خبر

سیگنال‌های سیاسی مسیر نرخ ارز و تورم را تغییر می‌دهد؟

سیگنال‌های سیاسی مسیر نرخ ارز و تورم را تغییر می‌دهد؟

اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: امید به آزادی منابع از یک سو و لغو بخشی از تحریم‌ها از سوی دیگر، فعلا تنها امید برای ثبات در بازارها است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، انتشار خبرهای مختلف درباره آزادسازی منابع ارزی ایران، در حال حاضر بازارها را وارد فاز تازه‌ای کرده است. یک عضو اتاق بازرگانی ایران عراق از آزاد شدن ۲ میلیارد دلار بلوکه شده و رییس کل بانک مرکزی از دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین المللی پول خبر می‌دهد.

آرزوی همتی برای فرزین در گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول

به اعتقاد تحلیلگران، ورود منابع ارزی جدید به کشور باعث کاهش قیمت دلار در بازار و به تبع آن، تغییر مسیر سایر بازارها خواهد شد. اما این شرایط در حالی به وجود می‌آید که به گواه کارشناسان، مسیر تورم را تغییر نمی‌دهد و کاهشی نمی‌کند. به باور آن‌ها، از نظر واقعیت‌های اقتصادی تعادلی در ارز مورد نیاز و ارز ورودی دیده نمی‌شود.

 

یک پیش‌بینی از آینده بازار ارز

در این خصوص حسین محمودی‌اصل درباره وضعیت بازارها می‌گوید: با انتشار خبر سلطان عمان در هفته گذشته بازارها به وضعیت انتظار رسیدند؛ هر چند قبل از آن نیز رکود مشهود بود.

وی می‌افزاید: ایجاد روابط با عربستان و در ادامه مصر، تدبیری در جهت تنش‌زدایی است، اما کانال‌های ارزی را باز نمی‌کند، اما آزادی زندانیان آمریکایی در مقابل آزادی منابع ایران در کره‌جنوبی و گزارش آژانس در مورد برطرف شدن سوالات در دو مرکز مشکوک می‌تواند گام به جلو باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که در بهترین حالت ممکن است توافق موقت شکل بگیرد، درباره بازار ارز عنوان می‌کند: فعلا با توجه به بهای تمام شده کالاهای صادراتی، قطعی برق و گاز و قیمت ارز نیمایی، صادرات کاهشی خواهد شد و انگیزه‌های صادرات تقویت نشده و بیشتر انگیزه واردات با دلار نیمایی افزایش یافته است.

محمودی‌اصل با بیان این‌که با کاهش قیمت جهانی، صادرات ممکن است امسال کمتر از ۱۴۰۱ شود، تصریح می‌کند: از نظر واقعیت‌های اقتصادی تعادلی در ارز مورد نیاز و ارز ورودی دیده نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی متذکر می‌شود: امید به آزادی منابع از یک سو و لغو بخشی از تحریم‌ها از سوی دیگر، فعلا تنها امید برای ثبات در بازارها است.

محمودی‌اصل ادامه می‌دهد: با رصد وضعیت تجارت خارجی و همچنین خلق پول و رشد نقدینگی ثابت حدود ۳۵ درصدی، شرایط تورمی فعلا پایدار خواهد بود و تنها یک توافق خوب و لغو تحریم‌ها می‌تواند مسیر را تغییر دهد.

یک پیش‌بینی از قیمت ارز/ سیگنال‌های سیاسی می‌تواند مسیر نرخ ارز و تورم را تغییر دهد؟

 

سیگنال قیمت ارز به صنایع

مجید عبدالحمیدی، کارشناس اقتصادی نیز در رابطه با تاثیر گشایش‌های سیاسی و اقتصادی بر صنایع تولیدی، می‌گوید: سفر پادشاه عمان به ایران می‌تواند به سبب جذب سرمایه‌گذاران جدید در کشور حامل اخبار مثبتی برای بازار در بلندمدت باشد.

وی تصریح می‌کند: به دنبال گشایش سیاسی، تسهیل روند آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام، تسهیل ارتباطات سیاسی با همسایگان به طور حتم شرایط بهتری برای صنایع تولیدی به وجود خواهد آمد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: مطابق آمار طی سال‌های اخیر بسیاری از صنایع به سبب مسائل تحریمی در بحث وارادات قطعات به منظور نوسازی دستگاه‌های تولیدی یا مواد اولیه برخی محصولات با مشکلات متعددی مواجه بودند.

عبدالحمیدی تصریح می‌کند: کاهش نرخ ارز در صورت احیای برجام نه تنها خبر منفی برای صنایع تولیدی محسوب نمی‌شود بلکه گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها به مرور می‌تواند ضمن تسهیل روند صادرات و واردات، زمینه سودآوری بسیاری از صنایع صادراتی محور را فراهم آورد.

این کارشناس اقتصادی متذکر می‌شود: رفع تحریم‌ها می‌تواند اثر مثبتی را بر گروه بانکی بگذارد زیرا تحریم‌ها موانعی متعددی را در بحث تراکنش‌های بانکی بین ایران و سایر کشورها به دنبال داشته و عملا اختلالاتی را در بحث عملکرد آنها ایجاد کرده است.

منبع:
جمعه 12 خرداد 1402 ساعت 19:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین