خبر

بررسی مزیت های نسبی صنعت طلا و جواهر

 

بررسی مزیت های نسبی صنعت طلا و جواهر
صنعت طلا و جواهر به علت ارزش هنری خود به عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع نزد هنرمندان و به علت وجود بازار چند صد میلیاردی خود صنعتی محبوب نزد تجار مختلف دنیا از معدود صنایعی است که در طول قرن‌های متمادی هرگز ارزش خود را از دست نداده و در زمینه‌های مختلف دارای مزیت‌های مهمی‌نسبت به دیگر صنایع می‌باشد که این مزایا را به صورت خلاصه می‌توان در موارد زیر ذکر کرد:

1 - از مزيت‌هاي صنعت طلا و جواهر مي‌توان به اشتغالزايي اين صنعت در فضايي محدود (12 متر براي 6 نفر) اشاره كرد. این جنبه از این صنعت خود دارای مزیت‌های بسیاری است که مهمترین آنها پايين آمدن هزينه‌هاي سربار است.
2 - یکی دیگر از مزیت‌های نسبی صنعت طلا و جواهر نسبت به صنایع دیگر حسن عدم تاثیر‌گذاری آب و هوا در مناطق تولیدی آن است. برای مثال صنعت فرش دستباف ایران در شمال کشور به علت رطوبت از تولید بسیار پایین‌تری برخوردار بوده است حال آنکه صنعت طلا و جواهر از اقلیم‌های مختلف تاثیر نمی‌پذیرد.
3 - از دیگر برتری‌هایی که این صنعت به طور کلی دارا است می‌توان به عدم وجود ضایعات در آن اشاره کرد. صنعت طلا و جواهر جزو صنایع با حداقل ضایعات است. کمتر می‌توان صنعتی را یافت که از تمام ماده اولیه آن حتی از خاک بلند شده از روی دستگاه‌ها استفاده کرده و این خاک مورد بازیابی و استفاده قرار مي‌گیرد.
4 - از دیگر برتری‌های این صنعت زنجیره چرخش مالی بالای آن و لذا بازگشت سرمایه در زمان اندک است در حالی که صنایع دیگر به طور معمول در سال 2 بار گردش مالی دارند. این صنعت با گردش مالی بین 4 تا 12 بار می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها کمک‌های شایانی کند.
5 - عدم تاثير عوامل طبيعي مانند گرما، سرما، زلزله و سيل و آتش‌سوزي بر محصولات اين صنعت نيز از ديگر مزيت‌هاي آن است.
6 - بر اساس تحقيقات به عمل آمده توسط سازمان توسعه تجارت ایران هر كيلوگرم طلا در اين صنعت براي 75 نفر ايجاد اشتغال مي‌كند. در عین حال نكته قابل توجه این صنعت ميزان سرمايه‌گذاري پايين لازم براي ايجاد اشتغال در اين صنعت يعني 15تا10 ميليون تومان براي هر نفر است، در حالي كه ميزان سرمايه‌گذاري لازم جهت اشتغالزايي هر نفر در ايران توسط بانك مركزي 20 ميليون تومان اعلام شده است.
7 - از ديگر مزيت‌هاي نسبي این صنعت جذب توريست است. کشورهایی نظیر تایلند، ترکیه و امارات با توسعه صنعت طلا و جواهر خود سالانه میلیو‌ن‌ها توریست را به کشور خود جذب می‌کنند و صنعت توریسم و طلا و جواهر خود را به صورت موازی رونق می‌بخشند.
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین