامله گردد.

با توضيحات ارائه شده شايد نتوانيم نوسان الاكلنگي قيمت مس و طلا را با وعده هاي سياستمداران تطبيق دهيم و خود را دلخوش بروز نشانه هايي از برون رفت از بحران اقتصادي كنيم. شايد بايد جداً باور كرد كه يكي از فاكتورهاي بنيادي در بازارهاي كالايي، موجودي به نام چين است.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین