خبر

بهای طلا به کف رسید!

بهای طلا به کف رسید!

در حالی که برخی رویدادهای ژئوپلیتیکی منجر به تقویت روحیه‌ی ریسک‌گریزی در بین معامله‌گران می‌شود، بهای طلا در حال احیای کف‌قیمت است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس‌ استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) در بحبوحه‌ی نشست ضعیف آسیایی در روز سه شنبه، سودهای شروع هفته را معکوس می‌کند تا برای احیای کف‌های قیمت بین‌روزی نزدیک به سطح 1959 دلار پیشنهاداتی را دریافت کند. البته این سناریو دوام چندانی ندارد و تقویم آرام در کنار عدم حضور سیاستگذاران فدرال رزرو به دلیل دوره‌ی خاموشی قبل از FOMC قرار می‌گیرد و کاتالیزورهای اخیر را محدود می‌کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد چالش‌های مربوط به ریسک‌پذیری ناشی از نگرانی‌های بانک مرکزی جنگ‌طلب و ترس‌های تازه بیانگر آن است که بانک‌های بزرگ در ایالات متحده برای مبارزه با بحران فرود، نیاز به نگهداری سرمایه‌ی بیشتری دارند. از قرار معلوم، این موضوع بر احساسات و قیمت اخیر طلا (XAU/USD) تاثیر می‌گذارد.

قیمت طلا

به‌علاوه، نگرانی‌های تازه در مورد تنش آمریکا و چین، به تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین روسیه و اوکراین می‌پیوندند تا روحیه‌ی ریسک‌گریزی را تقویت کند.

در کنار این‌ها، داده‌های ضعیف روز گذشته ایالات متحده حامل فشار بر شرط‌های جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو می‌شود و از این رو کف قیمت طلا را پایین می‌آورد. در همین راستا PMIهای خوش‌بینانه‌ی چین و امید به تقاضای بیشتر از سوی این کشور به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا XAU/USD نیز از مسائل قابل توجه خواهد بود.

اما در مقابل این پس‌زمینه، وال استریت در رنگ قرمز بسته شد، در حالی که قراردادهای آتی S&P500 زیان‌های ملایمی را تا زمان انتشار ثبت کرد. علاوه بر این، بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده پس از معکوس‌کردن جهش روز جمعه در روز گذشته، در حدود 3.68 درصد تحت فشار باقی می‌ماند، در حالی که اوراق قرضه‌ی دو ساله نیز از سوگیری نزولی شروع هفته حدود 4.46 درصد در زمان انتشار دفاع می‌کنند.

با نگاهی به دورنمای آتی، تقویم آرام و همچنین دوره‌ی خاموشی فدرال رزرو ممکن است همچنان مایه‌ی نگرانی معامله‌گران باشد. با این حال، پیش از نشست سیاست پولی کمیته‌ی بازار باز فدرال (FOMC) در 13 تا 14 ژوئن، شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده برای ماه می، که در تاریخ 13 ژوئن منتشر می‌شود، گزارش مهم بعدی اقتصادی ایالات متحده خواهد بود.

گزارش‌های مهم

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار ساعتی

قیمت طلا با عقبگرد خط شاخص قدرت نسبی (RSI-14) از منطقه‌ی اشباع خرید، از میانگین متحرک 100 ساعته (100-HMA) عقب‌نشینی می‌کند. قدرت‌بخشیدن به امیدهایی برای مشاهده‌ی عقب‌نشینی طلا XAU/USD، به منزله‌ی قدرت صعودی در حال کاهش سیگنال‌های مکدی MACD است.

با این وضعیت، قیمت طلا احتمالاً بیشتر تا سطوح اصلاحی فیبوناچی 50% و 61.8% از 30 می تا 02 ژوئن، به ترتیب نزدیک به 1957 دلار و 1951 دلار کاهش خواهد یافت.

گذشته از آن، منطقه‌ی حمایت افقی یک هفته‌ای در حدود 1948 دلار می‌تواند فروشندگان طلا را پس از آن به چالش بکشد.

از طرف دیگر، شکست واضح 100-HMA، حداکثر در حدود 1963 دلار، به طلا XAU/USD این امکان را می‌دهد که منطقه‌ی مقاومتی 1973 الی 75 دلاری را تشکیل دهد که سطوح مشخص‌شده از 31 می را در بر می‌گیرد

به طور کلی، قیمت طلا احتمالا در کوتاه‌مدت تحت فشار باقی خواهد ماند، البته ناگفته نماند که فضای نزولی محدود به نظر می‌رسد.

نمودار ساعتی بهای طلا
روند: نزولی محدود مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 16 خرداد 1402 ساعت 09:12
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین